torsdag den 18. februar 2016

Gulerodskage med cream cheese frosting

I lørdags fejrede vi min fødselsdag sammen med den nærmeste familie. Jeg havde virkelig glædet mig, og heldigvis var jeg kommet mig over min influenza, så det kunne blive den planlagte dag. Det var dog lidt hårdt at skulle forberede det, eftersom energien var ekstra lav oven på influenzaen, men det lykkedes også denne gang at få produceret en masse lækkerier, vi kunne servere.

Som sædvanligt havde vi inviteret ind til eftermiddagskaffe med boller, varm kakao og gode kager, og som sædvanligt fik jeg bagt alt for meget :) Men jeg kan godt lide, at der er lidt forskelligt at vælge imellem, og så får folk bare kage med hjem. Fordi energien var så lav, forsøgte jeg at vælge kager, der enten kunne laves på forhånd i løbet af ugen, eller som var nemme og hurtige at lave. Derudover skal det jo smage godt, så jeg valgte at servere nogle af vores personlige favoritkager.

Tidligere på ugen lavede jeg wienerbrødsstænger, som blev lagt ubagte i fryseren, så de kunne serveres nybagte og lune om lørdagen. Opskriften på dem kommer senere her på bloggen :) Og så lavede Christian sin fantastiske mormorlagkage. Jeg valgte også en af mine personlige kagefavoritter, nemlig gulerodskage med cream cheese frosting. Den blev bagt dagen før, og glasuren blev lavet og fordelt over kagen, før vi gik i seng, så den kunne sætte sig og blive kold i køleskabet til dagen efter.

I dag får I opskriften på den her fantastisk lækre gulerodskage. Den har vendt bloggen for mange år siden efterhånden, og jeg synes, det er på tide at hive den frem igen med nye, bedre billeder og mere præciserede mål. Kagen har en skøn smag af kanel, uden det bliver overvældende, og den er saftig og holder sig frisk længe pga. de revne gulerødder. Glasuren har en frisk smag med masser af vanilje (på den måde, jeg laver den, uden alt for meget sukker), som komplementerer kagen perfekt!
Opskriften har jeg for mange år siden luret hos Newyorkerbyheart (vi savner dig, Birthe), og jeg har siden lavet små tilretninger. Herunder finder du opskriften, jeg plejer at bruge, med mine små ændringer :)





Gulerodskage med cream cheese frosting

325 g sukker
3 dl olie (brug smagløs olie som raps-, solsikke- eller vindruekerneolie)
4 æg
300 g hvedemel
1 spsk kanel
1 tsk fint salt
2 tsk natron
350 g groft revne gulerødder

Frosting:
200 g flødeost naturel
80 g blødt smør (rigtig smør som Lurpak eller lignende)
Ca. 2 tsk vaniljesukker
Ca. 1 3/4 spsk flormelis

Pisk olie og sukker, til det skummer. Pisk æggene i et ad gangen.
Bland mel, kanel, salt og natron og sigt det i dejen. Vend det forsigtigt i. Vend derefter gulerødderne i.
Fyld dejen i en springform foret med bagepapir eller en silikonespringform og bag den midt i ovnen ved 175 grader i ca. 60 minutter. Tjek, at den er gennembagt i midten, før du tager den ud. Lad kagen køle helt af.

Pisk flødeosten og det bløde smør godt sammen, til det er ensartet. Tilsæt vaniljesukkeret. Rør herefter flormelis i lidt ad gangen og smag til. Jeg brugte ca. 1 3/4 spsk flormelis denne gang. Smag på glasuren og se, om du ønsker den mere sød eller mere smag af vanilje. Hvis du ønsker begge dele, så start med at putte en smule mere vaniljesukker i, da det også søder. Jeg foretrækker glasuren frisk og let syrlig med masser af vaniljesmag.

Fordel den helt glatte glasur ud over kagen og opbevar den i køleskabet, til den skal serveres. Den har godt af at stå og blive rigtig kold i køleskabet før servering, synes jeg, da glasuren smager allerbedst, når den er kold. 

Kagen er fryseegnet, men skal fryses uden glasur.


Sådan ser kagen ud indeni. Billedet er taget en anden gang, den stod på fødselsdagsbordet.
Indeni kan man se gulerødderne tydeligt i kagen :)



Ligesom med min rigtige fødselsdag i januar synes jeg, at sådan en dag går alt for hurtigt. Sådan er det jo nok bare, når man hygger sig rigtig godt :) Jeg fik mange fine gaver, bl.a. en del, som jeg tænker, både kan bruges til fin servering og til fotografering af maden. Jeg forsøger at blive en bedre madfotograf, og der er da også sket rigtig meget, siden jeg startede med at tage madbilleder for over 10 år siden. Foto er jo min hobby sådan generelt, og når jeg elsker at lave, læse om og se billeder af mad, er det oplagt at gøre lidt ekstra ud af madfotograferingen også. Så jeg eksperimenterer lidt :)

Det er efterhånden blevet helt normal hverdag igen herhjemme. De sidste to uger har jeg næsten ikke været uden for en dør, fordi jeg i den første uge havde influenza og i den anden skulle spare på energien op til fødselsdagen i lørdags. Så Christian har stået for alle indkøb i den periode. I går var jeg ude og handle for første gang længe, og det var for at være helt ærlig en ret ubehagelig oplevelse. Endte med at have galopperende angst midt i Kvickly og måtte tvinge mig i Meny efterfølgende, fordi man åbenbart ikke kan regne med, at byens største butik har de varer hjemme, man skal bruge, en onsdag eftermiddag :| Heldigvis var Christian hjemme relativt tidligt og forberedte en del af vores aftensmad, så jeg ikke skulle tænke på så meget mht. maden, når jeg kom hjem, så det var dejligt. Fik det bedre i løbet af aftenen, og jeg har det også helt okay i dag, heldigvis. Skal vist øve mig op til det med at handle igen og prøve at ramme de dage, jeg har mest overskud til at skulle ud mellem alle de mennesker. Nogle gange kan det bare ikke vente.

I dag har kattene og jeg været en lille tur i haven sammen. Synes, det var længe siden, vi havde været det sidst, og de nyder jo selskabet derude :) Tog kameraet med, for jeg får taget for få billeder af dem for tiden, så det blev da til lidt nye billeder, som I kan se nedenfor. Solen er på fremmarch lige nu, hvilket er både godt og skidt. Det er dejligt at mærke varmen fra den og få mere lys, men bekymringen om, hvad vi skal gøre med Ozzy og solen, når den bliver skarpere, fylder også noget. Hans næse er heldigvis blevet ret pæn efter hans slemme solskoldning i sommers, men han har ar, der ikke bliver fyldt ud, så vi overvejer at holde ham ude af den værste sol, når UV-indekset bliver meget højere. Endnu er det heldigvis ikke så højt, så han får lov til små ture i haven, selvom solen skinner.

Afblomstret rød solhat i haven. Synes, de ser ret specielle og interessante ud, når de går i frø :)



Han elsker også solskin indenfor, både at ligge i det og når gardinerne i stuen er trukket for, og fuglene er i buskadset udenfor. Så er der skyggespil på gardinerne, og Ozzy mister hjernen totalt. Instinktet tager fuldstændigt over, og så hænger han pludseligt med kløerne i gardinerne! >:-( Vores gardiner er meget dyre og svære at skaffe igen, da de er lavet på specialmål pga. de enorme vinduer, vi har, så vi er ikke specielt glade for hans nye "hobby". Men sådan er det nogle gange, når man har kat. Så må man affinde sig med, at nogle af ens ting "dør" før tid :-s Vi prøver dog at holde ham fra det så meget, som vi nu kan. Inden længe skal vi have et kig i munden på ham for at se status for mundbetændelsen og have en snak med Tanddyreklinikken om hans videre behandling.

Selvom det er solskin, er det stadig ret koldt derude, så kattene er ikke ude i døgndrift. De er lige ude og lufte pelsen et par gange, efter de har fået frokost, når jeg står op, og så står den ellers ofte på eftermiddagssøvn, til det bliver aftensmadstid, og de igen lige skal vende haven. Phoebe har allerede indfundet sig til middagssøvn i kradsetræets hængekøje. Ozzy var da også lidt af en frossenpind, da jeg gik i haven, for han ville hurtigt ind og spise lidt mere tørkost. Så derfor er billedet af ham her taget, da jeg gik ind, hvor han havde indfundet sig på sin elskede papkradsedims. Hans korte pels (pga. barbering) får hans hale (aka. kosten) til at se ekstra stor ud, synes vi. Den er lige kommet med på billedet, som I ser :) Nu vil jeg i gang med det, der skal nås i dag herhjemme. Slutter af med kattebillederne fra i dag:

Phoebe ved mine krydderurtekrukker på terrassen.

Og på klatretræet i haven. Hun ville modsat Ozzy gerne en tur med rundt i haven :)

Mis frossenpind er fundet ind i varmen på sin favoritplads.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar