tirsdag den 15. december 2015

De bedste julekager

Julekager har altid været en tradition i min familie. Min mor bagte altid; det var dog oftest kun brunkager, der blev bagt i mit barndomshjem. Hun lavede dejen om aftenen, som blev stillet køligt til næste dag, så dejen kunne sætte sig og blive nemmere at skære. Det gjorde hun oftest på pålægsmaskinen, så de blev til de traditionelle, runde brunkager. Herefter blev de sat i ovnen, og huset blev fyldt af duften af jul.

Jeg laver dem lidt anderledes, da jeg foretrækker at udstikke, men smagen er den samme som min mors brunkager. Dejligt krydrede med smag af julens bedste krydderier. I det hele taget er der mange af de samme krydderier, der går igen i julens kager. Kanel er nok det mest julede krydderi, der findes. Vi spiser det på risengrøden, men det er også at finde i en del julekager. Derudover står ingefær, kardemomme og nelliker også for en del af den fantastiske duft, der fylder hele huset, når kagerne bages.

Netop duften er en stor del af fornøjelsen ved at bage julekager. Det er også en af årsagerne til, at vi valgte en ovn, der ikke sorterer duften fra, når man bager, da vi stod og skulle have ny ovn. Jeg vil kunne dufte alle de lækre kager og brød, jeg bager, og selvfølgelig også andestegen til jul. Det er en stor del af glæden ved at bage, synes jeg.

I år har jeg bagt pebernødder og honningkagehjerter. Hjerterne er lige nu ved at suge lidt fugt til sig, så de bliver lækre og bløde, før de skal overtrækkes. Christian har ønsket sig dem i år, og de er ret nemme at lave, så det var fint med mig, da jeg jo desværre er rendt ind i en omgang stress igen. Hvad skal du mon bage af julekager i år? Herunder kan du finde opskriften på mine bedste julekager :) Find ind til opskrifterne ved at trykke på overskrifterne nedenfor.


Hurtige honningkagehjerter

Ved de fleste honningkager skal man lave en fordej, som skal stå i en evighed. Men det behøver man ikke for at få gode og lækre honningkagehjerter. Dejen i min opskrift skal kun trække i køleskabet natten over, før den kan rulles ud og udstikkes til hjerter, som bages gyldne i ovnen. Herefter trækker de lidt fugt ved at ligge i en kagedåse med et fugtigt klæde over i nogle dage. De bliver lækre og bløde og med den helt rigtige smag :)




Klejner

Jeg elsker klejner. De er en lillebitte smule sprøde udenpå (især når de er nylavede) og er dejligt bløde indeni. Derudover har de en virkelig dejlig smag. Jeg tilsætter lidt revet citronskal til mine klejner, hvilket afbalancerer fedmen i dem godt, samtidig med at det slet ikke  smager ret meget igennem i de færdige klejner. Giver bare en behagelig smag til klejnerne, som klæder dem godt.




Vaniljekranse 

Ingen jul uden vaniljekranse. De kan bages med smør eller margarine. Man skal blot tage højde for saltindholdet, hvis man skifter smørret ud med margarinen. Tilsæt lidt salt til dejen eller drys de udsprøjtede vaniljekranse med en lille smule salt ovenpå, enten før eller efter bagningen. Det gør alverden til forskel, at der er lidt salt i de færdige vaniljekranse.




Brunkager (udstukket) 

Som jeg skrev ovenfor, er brunkager duften af jul for mig, da det bringer minder frem om min mors julebagning. Ligesom hun gjorde, bruger jeg også Dr. Oetkers brunkagekrydderi i mine brunkager. Det indeholder kun afmålte krydderier og intet andet. Det fungerer godt for mig, da jeg ikke får brugt ingefær og andre julekrydderier særligt tit, og så står de bare og mister smagen i min krydderiskuffe. Skulle du ikke have lyst til at bruge det færdigblandede krydderi, kan du erstatte krydderiet med krydderierne svarende til en dej med 500 g mel, taget fra andre opskrifter på brunkager. Det er dog dejligt nemt med brunkagekrydderiet :)




Æbleskiver

Æbleskiver hænger også sammen med jul, lige så meget som fastelavnsboller hænger sammen med fastelavn. Faktisk tror jeg ikke, jeg nogensinde har spist æbleskiver, hvor det ikke har været i forbindelse med jul. Æbleskiverne er lidt anderledes end de andre julekager, jeg har postet her, da de er bløde og ikke sprøde, og de skal bages på en pande. Jeg elsker æbleskiver, og de skal helst spises med jordbær- eller hindbærsyltetøj og dyppes i en smule sukker også, før de stoppes ind i munden, hvis du spørger mig :D Æbleskiverne her er bløde og dejligt luftige, og citronskallen gør, at de ikke er så tunge (så man kan spise masser af dem :) ).




Pebernødder

Nogle af de bedste opskrifter er dem, der arves fra generation til generation. Vores bedsteforældre har været gode til at gemme gode opskrifter, de har fundet i blade og aviser, og det kommer os til gode i dag :) Denne har jeg lånt fra en maddebat, jeg deltager i, og de er kendt som farmors pebernødder. De er også med tiden blevet til "pebernødderne fra Lagkagehuset", men vi, der kender opskriften fra forummet, vil altid vide, at det er farmors ;) Jeg har bagt dem for første gang i år, men det bliver ikke sidste gang. Meget nemme at lave, og så smager de dejligt krydrede :)




Kringle med marcipan


Kringle kan man bage året rundt, hvilket mange også gør. Jeg har dog en særlig tilknytning til den som julekage, eller i hvert fald faconen, da min mor af og til i julemåneden bagte kringler af saltdej, som blev hængt op som julepynt i huset med en rød sløjfe af silkebånd. Jeg ved egentlig ikke, hvor traditionen stammer fra, men flot så det ud. Denne kringle er dog ikke en, man hænger op i vinduet men en, man putter i maven. Det er også synd andet, da den smager vidunderligt! Christian bagte den sidste år i december, og det er ikke sidste gang, den kommer til at stå på bordet. Det smager skønt med marcipanen i kringlen, og brøddelen af kagen er også rigtig lækker. De hakkede mandler ovenpå giver sammen med drysset af rørsukker lidt ekstra luksus til kagen.




Jeg håber, at ovenstående opskrifter kan give lidt inspiration til julebagning, hvis du står og snart skal i gang :) God bagelyst.

2 kommentarer: