mandag den 28. september 2015

Måneformørkelse 28. september 2015

Var du oppe for at se måneformørkelsen i nat? Jeg er generelt ret interesseret i de der særlige fænomener, man periodevis kan se på nattehimmelen, men jeg havde faktisk bestemt mig for, at i nat ville jeg ikke stå op for at kigge eller tage billeder, da jeg ikke har det så godt for tiden og har brug for min søvn. Alligevel gjorde Christian sit kamera klar med 200 mm-objektivet, just in case, for han er jo sædvanligvis oppe og fodre kat om natten.

Det var dog ikke derfor, han kom op i nat. Vi har hygget med lækkert brød og pålæg til aftensmad i weekenden, og det har desværre gjort mig meget syg. Vågnede i nat omkring kl. 5, fordi jeg havde det rigtig dårligt. Men fik puffet til Christian, så han kunne komme op og kigge måne. Jeg valgte dog også selv at gå med, for det var alligevel usandsynligt, at jeg ville sove igen foreløbigt, når jeg havde det sådan. Vi var dog begge enige om, at det var en dårlig ide at skulle udenfor for at tage billeder af hensyn til søvnen, så Christian fangede lidt billeder gennem det ene vindue i stuen. Det påvirker selvfølgelig kvaliteten noget, ligesom man er nødt til at skyde billederne på høj ISO (lysfølsomhed), hvilket giver lidt mere kornede billeder, for at billederne ikke bliver rystet (stativet nåede først at komme på til allersidst). Jeg har siddet og kigget hans resultat igennem her i formiddag, og der var da et par stykker, der præsenterer formørkelsen meget pænt :) Den var dog på vej væk, som det ses på billederne, fordi vi var oppe så forholdsvis sent i forløbet. Det er nu et smukt fænomen, synes jeg :)





Puha, dagen starter strengt, synes jeg. Lå vågen en time til halvanden med smerter og kvalme, efter vi var oppe og se månen. Tog lactocare, før jeg lagde mig, og havde det nogenlunde, da jeg vågnede i formiddag, men efter jeg er stået op, er kvalmen og smerterne vendt tilbage. Så kan jeg lære det. Ikke nogen fornøjelser til den dame! Det gør det ikke ligefrem nemt at få lavet madplan, som jeg burde i dag. Måske burde jeg spise lidt lasagne og salat for at skåne min mave, men for det første har vi ikke flere rester i fryseren, og for det andet voksede det seriøst i munden på mig, da jeg fik det i fredags, så jeg næsten helt måtte opgive at spise det :-| Så jeg ved ikke lige, hvad dagens menu består af.

I starten af ugen bestemte vi, at Ozzy nu spiste så pænt, at han godt måtte komme ud. Så han og Phoebe har været ude hver dag sent på eftermiddagen lige siden. Endnu har vi ingen løsning på, hvordan vi skal håndtere situationen med hans ar på næsetippen oven på hans solskoldning for lidt over en måned siden. Han skal helst ikke udvikle hudkræft, så det ligger endnu i det uvisse, hvad der skal ske. Jeg skrev jo til en huddyrlæge for nogle uger siden, men jeg har intet hørt tilbage :( I går skrev jeg til en anden huddyrlæge, som jeg fik anbefalet af en bekendt. Jeg håber, at han vender tilbage med noget brugbart, for vi kan jo ikke leve for nedrullede gardiner resten af hans liv og helst heller ikke et helt år, da man jo anbefaler med ar, at de ikke udsættes for direkte sollys et år efter forbrændingen. Vi må se, hvad han siger, huddyrlægen, hvis han vender tilbage med et svar. I mellemtiden stor-nyder Phoebe og Ozzy de par timer, de kan være ude om aftenen, før solen går ned.

Det første, de begge gjorde, da de kom ud for første gang i flere uger, var at spise en masse græs. Det havde de savnet.

Den friske luft nydes.

Phoebe foran morgenfruerne, der stadig har få blomster tilbage.



Tidligere på ugen efterlyste jeg i mit kattenetværk nogle særlige gærtabletter, fordi vi har været så heldige for nyligt at finde en lidt ældre pakke, hvor de stadig var de gode, gamle i kvalitet. Jeg kan ikke huske, om jeg har fortalt jer om det, men de her gærtabletter var den eneste snack, Ozzy kunne tåle. Lige pludseligt blev de dog tykkere og totalt umulige at brække over, så vi måtte stoppe med at give ham dem. Skrev til Crisco, der er producenten, og de har fået ny maskine, så det er ikke noget, der vil ændre sig. I sidste måned fandt vi dog en ældre pakke i en nærliggende brugs, og de kunne stadig brækkes over! Vi blev meget glade, men sådan en pakke holder jo ikke for evigt. Så jeg har haft efterlyst flere af den type pakker, og en veninde fandt tre pakker, som hun har sendt til os. Forhåbentlig får Christian dem inde på sit arbejde i dag, og så har vi da til noget tid.

Er simpelthen så ked af, at Crisco har ødelagt Ozzys eneste snack :( Vi har prøvet med flere forskellige typer gærtabletter siden, men enten gider han dem ikke, eller også bliver han meget syg af dem :( Så det havde været dejligt, hvis han stadig fremadrettet kunne få dem fra Crisco. Men sådan bliver det desværre ikke. Så vi må glæde os over de pakker, vi kan få hjem, som stadig er af den gamle type. Det er i øvrigt dem her (se billedet nedenfor - ikke varianten med tranebær). Jeg ved, at pakkerne, der har udløbsdato 03 2016 og LOT-nummer 108754, indeholder gærtabletter, vi kan bruge, men at de med udløb 06 2016 er de dårlige. Jeg kunne godt tænke mig at vide, om de mellemliggende pakker, altså med udløb 04 2016 og 05 2016, er gærtabletter, der kan brækkes over med fingrene, så hvis du ved det, må du meget gerne smide en kommentar herunder :)




I weekenden har vi været lidt udenfor. Lørdag blev brugt på at ordne haven. Jeg fik båret havemøblerne i garagen, og Christian fik slået græsplænen. Det var også virkelig nødvendigt, for den havde vokset sig meget lang, mens vi har været lukket inde de sidste mange uger. I går var vi ude og gå en lang tur. Christian føler sådan en slags klaustrofobisk tristhed over at være bag nedrullede gardiner i weekenden (til dagligt er det kun kattene og mig, der oplever det), så han trængte til at komme ud. Vi endte med at gå næsten 6 km, hvilket var lidt i overkanten for mit energiniveau, men jeg vil gerne være en støttende kæreste over for det, han trænger til, og jeg har også godt af at komme ud og bevæge mig lidt. Derudover har vi bare set lidt film og serier og slappet af.

Nu vil jeg komme lidt i gang med dagens opgaver. Jeg forsøge at overtale mig selv til at spise noget, hvilket ikke er nemt, som jeg har det i dag. Og så skal jeg havde kigget på madplanen. Livet går jo videre, selvom jeg har problemer med at spise, og Christian skal jo også have mad hver dag, så jeg må hellere komme i gang. God dag til jer derude :)

2 kommentarer:

  1. Fantastiske fotos! Bevægelse forbedrer stemningen for alle, jeg kan også godt lide lange gåture.

    SvarSlet