tirsdag den 30. juni 2015

Iskold, læskende hyldeblomstsaft

Jeg har længe haft antennerne ude for at se, om hyldeblomsterne ikke snart var sprunget ud. Sidste år lavede jeg det nemlig midt i juni, så jeg har de sidste par uger gået nogle ture i området for at se, om de da ikke snart var klar til at plukke. Men vejret har været noget koldere og mere regnfuldt i år, så hylden var noget bagefter. I sidste uge så det ud til, at blomsterne så småt var begyndt at springe ud, men ikke nok. Jeg havde i øvrigt overhovedet heller ikke plads i køleskabet til en kæmpe gryde, da al plads + pladsen i et tilkøbt køleskab, vi har stående i garagen, blev brugt til at opbevare den mad, som skulle serveres til Christians 40 års fødselsdagsfest i lørdags. Vi havde i øvrigt en dejlig dag, og jeg vil i et senere indlæg vende tilbage og fortælle lidt om dagen og maden :)

Jeg håbede sådan, at jeg kunne nå at lave hyldeblomstsaft, selvom jeg måtte lade der gå en uge, før jeg kunne komme ud og kigge igen, og i dag skulle det være! Jeg gik en tur i det naturområde, vi har bag huset, og fik plukket en masse hyldeblomstskærme. Hjemme igen har jeg forberedt saften, og nu står den i gryden og køler lidt af, før den ryger i køleskabet, hvor den skal trække de næste 3-4 dage. Nøj, hvor jeg glæder mig til et glas iskold hyldeblomstsaft. Det passer endda så perfekt, at den lige er klar, til hedebølgen rammer her i weekenden.

Hyldeblomstsaft er endda ultra nemt at lave. Og det smager fantastisk og er dejligt læskende i sommervarmen. Derudover kan man aldrig lave for meget, da det kan fryses ned i mindre portioner :) Jeg lavede hyldeblomstsaft for første gang sidste år, og det blev simpelthen så godt, at jeg måtte lave det igen i år. Indlægget fra sidste år kan du læse her. Derudover er det en af de ganske få ting, jeg kan drikke, som ikke er vand, så jeg nyder det ekstra meget. Nu står min hyldeblomstsaft så og trækker i lagen med alle skærmene og citronskiverne og bliver rigtig smagfuld og lækker. Kan stærkt anbefale jer at prøve at lave hyldeblomstsaft, hvis I ikke allerede har gjort det, og opskriften herunder er super god :)





Hyldeblomstsaft (knap 3 liter)

60 hyldeblomstskærme (mine var af lidt varierende størrelse, men vælg helst de største, du kan finde)
3 økologiske citroner
2 liter vand
2 kg lyst rørsukker (jeg brugte en økologisk)
30 g citronsyre (svarer til et lille brev Santa Maria citronsyre)
Evt. 1½ tsk atamon

Skyl citronerne og skær dem i tynde skiver.

Kig skærmene efter for insekter. Skyl endelig ikke skærmene, da alt det gode støv, hvor smagen sidder, så bliver skyllet af! Klip blomsterne af med så lidt stilk som muligt, da stilken er bitter. Læg blomsterne i lag skiftevis med citronskiver i en stor gryde (jeg brugte en 4-litersgryde, og den passede kun lige i størrelsen, så vælg endelig ikke en for lille gryde).

Put sukkeret i en anden gryde med 1 liter af vandet. Vil du have en lidt mindre sød saft, kan du lave den med 1½ kg sukker i stedet for 2. Bring vandet i kog og rør, så sukkeret bliver opløst. Når det koger, tages gryden af og citronsyren røres i. Hæld straks den kogende sukkerlage over hyldeblomsterne. Kog den sidste liter vand (min fik bare en tur i kogekanden for nemheds skyld) og hæld den over hyldeblomsterne. Rør lidt rundt i gryden og sæt læg på. Lad gryden stå og køle lidt af, før den sættes i køleskabet. Her skal den trække i 3-4 dage (min trak i 3 dage). Rør i gryden nogle gange om dagen under trækningen.

Efter trækning skal saften sies. Du kan enten si den direkte over i en (gerne skoldet) skål gennem et rent klæde (f.eks. et stykke lærred, en stofble eller viskestykke. Eller du kan bruge en nylonstrømpe ligesom mig - skold den først for at få overskydende farve og bakterier ud af den. Skyld den derefter med koldt vand før siningen), eller lige køre den igennem en sigte først for at få det groveste fra, og så efterfølgende si gennem et klæde. Lad saften rende igennem af sig selv, du skal ikke presse det igennem. Efter saften er siet, kan du tilsætte 1½ tsk flydende atamon, hvilket giver længere holdbarhed for saften. Jeg gør det gerne, når jeg laver limonade, og det fungerer fint og kan ikke smages.

Hæld saften på skoldede flasker og opbevar den på køl. Du kan også vælge fryse den ned i portioner, hvis du ikke anvender atamon og/eller ikke får drukket saften relativt hurtigt. Så holder den sig rigtig godt og du kan tage op efterhånden. Brug helst plastikflasker (rengjorte - de smelter nemt, hvis de skoldes. Ryst dem evt. med en atamonopløsning, hvis du har lyst, for en grundigere rengøring til sidst - læs på atamonflasken omkring opløsningen, du skal skylle i) til at fryse ned i. Og husk at efterlade luft i flasken, da væske udvider sig, når den fryser. 


Bland saften med vand ved servering, og tilsæt gerne isterninger, så den bliver iskold. Jeg skriver ingen mål på, da det jo kan være forskelligt, hvor stærk man ønsker den. Men der er til en del glas saft i den her portion :)
 
Hyldeblomstsaften, jeg lavede sidste år. Fantastisk smuk farve! <3




Vi har kørt et hårdt program længe for at blive klar til Christians fødselsdagsfest i lørdags. Det blev heldigvis en dejlig dag, selvom det endte med at blive regnvejr, og vi måtte sidde inde. Jeg vil som sagt vende tilbage og fortælle lidt om maden og dagen i et senere indlæg.

Nu er vi så ovre dagen og al den stress, der har været op til festen, så nu handler det om at komme lidt ovenpå igen. Den slags anstrengelser, der er op til sådan en stor begivenhed, udmatter mig ekstremt, og det har kostet et tilbagefald med stress, angstanfald og tårer at gennemføre det. Her på den anden side synes jeg, at det har været det værd, for stort set alt var perfekt, og Christian havde en dejlig dag. Det samme havde gæsterne. Nu, bagefter, handler det så for mig om at komme ovenpå igen. Vi var begge helt ødelagt i søndags, men de sidste dage har ikke været så slemme. Jeg håber, at jeg undgår at falde i et stort, sort hul og at kæmpe med slemme smerter oven på anstrengelserne, som jeg ofte gør. Faktisk kan det nogle gange tage måneder at komme ovenpå igen fysisk og psykisk. Forhåbentlig går det ikke sådan denne gang. I hvert fald kan jeg mærke, at det letter lidt, at weekenden er overstået. Vi må se.

Senere i dag skal vi have et kig i munden på Ozzy for første gang i omkring halvanden måned, tror jeg. Vi skal have en statussamtale med Tanddyreklinikken om hans forhåbentlige fremskridt og planlægge fremtidige tiltag. Vi er netop blevet færdige med den første flaske interferon (af fire, som vi fik med hjem i maj). Er spændt på at se, om man kan se en forskel. Han har stadig ondt, når han gaber, men måske lidt mindre end før. Svært at sige. Hans appetit kører meget op og ned. I perioder har han svært ved at komme op på sit minimumsindtag af mad pr. dag, men på andre tidspunkter har han en virkelig flot appetit. For en uges tid siden havde han knap en uge, hvor han spiste rigtig meget. Nu er han gået lidt i stå igen.. Vi ved, at han har lidt problemer med hårboller og hård mave/forstoppelse i den sammenhæng, så vi satser på, at det primært er derfor. I hvert fald kan jeg se, at når han har fået kattemalt og været i bakken oven på ikke at have været det i en dag eller to, så vender appetitten så småt tilbage, og det er jo altid noget. Om en måneds tid skal vi nok have taget en statusblodprøve på ham for at se, hvordan han tåler interferonen. Jens Ruhnau anbefalede at tage den efter to måneder, så det forholder vi os til. Især fordi det er slemt, stressmæssigt, for Ozzy at skulle til dyrlægen.

Da vi for nyligt skulle bestille kattemad hjem, bestilte vi også en lille pude til ham til terrassen. Den er godt nok til hund, men det er han jo ligeglad med. Det er sådan en vejrfast pude, ikke særlig tyk godt nok, men lavet med sådan noget glat stof, som minder om overfladen på computertasken, som han er så glad for at sove på :) Han har længe nydt at ligge på en bunke tørt ukrudt, som vi samler sammen, når vi gør terrassen rent, så vi har ikke nænnet at fjerne den, men den er altså grim, så nu blev den skiftet ud med måtten. Den er heldigvis godkendt. Eneste ulempe med den er, at den samler en masse vand, når det bliver regnvejr, hvor vandet før bare løb igennem ukrudtet :| Så den må lige tørre lidt, før den kan bruges igen. Men han er nu rigtig glad for den allerede, og Phoebe ligger ind imellem også på den. Her fangede jeg dem i sidste uge liggende næsten pels til pels på terrassen <3


2 kommentarer:

  1. Mmm, min hyldeblomssaft blev færdig for en uge siden. Det er simpelthen så skønt med hjemmelavet saft i køleren, og især nu hvor det lader til, at varmen kommer til landet.

    SvarSlet
    Svar
    1. Her var hyldeblomsterne slet ikke plukkeklar for en uge siden. Var nemlig rundt og tjekke. Ja, det er virkelig godt med hjemmelavet saft her i sommeren. Det ser dog ud til, at varmen er hurtigt overstået, men det skal nu ikke holde mig fra at nyde den lækre saft :)

      Tillykke med dit nye domæne, i øvrigt. Har lige luret det i oversigten, men har ikke haft ret meget tid til at læse blogs den seneste tid. Var dog nysgerrig for lige at skulle se den nye side, og den ser virkelig flot ud :)

      Slet