fredag den 3. april 2015

Påskeæg med blomme i madeira

Påsken er over os, og det er endelig blevet tid til at nyde de lækre påskeæg, jeg lavede i mandags. I går smagte Christian sit første påskeæg, og jeg fik mulighed for lige at snuppe et par billeder af, hvordan det så ud indeni :)

Jeg plejer, som jeg fortalte i mit forrige indlæg, at lave påskeæg med rom og nougat til ham, da det er hans favorit. Dem har jeg også lavet i år, og på billederne er det dem, der har lidt hvid chokolade i et mønster ovenpå. Jeg bruger altid romessens til at lave dem, og det gjorde jeg også i år, selvom jeg faktisk har en flaske brun rom stående for en gangs skyld. De er dermed alkoholfrie og kan spises af alle, børn som voksne. Opskriften på dem kan du finde her. Til gengæld er der i mine påskeæg med blomme i madeira rigtig alkohol, så de er altså ikke børnevenlige. Det var et forsøg i år, fordi jeg gerne ville lave en ny variant, og jeg ved, at blomme i madeira står virkelig højt på Christians liste over chokolade-marcipankombinationer, han elsker. Så jeg fik lyst til at prøve at lave påskeæg med den slags fyld. Jeg havde ikke lige kræfterne eller lyst til at stå og koge blommemarmelade som basis for blomme i madeira, så derfor forsøgte jeg mig med at lave det ud af svesker, der jo er tørrede blommer. Det blev rigtig godt, og opskriften har I jo allerede fået. Derudover var det meget hurtigt og nemt at lave.

Mine påskeæg blev lavet i mandags oven på beskeden om min venindes død, så jeg var lidt ved siden af mig selv, da jeg stod i køkkenet, og jeg havde ikke rigtigt hovedet med mig. Derfor må jeg erkende, at jeg har lavet påskeæg før, der har været pænere, især med overtræk og pynt. Det samme gælder lidt for billederne, men sådan er det bare. Er nu ikke helt utilfreds med dem, for alle påskeæg (og den påskechokolade med romkaramelfyld, som jeg også lavede) et vidunderligt knæk i chokoladen, da tempereringen fungerede rigtig godt denne gang. Jeg havde også gang i mit nye sukkertermometer, som jeg allerede elsker rigtig højt, så det var dejligt, trods alt. Uanset hvor pæne, mine æg blev, er de blevet sindssygt lækre. Blomme i madeira er en vindende kombination som påskeæg, og Christian var begejstret over det, da han smagte på sit første påskeæg i går. Det smagte meget autentisk som blomme i madeira, mente ham. Så det var jo dejligt. :)

Nogle af påskeæggene blev sendt til min far og Marianne i Jylland sammen med lidt andre lækkerier, og påskechokoladen med romkaramelcremen røg ned til Christians forældre. Den kommer der dog ingen opskrift på her på bloggen, da jeg ikke har helt kontrol over fyldningen af chokoladerne endnu, men måske på et senere tidspunkt. Her får I i hvert fald opskriften på nogle superskønne påskeæg med blomme i madeira :)







Påskeæg med blomme i madeira

Marcipan (helst med mindst 60% mandler)
Madeira
Blomme i madeira-marmelade (brugte nok alt i alt et par spsk til 6 påskeæg)
Mørk chokolade (ca. 55% kakao)
Valgfrit drys (jeg brugte kandiserede violer, som jeg hakkede lidt, før de blev drysset på)

Jeg skriver ikke mængde på marcipan og de andre ingredienser, da det jo kan være forskelligt, hvor store påskeæg man ønsker, og hvor mange i øvrigt, så opskriften her er guidelines for, hvordan du laver dem, uanset portionen. Min blomme i madeira-marmelade rækker til utallige påskeæg, så den løber du ikke tør for. Jeg havde taget marmeladen ud af køleskabet i lidt god tid, så den kunne blive lidt tempereret før brug.

Tag den mængde marcipan, som du ønsker at lave til påskeæg og ælt madeira ind i den lidt ad gangen. Smag på den jævnligt, så du får den så stærk eller mild i smagen, som du ønsker.

Del herefter marcipanen op, hvor du afsætter mængden af marcipan efter, hvor store påskeæg du ønsker. Tag et stykke af marcipanen og rul den til en kugle. Tryk den herefter ret flad, men ikke så flad at den revner ved at blive strukket lidt. Put en klat blomme i madeira-marmelade midt på marcipanen. Undlad at putte for meget på, for marcipanen skal kunne lukkes sammen om marmeladen. Klem forsigtigt marcipanen sammen om marmeladen og rul den igen forsigtigt til en kugle, denne gang en, som spidser lidt til mod enden, så den ligner et æg i faconen. Læg de færdigrullede æg til side.

Når du skal overtrække, hakkes 2/3 af chokoladen groft og smeltes over vandbad (til en temperatur på 50-55 grader). Resten hakkes meget fint og lægges i en skål. Hæld det meste af den smeltede chokolade over den finthakkede, og rør ind imellem, til chokoladen er smeltet helt. Tilsæt lidt ekstra smeltet chokolade, om nødvendigt. Temperaturen skal være 31-32 grader, hvis resultatet skal blive fint og blankt. Min ene chokolade nåede dog 34 grader, som er den kritiske temperatur, kan jeg læse mig til, hvor man bør lave det om, men min chokolade blev alligevel blank og sprød, så måske har jeg bare været heldig ;)

Dyp bunden af påskeægget og sæt det på en gaffel, som du holder hen over skålen med chokolade. Brug en ske til at hælde chokolade over resten af ægget. Sørg for, at ægget er helt dækket af chokolade over alt, da det ellers holder sig ret dårligt. Sæt det færdige æg på noget bagepapir og drys med det samme med dit valgte drys, da chokoladen stivner hurtigt, såfremt den er ordentligt tempereret.

Opbevar de færdige æg i en lufttæt dåse gerne et køligt sted men ikke i køleskabet. Mine står i vores spisekammer/vindfang, der er lidt køligere på denne årstid.

Kig ind i de færdige blomme i madeira-påskeæg. I baggrunden ses et rom-nougat-æg og nogle af de æg, som er pakket pænt
ned i folieposer med fine bånd på. Det grønne i baggrunden er en fin filtkurv, som jeg fyldte med påskeæg til Christian :)



Nu har Christian endelig ferie, hurra! Det er simpelthen så dejligt. I går var hans første feriedag, og den blev fejret med hjemmebagte lynboller til morgenmad (til ham). Jeg stod lidt tidligere op end ham, og han fik lov at sove lidt længere, hvilket han virkelig trænger til. Da han stod op, var der nybagte boller, kaffe og god ost fra ostehuset. Jeg fik i går også snuppet ovenstående billeder af påskeæggene indeni, dog meget hurtigt, da vi var på vej ud af huset. Men jeg måtte lige udnytte dagslyset, inden vi tog afsted. Er ikke super tilfreds med billederne, men de er der da, og så kan I se, hvordan æggene ser ud indeni. Christian spiste det åbnede æg i går aftes og var meget begejstret for det. Det smagte meget autentisk af blomme i madeira, mente han, og det havde et skønt, sprødt knæk, når han tog en bid. Så det var en stor succes.

I går eftermiddags var vi en tur nede hos hans forældre. Det er meget længe siden, vi har været dernede, så det var virkelig på tide. Der var der også besøg af deres nabo, Annette, der havde sin lille, nye killing, Osvald (maine coon på fire måneder) med på besøg. Så jeg kunne ikke nære mig for at tage kameraet med :) Snuppede en masse billeder, som jeg har siddet og redigeret og sendt til Annette i dag. Synes også lige, at I skal se et par af billederne. Han er sådan en fin dreng, og han havde krudt i røven :D







På billedet, hvor han kigger op, ligner han vildt meget Ozzy på et billede, jeg tog af ham som killing. Der er jo også noget maine coon i Ozzy. Han er dog mere flad i ansigtet, da hans mor var delvis perser, men man kan godt se nogle ligheder. Prøv at se Ozzy herunder:




I dag skal bare være en stille og rolig dag, tror jeg. Var meget træt og skidt tilpas, da vi kom hjem i går, men var også ret sulten, og var træt oven på at have taget billeder af påskeæggene og også snuppet en masse billeder af Osvald. Men det var rigtig dejligt og hyggeligt at være på besøg hos Christians forældre. Vi fik også nogle virkelig fine sammenplantninger med fra dem, som hans mor havde købt og lavet, og de står fint og lyser op på terrassen nu. De er virkelig fine. Det var så sødt af hende at lave dem til os :)

I går sad vi også og brainstormede ting, vi kan lave i ferien, og vi har efterhånden en helt fin liste at gå ud efter :) Både hvad vi kan lave, når vi er herhjemme (altså at køre ud hjemmefra) og når/hvis vi tager et par dage hjemmefra. Det er godt at have klarlagt mulighederne, for det er ellers lidt svært at få et overblik.
Maden i dag er lasagne fra fryseren til mig og rugbrød til Christian (jeg fik rugbrød i går, hvor han fik biksemad), så det er jo dejligt i forhold til at skulle tage den lidt med ro. I morgen skal vi dog have lidt af et festmåltid, for vi har fået et godt stykke oksetyndstegsfilet hjem, som jeg helsteger. Vi skal have masser af lækker salat til, og der er også rester til dagene efter, hvilket igen er både nem og lækker mad. Ville egentlig have haft en culotte, men dem var der ikke flere af. Så nu prøver vi med fileten her. Den skal nok blive lækker :)

Mine smukke blomster fra Rikke står stadig smukt i stuen, måske smukkere end før, da liljerne er ved at springe ud alle sammen nu. Er simpelthen så taknemmelig og rørt over, at nogen har tænkt på mig på den måde, og det gør mig så glad, hver gang jeg ser de smukke blomster. Jeg er heldig at have folk i mit, der bekymrer sig for mig og kan finde på den slags. Nu har vi så også flotte blomster på terrassen fra Christians forældre, så jeg føler mig ret rørt og heldig :)

Rigtig god påske til jer alle :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar