onsdag den 14. januar 2015

Lagkage med orangechokoladecreme og hindbær

Om få dage har jeg fødselsdag, så det må være passende med en lagkageopskrift i den anledning. Det er en let videreudvikling af en af mine gamle klassikere, som klart er en af mine yndlingslagkager og en, som fødselsdagsgæster er helt vilde med herhjemme.

I denne omgang blev den dog ikke lavet til min egen fødselsdag men Christians mors lige før jul, hvor vi havde dem oppe til boller og lagkage, eftersom jeg jo som sædvanligt ikke kan tage med ud at spise og fejre hende på den måde pga. mine problemer med at tåle meget forskelligt mad.

Kagen har en let frisk smag pga. appelsinskallen, og drysset med kakaopulver giver den en trøffelagtig følelse at få i munden, hvilket jo er superskønt. Den blev pyntet med chokoladespåner og friske hindbær, hvilket passer rigtig godt til kagen og selvfølgelig også giver den et ekstra smukt udseende :)

Lagkagen skal have lov til at trække i køleskabet natten over, så lav den, dagen før den skal spises. Pyntningen med kakao, spåner og bær skal dog først gøres, lige før den serveres. Den bliver så meget mere lækker og fast i det, når den har fået lov til at sætte sig i køleskabet.

Synes, den blev så fin :) Klart en af de smukkeste lagkager, jeg har lavet.





Lagkage med orangechokoladecreme og hindbær

3 lyse lagkagebunde
200 g mørk chokolade (jeg brugte en med ca. 55 % kakao)
½ liter piskefløde
1 appelsin

Til pynt:
Kakaopulver (den slags, man bager med)
Friske hindbær
Mørk chokolade til spåner

Skyl appelsinen grundigt. Riv skallen fint.

Smelt chokoladen sammen med fløden i en gryde. Hæld derefter væsken i en bøtte. Rør appelsinskallen i. Læg låg på bøtten og stil den i køleskabet, til fløden er gennemkold. Jeg laver som regel fløden om eftermiddagen og samler lagen, inden jeg går i seng.

Når fløden er helt kold, piskes den til stift skum. Læg en lagkagebund på et fad. Fordel lidt mindre end 1/3 af skummet på bunden. Læg en ny bund ovenpå og fordel også her chokoladeskum. Slut af med den øverste bund. Smør resten af chokoladeskummet ud over toppen af lagkagen og langs siderne, så bundene er helt dækket over alt. Pak husholdningsfilm om lagkagen og sæt den i køleskabet til næste dag.

Lige inden servering sies der et tyndt lag kakaopulver over toppen af lagkagen og langs siderne. Lav chokoladespåner ved at trække en meget skarp stor kniv (jeg bruger min kokkekniv) ned ad en plade mørk chokolade. Fordel spånerne på midten af kagen og pynt med skyllede, friske hindbær langs kanten.

Kagen set ovenfra.

Close-up.

Christians stykke, som jeg fik lov til lige at fange et billede af, før det forsvandt ;)

Et kig ind i kagen, efter den var sat på bordet og skåret af.


Ja, der var mange forskellige billeder af lagkagen, men jeg kunne ikke rigtigt begrænse mig :-3 Synes, den var rigtig smuk, så fik taget en del billeder af den. Fik også selv smagt på lidt af den, selvom jeg jo ellers ikke tåler det, og den smager simpelthen alt for godt! Åh, hvor er det snyd, at jeg ikke bare kan guffe løs af sådan en lækker kage. Men Christian og hans forældre nød den, er jeg sikker på :) Der var også lidt til overs, som blev sendt med Christians forældre hjem, samt et stykke til Christian, som han nød til en kop kaffe senere den aften.

Som sagt har jeg fødselsdag senere på ugen. Glæder mig til en rolig dag i Christians selskab med en masse tid sammen og at slippe for at lave mad. Satser på, at vi kører ud og spiser.
Jeg har prøvet at gøre ugen så rolig herhjemme som muligt, så jeg ikke ender med at brænde sammen og være alt for træt på min fødselsdag. Maden i denne uge er planlagt til at skulle tage mindst mulig tid. Mandag stod den på æggekage med pølser samt andet pålæg til rugbrød. Samme dag langtidsstegte jeg en kylling, der havde ligget i saltlage fra dagen før. Den fik vi så kold i går med couscoussalat og hjemmebagt brød (som jeg dog bagte i går). I dag skal jeg have resten af kyllingen med en salat, jeg allerede har lavet, og Christian skal have tortillas med oksekødsfyld og salat. Salaten snittede jeg også i går, så der er ikke så meget arbejde i det, heldigvis. En dejlig nem uge, madmæssigt.

Tidligere på ugen skrev jeg til Tanddyreklinikken omkring Ozzy, fordi vi synes, han virker til at have flere smerter, når han gaber. Jeg har dog ikke fået svar fra dem endnu, og ved egentlig ikke, hvor meget de gør i at svare på mails. Men det er svært at få alt med i telefonen, så ville gerne have det skrevet ned. Siden da har vi naturligvis ikke set ham gabe med de der av-ryk, naturligvis, for sådan er det jo altid. Ligesom hvis man ser katten gøre noget sjovt og får en til at kigge på det, så ligger den bare totalt kedeligt og gør ingenting ;) Det er svært at vide med ham Ozzy, men vi har aftalt at tage et kig i munden på ham i weekenden. Så kan vi også tage lidt billeder af det, som vi kan sende til klinikken. Jeg har vores egen dyrlæge orienteret også, da hun nok skal stå for blodprøver, før der evt. skal noget ny behandling i gang. Så det er status lige nu for det forløb. Han spiser i øvrigt rigtig flot. Har en rigtig god appetit, og det kan man jo kun være tilfreds med :)

Vil slutte af med endnu et par fødselsdagsrelaterede billeder. Da vi var hos min far lige før jul for at bytte gaver, fik jeg lov at låne alle familiebillederne med hjem. Jeg har længe gerne villet se dem igennem og evt. få lavet kopier af nogle af dem, fordi jeg ikke har så mange liggende af min mor, der døde i 2004. Vi har fået kigget en del igennem, og der var mange hyggelige billeder bl.a. fra min fødselsdag som barn. Til min fødselsdag bagte min mor altid en chokoladekage (a la klassens time-kage), som hun skar ud til en kagemand. Sammen pyntede vi den med glasur og masser af slik, og den blev serveret til fødselsdagen, når mine bedsteforældre var på besøg og hvis jeg havde klassen til fødselsdag. Det var simpelthen verdens bedste kage, og jeg nød den bare så meget.

Da min mor var syg af kræft det sidste år, hun levede, og jeg var flyttet hjemmefra (til Albertslund - mine forældre boede i nærheden af Horsens), tog de alligevel turen over til min fødselsdag, selvom min mor havde været indlagt nytåret over med en slem lungebetændelse. Der havde hun bagt den her kagemand til mig, og jeg glemmer det aldrig. Det var simpelthen så sødt og stort af hende og må have krævet umenneskelige kræfter af hende at få bikset den kage sammen i hendes tilstand. Får ærlig talt helt tårer i øjnene over at tænke på det. Hun er virkelig savnet hver eneste dag i mit liv. Gid, man kunne spole tiden tilbage nogle gange og opleve de der dejlige ting sammen med hende igen.

Her er billederne. Jeg har vist næppe deltaget så meget i pyntningen af kagen i den alder (vist hhv. 2 og 3 år), men jeg har været meget i køkkenet med min mor gennem hele min barndom, og det er også fra hende, min store interesse for mad stammer fra :) På begge billeder ses den skønne chokoladekagemand <3


6 kommentarer:

  1. Sikke en lækker lagkage og hvor er den smuk <3

    Dejlige minder om din mor - jeg bliver osse helt rørt når du fortæller om den sidste kage du fik af hende, det viser jo bare at du betød alt for hende <3

    Det gør mig ondt at Ozzy stadig døjer med munden, det fortjener ingen af Jer og jeg håber virkelig snart at der kommer styr på ham den lille smuksak

    Ha en fantastisk fødselsdag et kæmpe tillykke og kram herfra

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Synes også, den blev ret fin.

      Ja, jeg ved, hun elskede mig meget højt. Det var bare rigtig stort med den kage. Især når hun var så syg. Mht. Ozzy så har vi naturligvis set ham gabe igen og have av i munden, nu jeg skrev herinde, at vi ikke havde set det for nyligt. Det er ikke rigtigt til at vide, hvor vi stå med det her. Men jeg kan forestille mig, at han nok skal igennem endnu en eller anden form for behandling igen. Afventer lige at høre fra tandklinikken.

      Tak, jeg satser på at få en dejlig dag :) Tak for din søde besked.

      Slet
    2. Håber på godt nyt fra tandklinikken og at du har en fantastisk dag <3

      Slet
    3. Jeg er ikke sikker på, om man overhovedet får svar fra dem, når man skriver en mail. Det er jeg i hvert fald efterhånden begyndt at tænke.. Men vi skal have kigget Ozzy i munden, så vi ved status for ham, og så kan vi snakke med dem ud fra de billeder, vi får taget.

      Tak skal du have. Desværre blev den som de andre dage, jeg har glædet mig til den sidste tid, ikke som jeg havde håbet. Blev ellers puslet om og forkælet over evne af Christian, som bare er verdens bedste og mest fantastiske mand, men jeg havde det bare rigtig dårligt i går, så jeg fik ikke rigtigt nydt den, som jeg gerne ville.

      Slet
    4. Øv søde det er jeg ked af at høre :O(

      Slet
    5. Vi har haft et par gode dage sammen her, hvor jeg har haft det lidt bedre (i hvert fald psykisk - det er ikke sådan med maven, når jeg tillader mig at spise lidt ekstra lækkert i dagens anledning, ups ;) ), og det har været rigtig dejligt. Tingene er, som de nu engang er, og så må man få det bedste ud af det, man nu har at gøre med :)

      Slet