torsdag den 3. juli 2014

Pulled chicken

For nogle måneder siden så jeg, at Rema1000 havde tilbud på kyllingelårfilet, så jeg skyndte mig at hamstre et par pakker, for jeg har længe haft lyst til at prøve at lave pulled chicken. Jeg valgte at bruge lårfilet, fordi det er en udskæring af kylling, der ikke lige så nemt bliver tørt, som brystkød nogle gange kan gå hen og blive. Det er dog ikke en udskæring, det vrimler med her i byen. Ofte ser man den allerede formarineret eller betegnet som kyllingespareribs (måske med ben i?) eller i de forberedte pakker til pulled chicken. Men det er altså ikke umuligt at finde kyllingelårfilet (uden ben), for Rema1000 har lige haft det på tilbud igen, så jeg vil tro, at det er en udskæring, der med tiden vil indgå som en fast del i sortimenter rundt omkring.

Det var som sagt første gang, jeg prøvede at lave pulled chicken, men det bliver absolut ikke den sidste! Det smagte simpelthen bare så godt! For mig faktisk bedre end pulled pork, hvilket ikke siger så lidt. Christian foretrækker dog stadig pulled pork frem for pulled chicken, men han var enig i, at det smagte rigtig godt :) Jeg lavede min egen marinade, som jeg plejer, ud fra en barbequesauce, som jeg smagte til med lidt forskellige krydderier. Jeg undlod at putte røget paprika i den her marinade, fordi jeg ikke selv tåler det så godt. Men jeg synes ikke, den manglede noget. Det smagte bare vildt godt. Vi spiste det i burgerboller, som var de supergode og luftige, jeg plejer at bage til pulled pork. Opskriften kan du finde her:
burgerboller. Der var en rest, som blev frosset ned sammen med lidt af væden fra kyllingen. Det brugte vi senere i en salat, hvilket fungerede rigtig godt. Det kan jeg i hvert fald godt anbefale, at man gør.

Fordelen ved pulled chicken frem for pulled pork er, at det skal ikke have nær så lang tid i ovnen. 2 timer kan man nøjes med. Så det er jo rigtig hurtigt at lave. I må endelig prøve at lave det her, for det er virkelig en gudespise! :)






Pulled chicken (2-3 personer)

800 g kyllingelårfilet (uden ben)
1 flaske barbequesauce (jeg brugte en fra Rema1000 på 380 g)
3 spsk brun farin
3/4 spsk salt
1 tsk paprika

Tilbehør:
Burgerboller (købte eller bag selv)

Salat
Barbequesauce 

Kødet marineres dagen før, det skal spises. Jeg gjorde det bare aftenen før.

Rør barbequesaucen sammen med farin, salt og paprika. Put lårfileterne i en frysepose sammen med saucen og slå knude på. Vend det hele godt sammen. Læg kødet i køleskabet, til det skal tilberedes.

Hæld kød og sovs i et ovnfast fad. Sæt det i ovnen ved 125 grader i ca. 2 timer. Hæld evt. lidt af væden i fadet over kødet undervejs i stegningen. Tjek med et stegetermometer efter ca. 2 timer, om temperaturen er min. 79 grader.

Pil kødet fra hinanden med to gafler. Læg det i en skål og hæld lidt af væden over og vend rundt. Server med burgerboller (evt. hjemmebagte), salatblade og evt. en let salat til. Dryp kødet med lidt barbequesauce, når du samler burgeren, hvis du har lyst.

Det marinerede kød lægges i et fad og stilles i ovnen.

Så blev kyllingen færdig i ovnen.

Kødet trækkes fra hinanden med to gafler.

Spisetid, mums!




Det har været en lidt hård uge, synes jeg. Jeg har gået og ventet på, at der skulle komme en pakke, og nogle unger i nabolaget har spillet musik og larmet helt ekstremt til kl 3 om natten en dag, så det har været lidt småt med søvnen. I går var jeg nede i byen for at blive klippet og købe nogle småting, så det kniber lidt med energien. I nat har jeg dog fået sovet omkring 9 timer, så forhåbentlig vender energien snart tilbage.

Jeg har gået og planlagt og skal i dag i gang med at forberede, at vi skal have gæster til grillhygge i morgen. Det er længe siden, vi har været sammen med Christians forældre, så vi inviterede dem op til spisning i den her uge. I morgen bliver vejret varmt og solrigt, så det var den bedste dag at grille på. Vi har også inviteret Christians faster med, som er hjemme fra København. Vi skulle ellers have været med hos noget af familien på lørdag for at fejre hendes fødselsdag, men det har vi meldt fra til, fordi det på lørdag er 10 år siden, jeg mistede min mor. Det påvirker mig ret meget, og har kostet nogle tudeture den sidste tid. Jeg forstår simpelthen ikke, hvor tiden er blevet af. At det er 10 år siden, jeg sidst så hende. Det er næsten 1/3 at mit liv, jeg har måttet undvære hende, og jeg er "kun" 32.

Det har været virkelig hårdt at undvære hende i den tid, der er gået. Der sker jo meget, når man er så ung. Når man skal blive voksen. Og hun lærte mig aldrig at kende som et rigtigt voksent menneske. Det er jeg rigtig ked af. Og hun har heller aldrig mødt Christian. Min mor var kun 45 år gammel, da hun døde af kræft, hvilket jo ikke er nogen alder overhovedet. Hun skulle have haft så mange flere år sammen med os her. Der har også været mange tidspunkter i mit liv, hvor jeg virkelig godt har kunnet bruge en mors omsorg og støtte, ikke mindst når det kommer til al den sygdom, jeg er blevet ramt af og nu skal kæmpe med. Eller da jeg måtte afsted med fuld udrykning efter min fejloperation og var bange for, at jeg skulle dø. Livet er tomt uden hende. Efter jeg flyttede hjemmefra, skrev eller snakkede vi sammen hver dag. Det var så underligt og tomt, efter hun forsvandt, og telefonen blev helt stille. Jeg har stadig hendes nummer liggende i mine kontakter på min telefon, selvom jeg godt ved, at jeg aldrig vil få en sms eller et opkald fra hende igen. Det er bare svært at give slip på.

Men hun er med mig i alt, hvad jeg gør. På en måde. Christian synes, vi ligner hinanden, og der er vist noget med øjnene, hvor jeg ligner min mor en del. Tror også, at jeg har en stor del af hendes måde at bevæge sig på. Og så har hun helt sikkert en stor del af æren for, at jeg i dag er så interesseret i madlavning. Jeg syntes altid som teenager, at det var skørt, at hun gad sidde og læse opskrifter og den slags. At det kunne være så spændende. Men i dag gør jeg det samme. Og jeg har været en del med i køkkenet derhjemme. Jeg er dog nok mere interesseret i bagning, hvor hun var i madlavning, men det begrænser sig jo også, hvor meget jeg kan udfolde mig med mad, når der er så meget, jeg ikke kan tåle at spise.
Jeg savner hende hver eneste dag. Og det er særligt hårdt på sådan nogle mindedage, som der kommer på lørdag. Så vi tager en stille og rolig dag der. Det er faktisk også ret hårdt at skulle have gæster på fredag, for humøret er ret påvirket af alle de tanker om tabet af min mor og al den tid, vi har haft sammen, men jeg glæder mig nu alligevel til at se folk og hygge lidt. Håber, jeg har energi til det, når jeg har været så meget i gang i køkkenet med at forberede det hele.

Min mor med mig på armen.



Jeg satser på, at der kommer et par opskrifter med tiden fra vores grillaften i morgen. Der er i hvert fald et par gamle klassikere inden for grillmad, som jeg endnu ikke har givet jer opskriften på, så det kan I godt glæde jer til. Den ene er faktisk en, jeg har fra min mor, så det er en gammel opskrift i min familie. Mere herom senere :)

Nu vil jeg få mig lidt at spise og så i gang med forberedelserne til i morgen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar