fredag den 23. maj 2014

Forårsferie i Jylland - del 1

Nu har jeg endelig fået samlet mig om at få lavet resten af de billeder, jeg tog, da vi var i Jylland i vores ferie i april. Christian havde nogle feriedage tilovers, som han plejer, der skulle brændes af i forbindelse med påsken, så han havde ca. to ugers fri i den anledning inklusiv påskedagene. Den første uge blev brugt på at lave strømmen færdig i indhegningen og kollapsede afslapningsdage efterfølgende. Det har været et stort og tidskrævende arbejde at lave strøm i indhegningen, og vi trængte bare til at komme lidt væk fra det hele. Jeg har længe drømt om at komme rundt i Jylland, hvor jeg kommer fra, og komme en tur på Himmelbjerget og måske i Den Gamle By, men der har ikke rigtigt været plads eller energi til det. Men nu tog vi en helt spontan beslutning om at skulle afsted for ligesom at nå at komme ud og se noget.

Vi valgte at leje en campinghytte på en campingplads i Skanderborg, da byen ligger lige imellem de ting, vi gerne ville besøge i forbindelse med vores tur. Det var en iskold fornøjelse at bo i hytten det første døgn, hvor der virkelig var koldt i vejret. Nøj, hvor vi frøs. Men vi havde lyst til ikke at tage på vandrerhjem denne gang, fordi det er lidt mindre privat end i sådan en hytte. Det ville have været lækkert at bo på hotel og ikke skulle have stået for maden, men det er jo desværre ikke en mulighed for mig, fordi der er så meget, jeg ikke kan tåle. Det gør sådan en tur ret besværlig, men det må vi jo leve med. Det var nu også dejligt at være på camping igen, selvom jeg nok foretrækker det i en lunere sæson. Jeg er vokset op med campingferier med mine forældre, og jeg savner det faktisk. Det har været nogle gode minder fra min barndom.

Vores lille hytte. Den indeholdt et tekøkken med to kogeplader, håndvask med varmt vand og et køleskab. Og så var der køjesenge
og en sovesofa, samt et bord med stole.



Vi ankom midt på eftermiddagen og indlogerede os i vores hytte. Derefter kørte vi en tur til Himmelbjerget. Det var dejligt vejr, og vi havde Himmelbjerget helt for os selv, for det var en hverdag og ikke rigtigt turistsæson endnu. Desværre var tårnet så ikke åbnet, men det måtte vi leve med.

Jeg har taget en del billeder på vores Jyllandstur, men de er primært af det, der lige har fanget min interesse, så der er ikke så mange dokumenterende billeder, som man ville kunne forvente at se af stederne. I Den Gamle By, f.eks. er der ikke så mange billeder af huse og den slags, og på Himmelbjerget har jeg ikke lavet billeder af udsigten, for det er billeder, jeg har taget og lavet utallige gange. I stedet er det billeder af andre ting, som lige har fanget min opmærksomhed. Håber, I har lyst til at kigge med :) Jeg har opdelt billederne, så I får halvdelen i dette indlæg og resten i det næste om vores tur. I det her indlæg kan du se billeder fra vores Himmelbjergstur og de fleste fra Den Gamle By. I det næste kommer resten fra Den Gamle By og vores afsluttende tur til Palsgaard Slot ved Juelsminde.

Vi startede som sagt på Himmelbjerget. Jeg fangede et par enkelte fuglebilleder af nogle smukke guldspurve, og brugte ellers de flotte omgivelser som baggrund for de portrætter, jeg tog af Christian deroppe. Det er vist ret normalt, at man ofte har tonsvis af billeder af alt muligt andet end sig selv, når man selv oftest er fotografen, så jeg prøver at sørge for at få lidt billeder af ham, ligesom han tager lidt af mig :) Herunder kan du se lidt af de billeder, jeg tog deroppe:

Guldspurv, han. En dejlig mulighed for at få luftet mit forholdsvis nye 70-200-objektiv.

Han havde også konen med.

 "Tager du billeder af mig, kan jeg også tage af dig!". Skoven var superflot og stadig lysegrøn.

Resultatet iagttages.

Selvportræt taget med Christians telefon. Det blev sendt hjem til hans forældre, der var kattepassere, mens vi var afsted.



Efter turen på Himmelbjerget kørte vi ind til Skanderborg for at handle lidt ind til vores aftensmad de næste dage. Derefter kørte vi hjem i hytten og lavede mad og spiste. Denne aften var iskold, men heldigvis var der elvarme i hytten. Den kunne dog næsten ikke følge med. Turene til fællestoiletterne var en anden sag. Nøj, der var koldt! Der savnede jeg de lune sommeraftener. Men vi nød alligevel opholdet og hyggede os med spil om aftenen, som jeg ofte har gjort det som barn med mine forældre, når vi var afsted. Det var superhyggeligt, og jeg har virkelig nydt at være på en campingplads igen. Som med Himmelbjerget var det præget af at være uden for sæsonen, for der var stort set ikke andre end os på pladsen.

Næste dag kørte vi i Den Gamle By. Det var en rigtig hyggelig tur. Nu var vejret slået om og blevet virkelig varmt, så det var lige lovligt varmt at være afsted i uldne vinterstøvler! Pyh. Men det var dejligt med solskin, og vi fik også kigget godt og grundigt i det fleste huse. Jeg er jo ret historieinteresseret, så jeg nyder at komme sådan et sted. Christian havde ikke været der i rigtig mange år, så det var lidt nyt for ham. Så er det også lidt mere spændende. I forhold til sidst, jeg var der, var der nu kommet en ny afdeling med bygninger fra 1970'erne. Det var ret sjovt at se, og jeg glæder mig til at se det hele, når det er færdigt engang. Christian var inde hos en 70'er-bager og købe lidt guf. Jeg elsker sådan nogle arbejdende værksteder. Min favorit er nok den gamle købmand derinde, der sælger gammelt slik og andre lækkerier. Jeg har ofte købt en lakridsrod der til min mor, men jeg er selv til noget lidt nyere guf, så jeg købte lakridsstænger til os begge. Set i bakspejlet ville jeg ønske, at jeg havde købt meget mere, end jeg gjorde, for det var den bedste saltlakrids, jeg nogensinde har smagt! Ærgerligt, at man skal til Århus og ind i Den Gamle By for at købe det igen :|

De motiver, jeg har fundet mest interessante i Den Gamle By i den her omgang, er især dyrene derinde. Der er gæs, som går frit rundt i byen og naturligvis almindeligt, fritlevende dyreliv som småfugle og ænder. Nogle af de fuglebilleder kan du se herunder. Resten kommer i næste indlæg.Derudover var jeg ret fascineret af deres legetøjsmuseum, som jeg ikke har oplevet før, og var naturligvis mest fanget af alt det legetøj, der havde med kat at gøre ;), hvilket ikke var så lidt endda.

Grågås. Tjek lige "tænderne"! Den ser lidt uhyggelig og dinosaur-agtig ud, synes jeg, når man kan se dem.


Legetøjsmuseet. Svævebane. Synes, det var lavet så flot med baggrunden, der er et billede af samtiden.


Zeppeliner, også med billedet som baggrund. Meget flot sat op.

Legetøj med kattetema. Måske er katten til venstre en spilledåse?

Evil kitty! Den ser virkelig ond ud :D

Mere kattelegetøj, dog af den mere nuttede slags. Desværre ikke det mest skarpe billede, men der var ret sparsomt lys på
legetøjsmuseet.

Fedtstens(?)kat, der drikker mælk.

Til ære for Christians mor, der interesserer sig for dukkehuse, tog jeg lidt billeder
af de dukkehuse, der også var på museet. Virkelig fine detaljer, synes jeg.

Dukketeater med papirfigurer. Tror, det måske er Christian IV ude til højre. Det var meget imponerende.


Der var også andre gæs. De holdt især til omkring bageren den her dag.

Der spankuleres. Det er nogle smukke, stolte dyr, sådan nogle gæs.



En anden af mine favoritter af de arbejdende værksteder er den gamle bager. Især fordi de laver originale gamle kager på den gamle måde med det gamle udseende. Som bageinteresseret er sådan et værksted jo heaven. Jeg kunne heller ikke nære mig for lige at skulle snuppe et par billeder der. Synes, de var så smukke, de kager. Christian forærede mig et lille hæfte, som man kunne købe i bageren, hvor der er nogle af de originale opskrifter i, så dem skal jeg afprøve på et tidspunkt. Han smagte selv bl.a. linserne og var meget begejstret, så det er måske et godt sted at starte. Der kommer et par billeder mere fra bageren i næste indlæg.

Hindbærbrød lavet med frugtsaft i glasuren. Meget smukke. Hindbærsnittens forfar. Christian smagte også en af de
her, og han syntes rigtig godt om dem. Jeg smagte også en bid, men syntes, de var lidt for meget til den søde side
for min smag.

Citrondrømme. En slags spongecake, tror jeg. Min favorit, udseendemæssigt, tror jeg. Måske har de en citronmåne-agtig smag?
Kan ikke huske, om de er i hæftet, men hvis de er, må jeg vist afprøve dem :)

Kransekage. Er vild med det rustikke look.



Det var slut på første del af mine feriebilleder. Tak, fordi I kiggede med :) Jeg håber, at I også vil kigge med i næste indlæg og se resten af billederne.


Det har været nogle ulideligt varme dage herhjemme de sidste dage. Pyha! Selv fra midt på formiddagen har der været over 25 grader udenfor, og vi har ikke kunnet få temperaturen under 27 grader om aftenen, når vi har skullet sove, selvom der har været gennemtræk i huset hele dagen! Det har givet nogle trælse nætter med for dårlig søvn, fordi man vågner hele tiden, når det er så varmt. Kattene har også lidt, især Phoebe, der har den største pels. Hun har bare været helt slap. Så det var en stor fornøjelse at stå op her til formiddag og se, at DMI har skudt ved siden af i deres byvejrsprognose i går, der ellers lovede, at i dag skulle blive den varmeste i den her uge. Jeg stod op til 20 grader, hurra! Alt er åbent til gennemtræk igen, så vi kan få kølet huset ned igen. Jeg er virkelig ikke bygget til så meget varme, det er slet ikke rart.

Jeg har dog udnyttet varmen til at få vasket en masse tøj, som blev hængt ud at tørre i heden, hvor det tørrede meget hurtigt. Duften af udetørret tøj og sengetøj er en af mine favoritter. Så det er da ikke så skidt, at det ikke er godt for noget. Desværre er myggesæsonen også i fuld gang. I går, da vi var med kattene i haven i de kølige aftentimer, blev mine ben og arme totalt ædt op! Og jeg hæver op af det, så det er bestemt ikke rart. Men det må man vist indstille sig på. Sidste år var der ikke ret mange myg, hvilket jeg virkelig nød. Men man kan jo ikke være lige heldig hvert år.

I dag skal jeg i gang i køkkenet, for vi får Christians forældre op til kaffe i aften. Jeg har allerede lavet lidt i går. Christians far har fødselsdag i morgen og vi er inviteret ud til frokost af hans faster, der giver kromad i den anledning. Desværre har jeg måttet melde fra, for der er ikke noget, jeg kan tåle at spise :( Det er jeg rigtig ked af, for jeg ville gerne med. Men det nytter jo ikke noget, når jeg ikke kan tåle maden. Derfor har vi inviteret hans forældre op i aften, så jeg også lige får lov at ønske tillykke og hygge med ham i anledning af hans fødselsdag. Og så tager Christian selv afsted i morgen.

Vi skal snart på besøg på endnu et skovkatteopdræt. Dog ikke for at se killinger den her gang, men for at møde voksne katte og snakke om racen. Det ser vi frem til. Det er et opdræt, der ligger i nærheden, og de har faren til de killinger, vi var ude og se sidste weekend (han har været lånt ud til en parring). Da vi skulle finde Phoebe for to år siden, var vi også ude og besøge flere opdræt for at få et indtryk af racen. Det er jo rart at se, om racen er det, der passer ind i den lille familie herhjemme.

Nu vil jeg have lidt at spise og så snart i gang i køkkenet. Slutter af med et billede fra i går aftes af Phoebe, et af mine favoritter af hende, for hun har sådan et sødt og lidt smilende udtryk <3 Dejligt billede :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar