torsdag den 13. marts 2014

Pasta med ærtecreme og rosmarinmarinerede nakkekoteletter

Jeg har glædet mig rigtig meget til at dele den her opskrift med jer, for det var kærlighed fra første mundfuld for os herhjemme, og det er blevet en af mine livretter. Vi har fået det en del gange, siden jeg første gang lavede det her, og det smager simpelthen så godt!

Opskriften på ærtecremen er fra Hugh Fearnley-Wittingstalls bog Grøn Hverdagsmad, som Christian var så sød at forære mig, da vi fandt den til en virkelig god pris i Fakta efter jul. Der er rigtig god inspiration i det, og jeg ser frem til at prøve andre opskrifter, som dog nok må tilpasses lidt, da der er meget, jeg ikke tåler. Men opskriften her på ærtecremen er, som han skriver den i bogen. Dog vælger jeg at bruge frisk pasta, en tagliolini, som er en spaghettiagtig pasta, i stedet for makaroni, da jeg har et lidt anstrengt forhold til den slags pasta efter at have fået det som barn, og det smager helt fantastisk med den friske pasta.

Jeg bruger to forskellige slags parmesanost i min opskrift. Det gør jeg af den grund, at jeg har fundet ud af, at nogle parmesaner smager kraftigst varme, mens andre mister smagen ved at blive varmet op. Jeg bruger en grangusto i den varme ærtecreme, der har en rund, gennemtrængende smag varmet op, og ved serveringen bruger jeg grano padano, som har en let syrlig og spids smag, hvilket giver en virkelig god balance med sødmen fra ærterne. Hvad der også er vigtigt, er basilikummen, som jeg serverer strimlet, så man selv kan putte den mængde på, man ønsker, når man spiser pastaen. Det giver virkelig god smag til retten uden totalt at overdøve den, som jeg synes, at basilikumpesto nemt kan. Men med lidt frisk basilikum i retten får pastaen den perfekte smag.

Jeg valgte at lave nogle superlækre koteletter til, der virkelig komplementerer pastaen godt. De har en kraftig smag og passer godt til den forholdsvis milde ærtecreme. Man kan bruge nakkekoteletter eller middagskoteletter efter eget valg. Bare der er lidt fedtmarmorering. Jeg marinerer mine koteletter aftenen før, vi skal spise dem, så de når at få godt med smag. Brug endelig frisk rosmarin. Det giver den bedste smag.

Derudover serverer jeg brød til, og det mest perfekte er naturligvis et surdejsflute. Det smager bare så godt! Jeg må vist snart have gang i en ny surdej. Var for dårlig til at passe den sidste, så jeg valgte til sidst at smide den ud. Heldigvis er det ikke så svært at starte en ny op, så det må jeg snart gøre, så vi kan få flere hjemmebagte flutes i fryseren :) Laver den på 1 dl økologisk hvedemel, ½ dl rugmel, ½ dl grahamsmel og så lidt mere en 2 dl vand, så den ikke er for tyk. Den skal stå i et glas med folie eller andet hen over, men ikke dækket helt til, så den kan ånde lidt. Røres i to gange om dagen, til den er færdig med at boble, derefter en gang om dagen. Den er klar til brug, når den ikke bobler mere og har en øl-agtig duft. Den færdige surdej skal friskes op med nyt mel og vand en gang om ugen til hver 14. dag efter behov.




Hugh Fearnley-WhittingstallH
Hugh Fearnley-Whittingstall

Pasta med ærtecreme og rosmarinmarinerede nakkekoteletter (2 personer)

2 nakkekoteletter
3 spsk smagsneutral olie (jeg brugte rapsolie)
1 tsk salt
2 fed hvidløg
Et par spsk hakket frisk rosmarin
Lidt citronsaft

500 g frosne ærter
1 fed hakket hvidløg
50 g smør (jeg brugte lidt mindre, måske en god spiseskefuld eller to)
25 g reven parmesanost (jeg brugte grangusto)
Salt

250 g frisk pasta (jeg brugte tagliolini - en frisk pasta, der minder om flad spaghetti) 

Derudover:
Revet parmesan til servering (jeg brugte grano padano)
Strimlet frisk basilikum
Godt brød (jeg bagte surdejsflutes)

Koteletterne kan med fordel marineres aftenen før, da de på den måde får mere smag af marinaden. Bland olie med salt, presset hvidløg og hakket frisk rosmarin. Smag til med lidt citronsaft. Put koteletterne i en pose med marinaden og vend godt rundt. Luk posen og læg den i køleskabet til næste dag. Jeg bruger vores vacuummaskine med tilhørende poser til at marinere i, men fryseposer fungerer også udmærket.

Dagen efter sætter du en gryde med godt saltet vand over at koge, så den er klar til at få tilføjet pastaen, når du er ved at være færdig med ærtecremen.

På en pande smeltes smørret ved lav varme. Steg det hakkede hvidløg i smørret uden det tager farve. Hæld smør og hvidløg over i en blender eller kande til stavblendning. Gem panden.

På panden steges de marinerede nakkekoteletter, til de er gennemstegte og gyldne udenpå ved jævn til høj varme.

Til ærtecremen putter du ærterne i en gryde og hælder vand på, så det lige dækker. Kog ærterne i 3 minutter fra de koger og hæld vandet fra (gem vandet). Put halvdelen af ærterne i blenderen eller stavblenderkanden til smørret og hvidløgene. Tilsæt 25 g parmesanost og 6 spsk af vandet fra ærterne. Blend det hele til en glat sovs. Du kan tilsætte lidt mere af ærtevandet, hvis det er svært at få sovsen glat. Det gjorde jeg. Endte nok på ca. 10 spsk i alt. Smag cremen til med salt.

Mens du laver ærtecremen, koger du den friske pasta. Bruger du en tørret, skal du naturligvis sætte den over at koge noget før, da den skal have længere tid.Tagliolinien, jeg brugte, skulle koge 4 minutter.

Hæld vandet fra den kogte pasta og put den tilbage i gryden sammen med ærtecremen og de hele ærter. Vend det hele godt sammen.

Server pastaen med de marinerede koteletter og godt brød. Sæt derudover revet parmesanost på bordet og strimlet frisk basilikum, så man selv kan tage det ekstra på, man har lyst til. Det smager superskønt med basilikummen. Server godt brød til.

Dagens ret i en mere close up-vinkel :) Overvurderede vores appetit og
vendte 500 g pasta i ærtecremen. Ved nu, at vi spiser knap 250 g,
men laver samme mængde ærtecreme, så der vil være lidt mere lækker
creme, når du følger opskriften ovenfor, end det ses på billedet. Det smagte
dog fantastisk alligevel :)



Hvis det ikke var, fordi jeg var godt mæt af mine havregryn, ville jeg hungre efter sådan en portion! Der er bare så meget smag i den ret, det er helt vildt. Jeg elsker det! I aften står menuen dog på rugbrødsmader med rester af en flæskesteg fra i går og lidt andet pålæg. Jeg selv spiser kun fiskepålæg, når vi får rugbrød, for at få mere d-vitamin. Min mave er dog begyndt at fortælle mig, at det ikke er noget, den er glad for, desværre, men prøver lidt endnu, for jeg har godt af det og det smager også godt. Jeg er ellers ikke den store fiskespiser, men fiskefrikadeller og tun glider nemt ned. Måske er det mere remouladen og mayo'en, som maven står af overfor, men fisken er lidt kedelig uden.. Må se, hvor længe jeg kan klare at spise det.

Ellers ser det ud til at blive sidste lune solskinsdag i et stykke tid nu. Det er ærgerligt, for nu har vi efterhånden vænnet os til det gode vejr, kattene og jeg. Så i dag skal jeg i hvert fald huske at komme ud i solen og nyde den, mens den er her. Jeg har gået lidt ture med kattene i haven de sidste dage, hvilket de nyder. Har også fået ordnet det nedlagte højbed, så kattene har deres udendørs bakke klar igen med løs jord. De er "primitive" nok til at foretrække at tisse udenfor, selvom de har en fin bakke herinde, så det skal de selvfølgelig have lov til.

Turene i haven i solen opper virkelig kattens humør. De bliver lidt forårskåde. Fangede billeder af Ozzy i hopla for nogle uger siden. De billeder har I vist ikke set :)






 Hehe, det ser sjovt ud, når han sådan drøner afsted. Med mit nye zoomobjektiv har jeg bedre mulighed for at fange den slags billeder, så det er sjovt at øve sig på :) Fik også lidt billeder af Phoebe, der sad i græsset ved højbedet den dag :)






Pyh, der er efterhånden ret så varmt her i stuen! Det er vist snart på tide at få døren åbnet og få lidt frisk luft ind. I aften står menuen som sagt på rugbrød, så der er ikke så meget arbejde i det. Vi overvejer at hygge med racletten i weekenden, så i dag skal jeg måske have bagt nogle saltflutes. Må se, hvad energien rækker til. Havde en lidt hård dag i går og var lidt ked af det i går aftes (pga. savnet af Putte og alt det omkring tabet af ham), hvilket lagt sammen med for lidt søvn ikke ligefrem gør, at jeg sprudler af energi i dag. Så jeg er nu meget glad for, at der ikke skal gøres så meget herhjemme i dag. Vil få åbnet døren og gøre mig klar til at komme i haven med kattene nu :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar