fredag den 20. december 2013

Glædelig jul til mig!

Nu, hvor det er jul, og livet har givet mig nogle gevaldige tæsk det sidste lange stykke tid, syntes jeg, at det var passende at købe en julegave til mig selv. Noget, jeg har overvejet meget længe, nemlig nyt kameraudstyr. Og nu, hvor Canon har cashback på netop de objektiver, jeg har haft kigget på, var det den rigtige tid at slå til på.

Jeg har gået og overvejet, om jeg ville købe 70-200 mm f/2.8 IS USM eller 70-200 mm f/4 IS USM. Det siger nok ikke de fleste ret meget, men f-tallet er en indikator for, hvor meget lys objektivet kan lukke ind (mere lys = hurtigere lukketid) og hvor sløret baggrunden kan laves på billedet. Jo lavere f-tal, jo mere lys og sløring.

Når Christian og jeg er ude og tage billeder f.eks. i zoologisk have eller den slags naturomgivelser, har jeg manglet et zoomobjektiv ret meget. Det ejer jeg nemlig ikke, og Christian bruger sin egen Canon 70-200 mm f/4 IS (IS betyder billedstabilisering), når vi er sådanne steder. Så jeg vidste, at jeg på et tidspunkt skulle købe et zoomobjektiv. Christian har meget meget glad for sin 200 mm, så jeg regnede med, at det også var i den retning, jeg skulle gå. Jeg har dog været forbi f/2.8'eren i sommers, da vi var i København og jeg kunne prøve den, og den er nem at blive forelsket i. Den er meget lækker, og det er rart at kunne gå så langt ned i blændetal. Til gengæld er den betydeligt tungere end f/4'eren og dobbelt så dyr.

Jeg har gjort mig en del overvejelser om, hvilken af de to jeg skulle vælge, og har i dag endelig fået taget mig sammen til at komme lidt i gang med Christians 70-200 mm f/4 i dagslys. Og jeg endte med at beslutte, at det er en magen til, jeg selv vil købe. F/4'eren kan tage udmærkede billeder, bare man er opmærksom på, at den har nogle begrænsninger i forhold til lyset, fordi f-tallet kun går ned til 4. Men jeg skal mest bruge den udenfor i dagslys, så det hjælper lidt på det. Jeg er nok også forkælet mht. lysindtaget på mine andre objektiver, for det, jeg primært bruger, får ned til f/1.4. Så der er jo noget af en forskel. Men jeg er sikker på, at jeg sagtens kan få noget godt ud af mit nye objektiv. Jeg valgte det også frem for f/2.8-udgaven af hensyn til vægten af objektivet. F/2.8'eren er ret tungt, og jeg har dårlig ryg og nakke. Så det er måske begrænset, hvor længe jeg ville kunne holde til at gå rundt med det, når vi er ude. Prisen gør da også en forskel, selvom jeg ville kunne sælge det næsten uden tab, er jeg ret sikker på. Men jeg vil hellere købe f/4'eren og så have råd til også at købe f.eks. et nyt kamerahus eller andet objektiv, når det engang bliver aktuelt. Ikke mindst fordi mit nye zoomobjektiv ikke er et, jeg vil bruge så tit. Men det er rart at have, når jeg har brug for det. Så nu er det altså bestilt :)

Jeg har gået og fotograferet lidt med Christians i dag, mens lyset var godt (eller relativt; det er gråvejr i dag). Kattene var med mig i haven og stå model. Det var dejligt, for der er ikke så meget interessant at fotografere derude for tiden. Har lavet nogle af billederne, så I kan kigge med herinde. Er okay tilfreds med resultatet. Det tager også lidt tid at lære et objektiv at kende, så jeg forventer at få et bedre håndelag på det, når jeg selv kommer mere i gang. Og så har jeg også Christian til at give gode råd og den slags, for han har haft sit objektiv en del år efterhånden. Herunder kan I se resultatet af turen i haven (og et par enkelte inde-billeder af Phoebe).

En fin model. Hun er - meget langsomt - ved at spare samme til en ny krave.

Der pippes af fugle, men det kan være lidt hårdt, når man lige er vågnet. Gaab!

Phoebe på klatretræets øverste platform.


Så kom Ozzy også ud i haven. Han havde også lige tid til at posere lidt for kameraet, selvom der var lyde, der skulle følges med i.




Jeg glæder mig rigtig meget til at få objektivet hjem. Har allerede fået et trackingnummer på det, så det når nok at komme inden jul :)

I dag har jeg også haft ringet til halslægen for at høre, om der er kommet svar på skrabet. Det var der faktisk. Jeg snakkede med sekretæren om det, og hun mente, at det måske var lidt tvetydigt, så hun ville lægge en besked til halslægen om at ringe tilbage. Jeg havde egentlig ikke forventet, at han ville ringe i dag, for de går på juleferie, og jeg opgav, da klokken var 12, for der var de gået på ferie for ½ time siden. Men jeg var da glad for, at det måske kunne være svamp, selvom jeg synes, at diagnosen med brændende mund lyder rigtig, når jeg læser om den.

For omkring en time siden, flere timer efter de gik på juleferie, får jeg så et opkald fra halslægen. Det må man sige at være noget af en service. Han kunne fortælle, at der var en del spyt, bakterier (mundbakterier, det har man jo) og lidt tungevæv, men ingen tegn på, at der skulle være svamp. Jeg ved ikke, hvor meget atamonbehandlingen har at sige i den sammenhæng, men det tyder i hvert fald ikke på, at jeg har svamp. Desværre, når jeg nok sige. For der er ingen behandling for det her :( Så havde da håbet. Det eneste andet, man kan gøre, mente han, er at tjekke, om jeg mangler noget. Det har min læge jo så gjort i sidste uge.. så det gør jeg sikkert ikke. Halslægen sagde, at jeg måtte følge op på det her med min egen læge. Så det kommer jeg nok ikke udenom. Jeg ville helst ikke ned og snakke med ham igen oven på den her omgang med hans ubehagelige opførsel, men det er dumt at skifte læge midt i et forløb, som han er inde i. Så jeg bliver nok indtil videre, og må så skifte senere. Men jeg tager ikke ned til ham alene igen. Så må se, om jeg kan få en med ind, næste gang jeg skal derned.

Jeg har stadig en tid hos halslægen her i byen, og jeg har ikke bestemt, om jeg vil beholde den eller ej endnu. Det kunne være rart, hvis hun kunne give nogle råd, eller hun måske vidste, om der var andre undersøgelser, man kunne lave mht. at finde ud af, hvorfor det her er opstået (og dermed måske gøre noget, der kunne dæmpe smerterne). Jeg håber bare, at hun ikke vil blive vred over, at jeg kommer der, når jeg nu er diagnosticeret hos en anden halslæge allerede. Jeg har brændt nallerne noget på min sidste kontakt med min egen læge, så jeg er noget nervøs for at skulle i kontakt med andre læger og speciallæger. Det gør mig nervøs i hvert fald. Har ikke lyst til at skulle opleve det igen.

Ellers er der vist ikke andet at gøre end at være tålmodig og håbe, at tilstanden/sygdommen går over hurtigt, selvom det vist ikke er unormalt, at den kan vare ved i mange år :( Jeg håber, det gør en forskel, når jeg er kommet mig oven på den stresstilstand, jeg har været i siden starten af oktober, og som stadig hænger ved. Jeg prøver at geare ned, men tror, der går noget tid, før stressen rigtigt giver slip. Den gør det ikke på den her side af årsskiftet, er jeg ret sikker på. Men jeg må bare prøve at få noget ro på, selvom der er så meget, jeg gerne ville lave.

I dag satser jeg på at blive færdig med at pakke gaver ind. Vi fik ænderne i hus i går, ganske vist ikke dem, vi gik efter, men alternativet er okay, når vi nu ikke kunne få det, vi gik efter. Nu ligger de i køleskabet og tør op, så jeg kan lave dem på mandag. I weekenden skal vi gøre klar til at få ryk-ind til jul. Min far og Marianne kommer og sover her, da turen er lang fra Jylland, så der skal gøre et værelse klar. Nu vil jeg gå i gang med at få pakket de sidste julegaver ind. Skal helst nå det, inden Christian kommer hjem, for det er hans gaver, jeg mangler ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar