mandag den 4. november 2013

Kartoffelsuppe med baconknas og ristede svampe

Jeg får ikke lavet megen mad for tiden, og slet ikke særlig spændende retter, da vi lige nu bruger det meste af døgnet på at bekymre os for Putte og passe ham. Men inden alt det her skete, fik jeg lavet den her lækre kartoffelsuppe. Jeg havde lyst til at lave den med lidt anderledes fyld, end man normalt ser, så jeg ristede nogle champignons som en del af drysset, og det fungerede fint. Blandingen af bacon, champignons og porretop var en lækker topping til suppen. Og så er det jo også rigtig nemt at lave. Som tilbehør fik vi noget af de sprøde 5-kornsflutes, hvilket passede rigtig godt til i smagen, og fordi de indeholder godt med kerner, giver det også en bedre mæthedsfølelse.

Nu er det jo ved at være ret koldt og trist i vejret, hvilket er det perfekte suppevejr. Så det er oplagt at komme i gang med de hjemmelavede supper :) Det var faktisk hurtigere og nemmere at lave sådan en suppe, end jeg havde regnet med, så det skal jeg klart eksperimentere med i fremtiden. Opskriften har jeg selv stykket sammen med inspiration fra lidt forskellige opskrifter, jeg har siddet og luret på, og den blev rigtig god, synes jeg.





Kartoffelsuppe med baconknas og ristede svampe (3-4 personer)

750 g kartofler (skrællet vægt)
1 løg
1 fed hvidløg
1 porre (+ evt. en ekstra top)
1 liter grøntsagsbouillon
1½ dl fløde + lidt til pynt (jeg brugte kaffefløde, men andet kan bruges)
Salt og peber

Drys:
1-2 pakke bacon i skiver
250 g champignons
Tynde strimler af renset top af 1-2 porrer
Evt. et par dryp fløde til pynt

Tilbehør:
Godt brød, f.eks. sprøde 5-kornsflutes

Skræl kartoflerne og skær dem i små tern. Hak løg og hvidløg groft. Rens porren og skær den hvide del i skiver/ringe. Gem toppen

Svits kartoffeltern, løg, hvidløg og porre i lidt olie i 5 minutter. Hæld bouillonen på og lad det hele koge op. Kog grøntsagerne i bouillonen i ca. 30 minutter.

Blend suppen på en blender eller med en stavblender, til den er glat og klumpfri. Put suppen tilbage i gryden og tilsæt fløde. Varm suppen op og smag til med salt og peber.

Rens champignonerne og skær dem i skiver. Rist baconen og læg den på fedtsugende papir. Bræk den i mindre stykker inden serveringen. Hæld det meste af fedtet fra baconen af panden. Rist champignonerne i resten af fedtet til, de har fået lidt farve. Drys med en smule salt.

Brug den nederste del af toppen på porren (brug evt. toppen fra endnu en porre, hvis der ikke er nok) som drys i suppen. Rens den godt, da der ofte sidder jord mellem hvert lag.

Ved servering kan der fordeles en smule fløde i overfladen på suppen på hver tallerken i et fint mønster (uden du vender det ind i suppen), før du lægger drysset/toppingen på :)

Den færdige suppe med lækkert drys.

De 5-kornsflutes, vi spiste som tilbehør.



I nat er første gang, jeg har fået en nogenlunde sammenhængende søvn i lang tid. Alligevel er jeg virkelig træt. Men det er ikke så sært, for dagene er virkelig hårde. De fleste dage pt. har jeg faktisk ikke engang overskud til at få lavet mad, så Christian har stået en del for maden eller for at lave det færdigt, jeg er begyndt på, så vi har fået noget at spise. Pga. stressen og de lidt ændrede spisemønstre er min mave da også i uorden, ikke mindst efter i torsdags, hvor jeg endte med at spise pommes frites til min lasagne (ja det er en lidt skør blanding, men lasagne 3. dag i træk blev bare lidt kedeligt i sig selv). Det er noget træls at skulle kæmpe med ved siden af alt det med Putte, men jeg prøver at få det under kontrol.

For lige at vende ham så er vi stadig inde i den samme sindssyge rutschebanetur. I løbet af en dag kan det skifte meget, hvordan han egentlig har det. Og de dage, hvor vejret er rigtig trist og regnfuldt, er værre for ham, for der kan han ikke nyde at være i haven. Han har haft nogle semi-gode dage fredag og lørdag, hvor det som sædvanligt gik lidt ned ad bakke i løbet af dagen, men i går var en rigtig dårlig dag for ham. Han havde det dårligt det meste af dagen og havde slem kvalme, så han ville ikke spise. Så vi måtte tvinge lidt mad i ham. Det fandt han sig da også i. Han har jo brug for energi og væske for at komme gennem dagene. Og for at holde maven i gang.

Vi mistænker, at maven er hans største problem, for de dage, hvor han kommer af med noget i kattebakken, har han det bedst. Det gjorde han fredag, og så fungerer han bare meget bedre. Han får spist godt - fredag fik han faktisk spist hele sin ration af tørkost for første gang, mens han har været syg. Men så gik maven i stå lørdag, og så gik det galt. Vi behandler ham med noget afførende, der trækker væske ind i tarmene, så det bløder lidt op og han kan komme af med noget. Vi er dog stadig ved at finde den rigtige dosis, hvilket er lidt svært, for han kan ikke tåle at få dårlig maven pga. væsketabet. Nyresyge katte bliver nemt dehydrerede, selvom mange drikker mere, fordi nyrerne udskiller mere væske.

I går var bare en rigtig dårlig dag, og han lå mest på sit værelse. Vi gav ham noget for maven et par gange i løbet af dagen, men det så ikke ud til at virke. Og faktisk begyndte vi at frygte, at nyrerne havde lukket helt ned, for han fik faktisk heller ikke tisset :( Så jeg løftede ham ud i kattebakken sidst på aftenen for at se, om han ville tisse. Det gjorde han heldigvis! Pyha. Bagefter kom han lidt ind i stuen, hvor han var, til vi gik i seng. Inden vi sov, kom han endelig af med noget i bakken. Utroligt, så glad man kan blive over at se lort, haha. Men det var en stor lettelse. Så nu behandler vi ham forebyggende den næste tid, til maven er mere normal, og vil prøve at give ham noget med fibre, når vi når så langt, så maven forhåbentlig ikke går i stå.

Som vi forventede, fik han igen appetit, efter han havde været i bakken. Han har spist i løbet af natten og godt i morges, og har også spist, efter jeg er stået op. Så han er oppe på lidt over halvdelen af sin madration i dag allerede, så det er jo skønt. Vi håber, det fortsætter sådan. Humøret er også bedre, trods det virkelig grå vejr i dag. Han har ikke valgt at gå på værelset, efter han kom ind, men har faktisk været i sofaen hos mig intet mindre end 2 gange! Det er virkelig vildt. Sådan her lå han for lidt siden (fanget med telefonen):




Det er bare virkelig dejligt. Nu har han været udenfor igen og se, at vejret stadig er elendigt, så han er kommet ind igen og er faktisk ude og spise nu, hurra! Har også for første gang, mens han har været syg, set ham lege lidt i dag. Puttede lidt af hans elskede baldriandråber på en kickeroo (pølseformet legetøj med hale til katte, som de ynder at ligge og sparke på), og det fik ham faktisk til at hygge lidt med den. Havde gang i kameraet for første gang længe for lige at fange det, for det kunne jeg ikke modstå. Prøver ellers at undlade at tage billeder af ham pt., da han ikke er glad for kameraer, og jeg vil ikke stresse ham med det. Men nu var han så glad og opdagede nærmest ikke, at jeg stod med der. Billederne er ikke superskarpe, da de er taget i hast, og fordi han bevæger sig meget, men jeg er glad for, at jeg fik taget dem :)





Han har faktisk lige været i gang igen! Denne gang gik det ud over en hjemmesyet katnippose, som han lå og hyggede med. De elsker den slags, kattene, så jeg syer jævnligt. Den bliver båret rundt i huset og især gnedet godt rundt i ansigtet :D Det ser virkelig sjovt ud. Ej, jeg er bare så positivt overrasket! Det er virkelig et kvantespring for ham, det her. Jeg er dog realistisk nok til at vide, at det måske nok ikke holder, for energien er knap hos ham, og vi har jo set det vende så mange gange, men jeg er bare glad for at se de gode tider, han også har. Det betyder alt. Vi håber, at han kan få flere af dem, mens han er her. Det er det, vi arbejder hen imod og håber på, kan lade sig gøre. Lavede lige en spionvideo med telefonen hen over sofaryggen af hans leg, så den får I også lige :)



 

Ellers er det jo mandag, så jeg skal prøve at få lavet en madplan til os. Det er lidt af en udfordring, fordi det både skal være mad, min sarte mave kan tåle, og noget, jeg eller Christian kan overskue at lave. Jeg har kæmpet med kvalme de sidste dage, så fredag og i går bestod min mad af blødkogt æg med et stykke ristet brød og lidt rå gulerødder. Så jeg trænger til noget rigtig mad. Håber, det kan lade sig gøre. Søndag er det jo Mortens aften, så der burde den jo stå på andesteg. Vi har da også en i fryseren, men om vi får det, kommer an på, hvordan vi har det, og alle de andre faktorer omkring det hele. Vi ved ikke, hvor længe vi har Putte, og hvordan dagene forløber, så vi tager en dag ad gangen. Apropos mad må jeg hellere få noget at spise snart. Det er også snart tid til, at Putte skal have sin medicin, så jeg må hellere blive klar til det.

Vil slutte af med billeder af de to andre kattebørn, som selvfølgelig også skal have bare lidt opmærksomhed her. De er lidt i underskud pt., da vi bruger så mange kræfter på Putte, men vi prøver at tilgodese dem også. Aftenritualet med leg og lidt frisering i sengen, før vi sover, holder vi fast i, og vi prøver også at lege og nusse lidt ekstra med dem i løbet af dagen, når kræfterne er til det. Det første billede er Phoebe og Ozzy i yin/yang-stilling på dørtærsklen til soveværelset en aften for et par dage siden, klar til aftenens leg :D De andre billeder er fra sidste måned, hvor jeg sidst havde kameraet med i haven :)



2 kommentarer:

  1. Hvor er det skønt at se Putte i vigør! Jeg håber I får lov til at beholde ham LÆNGE!

    Jeg synes, I trænger til noget medgang - og det håber jeg I snart får.

    *knus* Lisa

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak. Det holdt dog ikke længe. I går havde han en virkelig dårlig dag, og vi måtte sørge for næsten al hans mad og vand :( Vi ved aldrig, hvordan en dag starter eller slutter, og det er vildt stressende. I dag starter okay, han var dog ikke oppe og spise i nat, som han plejer, eller været i bakken ud over at tisse, men har spist okay, efter han er kommet op. Vi forsøger med noget til maven nu, som skal berolige, hjælpe på mavesyre og forstoppelse. Dog indeholder det fibre, så hvis han får for lidt væske, kan det godt give forstoppelse, så vi prøver at sørge for, at han får nok til at afhjælpe det. I dag får han noget elektrolytvand blandet af et pulver fra Royal Canin. Det starter vi på om et par timer, når han skal have sin medicin.

      I dag er en trist vejrdag, for det er gråt og regner, og han kan ikke nyde sin have, som han gerne ville. Vi er enige om, at han ikke skal have mange af den slags dage som i går i træk, for der er ikke megen livskvalitet i det. Vi må se, hvordan han har det de næste dage. Det er svært at tage beslutningen om at sige farvel, når det kører sådan op og ned og vi ser ham glad og social og spisende, nærmest som en rask kat, ret jævnligt. Det virker bare forkert :( Så vi ser tiden an og håber, han kan få flere gode dage. Og bider tænderne sammen, for vi er begge virkelig kørt i bund fysisk og mentalt efterhånden.

      Slet