mandag den 14. oktober 2013

Blomme i madeira i ny forklædning - kræger i muskat(vin)

I sidste måned fik vi jo nye sofaer, hvilket resulterede i en seriøs aktivering af mit piskesmæld pga. tunge løft. Det betyder, at jeg ikke kan tåle at være i en stilling i ret lang tid ad gangen, så jeg har ikke kunnet sidde i sofaen i ret lang tid ad gangen, og har været ret påvirket af det i andre af mine daglige gøremål. Derfor har jeg prøvet at få bevæget mig lidt ekstra, så jeg har fået nakken i bevægelse, ved at gå nogle ture i området, hvor vi bor. Der er stadig natur heromkring, selvom vi bor i byen, hvilket er virkelig dejligt. Vi må nyde det, så længe, det varer, for der bliver jo udstykket nye grunde og så risikerer vi, at det sidste forsvinder.

Nåh. Men på en af disse ture gik jeg gennem et vildtvoksende græs-/engområde, hvor jeg kom forbi et kæmpemæssigt træ med masser af mirabelleagtige frugter, dog større. De var lige plukkeklar, og jeg kunne ikke nære mig for at fylde lommerne godt op med dem. Træet stod virkelig afsides, og det var tydeligt, at der ikke kom andre for at plukke frugten, da en stor del allerede var ved at gå til. Jeg kom hjem med ca. 700 g frugt.

Hjemme igen var jeg nysgerrig for at se, hvad det egentlig var, jeg havde fået med hjem. Frugterne var noget større end mirabeller generelt er, blå-røde med med blåhvidligt støv udenpå og gul-orange kød. Jeg tænkte, at måske var det en lille blommeart, og jeg var ikke helt ved siden af. Så vidt jeg har kunnet spore mig frem til, er det, jeg har fået med hjem, kræger, som er en lille urblomme. Det er et skrækkeligt navn til så smuk en frugt, synes jeg, men det er altså det, de hedder ;)

Jeg vidste faktisk ikke, hvad jeg ville med dem, men jeg syntes, det var synd, at de skulle gå til spilde og ligge og rådne på marken. Christian er frygteligt glad for blomme i madeira-tærterne fra Anthon Berg, så jeg tænkte, at måske kunne jeg lave sådan noget lækkert fyld. Så kan jeg ved en senere lejlighed lave det til de lækre tærter :) Jeg valgte at bruge muskatvin i stedet for madeira i krægerne, da det også er en sødlig hedvin som madeira, og vi herhjemme er rigtig glad for smagen. Det viste sig også at passe rigtig godt til krægerne, så det var et godt valg. Jeg brugte ingen geleringsmiddel, selvom indholdet af pektin (som er et stof i frugterne, der naturligt gelerer f.eks. i æblemarmelade, da æbler indeholder meget pektin) vist ikke er så stort i blommefrugter. Jeg nøjedes med at koge krægemarmeladen rigtig godt ind, så det fik den konsistens, jeg ønskede. Man skal dog holde sig for øje med konsistensen, at det bliver betydeligt mere stift, når det bliver koldt. Alt i alt blev resultatet virkelig godt, og jeg glæder mig til at bruge det som fyld i lækker chokoladekonfekt :)

Krægerne. Smukke frugter med blåhvidligt støv på ydersiden.

Det færdige resultat: kræger i muskatvin. Intens og mørkerød farve.




Kræger i muskat(vin) (1 mindre glas, ca ½ liter)

700 g kræger (ca. 630 g renset vægt)
280 g rørsukker
160 g sukker
1 stang vanille
1 dl vand
Ca. 1 dl muskatvin
1 tsk atamon

Vask og fjern stenene fra krægerne. Skær dem i halve eller kvarte alt efter størrelse. Put dem i en gryde med sukker og rørsukker. Skrab kornene ud af vanillestangen og tilsæt både korn og den brugte stang. Tilsæt til sidst 1 dl vand og giv det et opkog. Skum gryden for det tykke skum, der dannes.

Lad krægerne koge, til massen er tyk. Det tager et godt stykke tid. Hvis du smager til med mere sukker undervejs, så husk at skumme marmeladen. Urenhederne fra sukkeret vil lægge sig ovenpå som skum.

Marmeladen skal koges ret tyk, da den vil blive fortyndet en del, når der tilsættes muskatvin. For at tjekke tykkelsen kan du lægge en klat marmelade til afkøling på en tallerken. Når den er kølet af, kan du se, om konsistensen er god og fast. Husk dog, at marmeladen bliver en del stivere, når den er kølet helt ned.

Jeg kogte min marmelade meget ind, fordi jeg har planer om, at min færdige portion kræger i muskat skal blive fyld i noget hjemmelavet chokolade. Resultatet blev en ret fast, gelé-agtig konsistens. Ønsker man ikke det, skal man logisk nok undlade at lade den koge så meget ind. Bliver den for fast, selv efter du har tilsat muskatvinen, kan du tilsætte lidt ekstra vand og lige lade det koge op kortvarigt.

Smag til sidst marmeladen til med muskatvin. Jeg brugte ca. 1 dl, men smag til med lidt ad gangen, så du får den styrke, du ønsker. Giv det hele et kort opkog, meget kort, for ellers fordamper alkoholen. Du kan slutte af med at smage til afslutningsvis, hvis noget af muskatvinen skulle være fordampet under opkoget.

Lad gryden med de færdige kræger i muskat stå og køle en smule, før du rører atamon i, da atamonens virkning ødelægges ved 100 grader. Fyld krægerne i muskat på et skoldet glas. Opbevar krægemarmeladen i køleskabet.

Den færdige krægemarmelade.



Sidste uge var virkelig intens. Det var rigtig slemt at have Putte til dyrlægen, og det har været en hård uge efterfølgende også. Især fordi han helt havde mistet appetitten, som jeg skrev om i mit sidste indlæg. Vi var ikke klar over, om det var pga. smerter eller kvalme, og jeg snakkede torsdag med dyrlægen, som lagde noget smertestillende til side til ham, som vi kunne hente fredag, hvis det blev aktuelt. Helst skulle vi undgå det, fordi det påvirker hans nyrer, som jo allerede har forhøjede tal, så vi ville gerne se tiden lidt an. I løbet af fredagen begyndte appetitten dog at komme lidt igen. Jeg er ret sikker på, at han har mistet den som en reaktion på den vaccine, han også fik i tirsdags. Katte kan godt blive lidt sløje af den. Han har kunnet lokkes med at spise lidt slik (som heldigvis består af et lødigt foder), bl.a. noget med store knaser, og dem spiste han uden at tabe dem ud af munden eller på anden måde vise smerter, så vi var ret sikre på, at han havde svært ved at spise pga. kvalme.

Det begyndte at gå lidt fremad, og lørdag spiste han faktisk sin almindelige mad, uden der blev lagt slik i madskålen også. Så vi troede, det gik fremad med ham. Søndag var han desværre tilbage til den noget nedsatte appetit, og sådan har det også været i dag :( Så jeg er ret bekymret for ham. Han får da spist, men der er langt til den appetit, han normalt har. Vi er begyndt at måle hans foder af igen, og det var svært at få mængden i ham i går. Normalt kan han spise betydeligt mere, end der er målt af til, hvis han bare får lov. Det er snart en uge siden, han var hos dyrlægen, så jeg vil ærlig talt godt snart have, at han fungerer normalt. Inden for de næste dage får vi noget nyrediæt hjem til ham, som han skal have fremover. Vi håber, at skiftet til et andet foder kan få ham til at spise bedre, men vi må se. Nyrediæten skal jo skåne nyrerne, så den smager nok noget anderledes end det, han er vant til.

Vi har prøvet at holde weekenden stille og rolig, for ugen har været hektisk nok. I torsdags kom der en for at hente Gizmo, hvorefter han skulle på en ca. 6 timers lang rejse til Aalborg til sit nye hjem. Vi håber, han falder godt til i sit nye hjem. Så sammen med Puttes dyrlægetur har ugen været temmelig fyldt. Vi ville dog gerne lave lidt i weekenden, for hus og have skal jo stadig passes, så Christian fik pakket havemøbler ned og slået græsset en sidste gang, og jeg støvsugede og skiftede vand i akvariet (Christian hjalp dog med akvariet, da han kom ind fra haven).

Vi har fået set lidt serier og film i weekenden og spillet lidt i et forsøg på at slappe af. Alligevel er vi begge ret energiløse, og i dag er det ikke meget bedre for mig, selvom jeg har fået sovet lidt mere. Har kaotiske drømme for tiden, der dræner energien fra mig, mens jeg sover. Men sådan er det jo tit, når jeg er i en stresset periode.
I dag er jeg allerede i gang, for der lå en sms fra forsyningen og ventede på mig, da jeg stod op. De er ved at gøre noget med vandledningen for tiden, og har derfor haft lukket for vandet sent på dagen nogle dage. Men nu fortæller de, at de fra i morgen og 8 dage frem til pille ved rørene, så der kan komme okkerfarvet vand. Man skal lade vandet løbe, hvis det er det og undlade at vaske tøj (går ud fra, at det kan misfarve tøjet). Supersmart helst ikke at skulle vaske tøj i 8 dage! >:-( Måske kan man undgå misfarvningen, hvis vandet får lov til at løbe, men det er jo svært at vide, hvornår der kommer en ny prop af okker med vandet. Så jeg er i gang med at vaske vores tøj og sengetøj i dag, så vi har så meget rent tøj, som vi nu kan til den næste uge.

Heldigvis har jeg allerede vasket en kæmpe omgang fra Puttes dyrlægebesøg, hvor tæpper og den slags på værelset, hvor han vågnede op, blev beskidte, fordi han havde tis i pelsen. Han kan jo ikke gøre for det, for katte tisser ofte efter narkosen, når de stadig ligger og er bevidstløse i transportkassen. Jeg vaskede ham lidt, mens han stadig var ret døsig, bare ved at skylle halen, så det værste kom ud. Men nu er deres værelse klart igen med rene tæpper, håndklæder og dyner nu, hvilket de nyder i fulde drag.

De nyder også sofaerne meget. Vi har næsten fået helt nye katte med de nye sofaer, for nu gider de rent faktisk ligge hos os om aftenen. De elsker de sofaer, alle sammen! Og vi elsker, at de gider ligge i dem, så vi kan være tættere på dem. Der er nakkestøtter til sofaerne, som vi kan flytte rundt, og dem har Ozzy forsøgt at ligge og balancere på :D Han er virkelig en tosset kat. På min gamle kontorstol, hvor jeg boede før, kunne han ligge med alle fire ben ud over kanten på den, når han lå og balancerede på toppen af den :D Det så virkelig skægt ud. Den anden dag fangede jeg Ozzy på en af nakkestøtterne, som han har fundet ud af, er et dejligt sted at hvile. I hvert fald lige til Phoebe kommer og blandet sig... ;)

Dejlig udsigtspost :)


Hun skal altid blande sig! Lige når jeg ligger her så godt, æv! Phoebe sidder på toppen af kradsepælen ved sofaen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar