torsdag den 19. september 2013

Lun salat med minikartofler, grønne asparges og smilende æg

Vi prøver at klemme det sidste ud af aspargessæsonen, da den snart synger på sidste vers. I hvert fald er der ikke længere så mange danske asparges i butikkerne nu. Derfor havde vi fået købt et bundt lækre asparges hjem i sidste uge, som jeg ikke lige vidste, hvad vi skulle bruge til. Men jeg kunne godt tænke mig, at de skulle indgå i en lun salat med smilende æg, så jeg endte med at sammensætte en rigtig lækker salat bestående af minikartofler, grønne asparges, smilende æg, smuldret feta og frisk dild. Den var virkelig bare skøn!

Som tilbehør lavede jeg et par krydrede kyllingefiletter, som jeg stegte i ovnen. Det er det nemmeste til at få en saftig kyllingefilet, og man undgår at bruge fedtstof. Den blev krydret med tørret barbequekrydderi og drysset med salt og derefter bagt ca. 25 minutter ved 200 grader. Supernemt. Og det passede rigtig godt til salaten.

Når du laver den, så brug endelig en lækker, blød feta, f.eks. en fra blok, som du selv skærer ud. Æggene var ikke de største, men måske en ikke så stor str. m. Dem kogte jeg i vand i ca. 4½ minut, måske lidt kortere (de blev lagt i det kolde vand fra starten, og tiden er regnet, fra vandet kogte), og så var de smilende, som de skal være. Kogetiden afhænger meget af æggenes størrelse, så det skal du tilpasse efter dine ægs størrelse.

Havde det været tidligere på sæsonen, havde jeg nok brugt små, nye kartofler til salaten. Jeg brugte en bakke minikartofler i stedet, hvilket ca. passede med, hvad vi kunne spise. Jeg lavede en sennepsvinaigrette som tilbehør til Christian, som han kunne dyppe salaten i. Den passer helt fint til salaten og kan også vendes med i den, hvis man har lyst. Jeg ville dog vælge at servere den ved siden af som dyppelse, som vi gjorde. Jeg har ikke et billede af den, men den får en gylden, sennepsagtig farve.






Lun salat med minikartofler, grønne asparges og smilende æg (ca. 2 personer)

1 bakke minikartofler
1 bundt grønne asparges
3 fed hvidløg
4 æg
ca. 1/3 blok feta
1 potte frisk dild

Tilbehør: sennepsvinaigrette
3½ spsk olie (jeg brugte rapsolie)
1 spsk hvidvinseddike
1½ tsk dijonsennep
1 tsk salt

Fordi salaten er lun, skal alle ingredienserne være færdige ca. samtidig. Start derfor med at vaske kartoflerne. Halver dem og put dem i en gryde med vand og salt. Kog dem møre, måske knap 10 minutter afhængig af størrelse. Du kan lade dem stå lidt i vandet i gryden, taget af blusset, hvis du er i tidsnød med de andre ingredienser og skal holde kartoflerne varme.

Kog æggene smilende.

Skyl aspargeserne og knæk den nederste del af. Skær aspargeserne i mundrette stykker på skrå. Pil og hak hvidløgene. Steg hvidløg og asparges på en pande i en smule olie, til aspargeserne er møre, men stadig har bid (måske 5 minutter afhængig af aspargesernes tykkelse). Krydr med lidt salt.

Skær kartoflerne i kvarte, hvis de er store i det, og læg dem i en skål. Pil æggene og del dem i 4 både. Put dem i skålen med kartoflerne sammen med aspargeserne og fetaen, som du brækker i små stykker eller skærer ud. Vend til sidst grofthakket dild i. Anret evt. salaten på et fad eller en tallerken.

Server salaten med en sennepsvinaigrette ved siden af, som kan bruges som dyppelse til salaten eller hældes lidt over, hvis man har lyst til det. Jeg laver salaten uden, da jeg ikke tåler syren i vinaigretten, og salaten smager helt fint uden.

Salaten, som jeg anrettede på en tallerken.

Min tallerken med det stegte kyllingebryst.



Bloggen fylder som bekendt 2 år denne uge (på søndag), og derfor har jeg gang i at forberede en lille fødselsdagsopskrift. Er noget spændt på, hvordan det ender med at blive, men det bliver afsløret på søndag på bloggens fødselsdag :)

Husk også at deltage i giveaway'en i anledning af bloggens fødselsdag! Den heldige vinder bliver udtrukket om en uge.

Jeg har travlt i køkkenet i dag med at forberede fødselsdagsoverraskelsen til bloggen. Det passer lidt dårligt med, at jeg i dag vil lave en langtidsstegt kylling til aftensmad, da den skal stege hele dagen, så jeg håber, at kyllingen når at blive færdig, før vi dør af sult i aften ;)

Det er generelt en meget travl uge. Det passer ikke så godt med, at min energi er i bund pt., da jeg kæmper lidt med stress og tilhørende angst, men nogle gange falder ting bare sammen. I morgen får vi leveret vores nye sofaer og skal have nogle mennesker herhjem for at hjælpe os med at slæbe dem op og de gamle ned i garagen. Derfor skal jeg også bage lidt brød i morgen, så der er lidt lækkert, til når vi er færdige med arbejdet. Vi har en god ost og pølse hjemme, og køber måske lidt ekstra pålæg og tilbehør, når vi er ude og handle senere i dag.

Det har været noget af en kamp at få sofaerne hjem. Vi fandt ud af, at der åbenbart ikke er bestilt levering til os. Det var vi aldrig blevet spurgt om, men da vi skulle give adressen, gik vi ud fra, at det var, fordi de skulle vide, hvor møblerne skulle leveres. Det var det så ikke, og vi har haft nogle ret afvisende mennesker i telefonen, når vi har ringet til butikken for at snakke med dem. Fordi leveringen ikke var bestilt med møblerne, og da nogle af varerne var kommet hjem til lageret i stedet for at blive leveret direkte til os, skulle vi nu betale dobbelt så meget for at få dem leveret. Det var ret uretfærdigt, syntes vi, men det kunne der åbenbart ikke laves om på :( I det hele taget har vi været noget utilfredse med behandlingen derfra, efter vi havde købt dem, hvilket er noget øv, da selve salgssituationen egentlig var rigtig positiv :( Jeg skrev en klage til butikken, som jeg intet hørte tilbage på. Fandt så via Trustpilot et nummer til deres hovedkontor, som jeg endte med at skrive til.

I går blev Christian så ringet op af en mand fra butikken, som ikke kunne forstå, at der ikke var blevet talt levering med os, og han gav os tilbuddet om at få leveret sofaerne gratis mod at købe et gavekort på 600 kr til butikken. Det sagde Christian ja til. Jeg havde nu ellers tænkt, at jeg ikke gad bruge den butik længere, for det har bare været rigtig træls med det bøvl, og deres anmeldelser på Trustpilot er heller ikke ligefrem prangende, men Christian er nok lidt mere optimistisk og tænker, at vi måske bruger den igen. Måske når vi skal lave nyt soveværelse og have nye skabe. Der er ikke så mange møbelforretninger heromkring, så vi har ikke så meget at vælge imellem. Om ikke andet kan man måske finde en lampe eller et par puder...


Jeg må indrømme, at det er en lidt presset uge for mig, især her op til weekenden, fordi vi skal have de møbler ind og folk på besøg, som jeg skal lave noget til. Og det er i det hele taget stressende for mig at skulle have besøg. Derudover er der min lille overraskelse til bloggen og en anden ting, vi skal i weekenden, så det bliver lidt for meget for mig. ikke mindst fordi jeg sover elendigt om natten for tiden. Har alt for meget tankemylder, så jeg ikke kan sove, og har uro i hele kroppen, især ryg, skuldre og ben om natten. I morges måtte Christian vække mig, da Ozzy havde maveproblemer og skulle have ordnet pelsen og gives noget probiocin-pasta, som vi har bestilt hjem fra USA til ham. Det skulle virke bedre en zoolac; det er ca. det samme, bare med flere mælkesyrebakterier. Vi håber. Men det kostede 1½ times søvn, så er rundt på gulvet og svimmel i dag, for dårlig søvn og min epilepsi er bare et dårligt miks. Men jeg fik da ordnet Ozzys pels og givet ham pastaen.

Han skal helst håndteres på en bestemt måde, da han kan være lidt farlig med kløerne, når han bliver bange, og jeg har øvelse i at give ham medicin og den slags, så det er bedst, at jeg gør det. Ozzy er heldigvis en glad kat igen, efter han har fået lidt ro, da jeg sov et par timer, efter Christian var kørt, ikke mindst fordi han nu kan komme i haven. Så det er jo dejligt :)

Ellers nyder jeg vejret i dag. Det er sådan lige tilpas, synes jeg. Der er godt med solskin, så stuen bliver varmet op, når gardinerne er trukket lidt fra, hvilket gør, at jeg kan have havedøren til at stå på klem, så jeg kan få lidt frisk luft ind og kattene kan gå ud og ind, som de har lyst. Det er bedst sådan, for Phoebe lukker kattelemmen, hver gang hun går igennem den, fordi hun bruger poterne til det og får skubbet til låsen hver gang. Så på dage med lukket dør kan jeg gå og åbne kattelemmen 10 gange i løbet af en eftermiddag. Skøre Pip!

Den unge dame i sin seng ved siden af havedøren

Ingen kommentarer:

Send en kommentar