torsdag den 6. juni 2013

Jyllandstur i maj - Pink-koncert og besøg i Løveparken

Nu må jeg vist hellere få sat mig ned og få fortalt jer om vores dejlige tur til Jylland i sidste uge. Vi tog afsted for at komme til Pink-koncerten i Herning, men da turen hjem vel tager omkring 3½ time, valgte vi at overnatte i Jylland til fredag, hvor Christian tog en fridag. Da vi havde den ekstra tid, ville vi opleve lidt, mens vi var der og nå et par andre ting, så dagen efter tog vi en tur i Løveparken (eller Givskud Zoo, som den jo også hedder). Det er et sted, hvor man kan gå stille og roligt, og man behøver jo kun at se det, man lige orker. Derudover kan man jo køre lidt rundt derinde, hvilket er godt for mig, for min energi var forsvindende lille efter to dage næsten uden søvn. Jeg er en klovn til at sove, når jeg skal noget, og folk starter med at larme tidligt på et vandrerhjem, så jeg fik ikke sovet så meget natten op til turen i Løveparken heller.

Men det var dejligt at kunne gå og få lidt frisk luft og se dyrene og tage lidt billeder. Lige, hvad jeg havde brug for :)
Jeg vil dog starte med at fortælle lidt om koncerten, før jeg når til vores videre tur i Jylland :) Vi havde for længst købt billetterne, og havde nogle ret okay siddepladser. Vi har valgt at bestille siddepladser til de sidste koncerter, vi har været til, fordi jeg besvimede under den Pink-koncert, vi var til i Parken i 2010 og måtte bæres ud over hegnet, lige før hun gik på (hun skulle afslutte en række af bands den dag). Vi stod helt oppe foran, så det var virkelig ærgerligt at skulle gå glip af den oplevelse, og det var skræmmende at besvime. Vi måtte forlade parken ret hurtigt derefter, da jeg fik det skidt igen. Totalt antiklimaks. Så jeg glædede mig til at få revanche med en ny Pink-koncert i denne omgang :)

Det var en god koncert, og hun var fantastisk som sædvanlig, og showet var virkelig underholdende og godt lavet. Jeg havde dog forventet mere af lyden, når vi nu var i Boxen, da vi tidligere har oplevet fænomenal lyd der til en George Michael-koncert, men de havde vist ikke helt fået lydprøven ordentligt lavet. Alligevel synes jeg, det var en skøn oplevelse, og hendes nye album er virkelig godt, så det kan jeg godt anbefale. Det vinder også ekstra ved flere gennemlytninger, så det er bare om at komme i gang med det :)

Hun havde i øvrigt både sin lille datter, Willow, og sin mand med den aften, og der var et bunny-cam (en kameramand med kaninører på) til at filme Willow under koncerten. Hun var bag scenen med kæmpestore hovedtelefoner på. Vi fik hende at se nogle gange under showet :)

Jeg fik til min fødselsdag en ny telefon af Christian, så jeg sad og legede med kamera og video under koncerten (man må jo ikke tage kameraer og professionelt fotoudstyr med til koncerter, desværre), da det jo var første gang, jeg havde muligheden. Det var dog ikke helt nemt at få noget godt, for der er jo langt op til et ordentligt kamera fra sådan en telefon, så jeg tror ikke, det er noget, jeg gider gøre så meget ud af til fremtidige koncerter, men jeg fik da et par nogenlunde billeder, som I kan få lov til at se :)




På vejen hjem til vandrerhjemmet i Givskud endte vi i endnu en af dagens kø-kørsler. Vi kørte mod Jylland midt på eftermiddagen den dag, men turen tog over en time ekstra, fordi vi sad i kø konstant mellem Odense og til efter Vejle. Måske skulle de overveje deres "her er vejarbejde"-skilte, for der var en stor, fed smiley på den. Det var lidt provokerende, ærligt talt ;) Det er dog en ordning, tror jeg, for da det sluttede var der en grøn smiley, hvor de andre var gule... Men alligevel. Det var noget frustrerende og stressende, men vi nåede heldigvis det hele. På vej hjem fra koncerten måtte vores tålmodighed også sættes på prøve, for alle skulle åbenbart samme vej som os:



Men vi nåede da omsider hjem til vandrerhjemmet og kunne lægge os til at sove. Dagen efter skulle vi være tjekket ud kl 10, men kunne få lov at sidde og spise vores medbragte morgenmad i køkkenet efterfølgende, så det ikke skulle være så stressende, og derefter gik turen så til Løveparken, der ligger lige ved siden af vandrerhjemmet. Det var en dejlig stille og rolig tur derind, hvor vi fik gået og fik lidt frisk luft, hvilket var hårdt tiltrængt efter at have siddet ned rigtig meget i løbet af torsdagen (turen til Jylland, sidde ned under koncerten og så i bilen hjem til vandrerhjemmet igen).

På trods af at det hedder Løveparken, har jeg altså ikke lavet nogen løvebilleder til jer. De var for langt væk fra bilen til, at jeg fik ordentlige billeder af dem. Jeg fotograferer stadig med min 100 mm, der jo er en fast optik og ikke kan zoome, men man kommer alligevel ok tæt på. Men jeg har lavet en bunke billeder af mange andre dejlige dyr, vi så den dag, og dem kan I se her (husk, at billederne kan ses i større format, hvis I trykker på dem):

Man kan trænge til at trutte lidt afkølende mudder på kroppen på sådan en varm dag :)

Ulv. Billederne af ulvene er taget gennem en (plexi?)glasrude, derfor er de ikke lige
så skarpe, som de fleste andre billeder den dag. Men I får dem lige alligevel :)

Hæ-hæ-hæ! - i virkeligheden gabte den vist ;) Men det ser ud, som om den griner :D

Bison-kalv.

Bongo hedder denne slags farverige antilope.

Giraf, der rækker (sin blå) tunge.

Er det mig, I glor på?

Giraf i skyerne.

Halløj!


Lemur helt tæt på. De var ret imødekommende. Vi var også de eneste, der var inde hos dem på det tidspunkt.
Der var dejligt få mennesker i Løveparken den dag :)


Mor og barn - zebramanguster. Der stod et skilt uden for indhegningen, at det var livsfarlige dyr.
Det er svært at forestille sig, for de så ret søde ud. Men skindet bedrager nok ;)

Gabende berberabe.

Gråpapegøje strækker vingerne. Var i øvrigt meget snakkesalig og nysgerrig over for, hvad vi var for nogle :)

Snadrende flamingo.

Nu havde jeg jo makro-objektivet på kameraet, så jeg kunne ikke nære mig for lige at skyde et par makrobilleder også :)


Mælkebøtte.

Turen blev sluttet af med en is (til Christian) og en flaske vand til mig. Rimelig hårdt tiltrængt, for det var en varm dag.
Jeg fik også en fin ny magnet til samlingen af en løve af Christian, som snart skal få sin plads på køleskabet :)


Det var som sagt en ret så varm dag, så vi var glade for klimaanlægget i bilen, ah! Efter Løveparken kørte vi til Horsens for at finde lidt blomster til min mors gravsted, hvorefter turen gik mod As Kirke, hvor hun er begravet. Kirken ligger lige ned til vandet, og min mors gravsted ligger med udsigt over havet, så der er smukt på en solskinsdag (og uendeligt koldt om vinteren).

Jeg har ventet længe på at kunne komme og besøge min mors grav, for den ligger langt væk herfra, så det var rart at have muligheden igen. Jeg fik sat lidt blomster og fjernet lidt ukrudt på gravstedet, der jo desværre har det med at komme ret hurtigt. På hendes grav er der også en fin lille kat. Vi har altid været glade for katte i vores familie, og der var ikke den store tvivl om, at den også skulle med, da vi i sin tid bestilte gravstenen. Siden er der kommet en lille mus til også. Jeg har taget billedet herunder med telefonen, så I må lige leve med kvaliteten. Men syntes, I skulle have lov at se den:



På vej ud til graven fik vi et kæmpe chok!! En pludselig høj lyd som en ballon, der sprænger, men det var det naturligvis ikke. Det var heldigvis heller ikke en punktering, men et gigantisk stenslag på forruden. Vi så det slet ikke komme! Så nu skal Christian have skiftet forruden på bilen i næste uge. Han har heldigvis en glasforsikring, så det ikke bliver så dyrt, men det er jo ærgerligt alligevel. Men sikke et chok.

Stenslaget set indefra. Billedet er taget på vej hjem.


Da vi havde været ved gravstedet, kørte vi tilbage mod Horsens. Vi havde bestilt bord på Restaurant Oksen, vores absolut favoritsted at spise, så det havde vi glædet os meget til. Det var dog ikke nemt at finde parkering i byen den dag, for der var flere arrangementer på én gang, bl.a. en Rasmus Seebach-koncert, fik vi fortalt, men jeg er jo heldigvis ret stedkendt, da jeg har boet i midtbyen, så vi fandt en parkering.
Maden var helt fantastisk, som den plejede at være, og til Christians store glæde var dagens suppe gullaschsuppen, han elsker så højt. Så vi nød det i fulde drag, inden vi igen vendte næsen hjemad til misserne. De havde været passet af Christians forældre, der endda også havde sovet heroppe, mens vi var væk. Det var rigtig dejligt og en god tryghed for mig, der ikke er glad for, at de skal være alene.

Det var rart, at det kun var fredag, da vi kom hjem, for så kunne vi nå at slappe lidt af i weekenden. Så meget som vi nu kunne sidde stille til. Lørdag fik vi som sagt Christians forældre op til grill, og søndag var vi lidt i haven.

Det var en rigtig dejlig tur. Lige som man kan ønske sig den - på nær vejarbejdet, naturligvis. Og ude godt, men hjemme bedst. Det var rigtig rart at komme hjem igen, ikke mindst til sin egen seng. Og kattene. De var også glade for at se os igen :) Især måske fordi de så kunne komme ud igen. De får ikke lov at gå i haven, når vi ikke er hjemme, så de nåede lige ud og køle pelsen lidt ned, mens vi prøvede at lufte lidt ud, før vi skulle sove (her bliver meget varmt, når solen står på, så det er nødvendigt). Kattene nød det virkelig og spurtede rundt som killinger i haven :) En god afslutning på et par dejlige dage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar