tirsdag den 21. maj 2013

Varme, fødselsdag og fotografi

Sommeren var på besøg i sidste uge, og her var monstervarmt. Vi var oppe og runde næsten 30 grader i stuen, da vi har meget store vinduespartier her med gamle vinduer, så det er svært at holde varmen ude. Det har været lige varmt nok, må jeg indrømme. Jeg kan slet ikke med al den varme :| Men solen og varmen har også sat knald på haven, og jeg har efterhånden fået ret godt gang i kameraet. Sommeren er for mig især makrosæson, for der er mange dejlige motiver, når man elsker farver og synes, det er spændende at komme helt tæt på insekter og blomster mm.

Derfor er der nu også ekstra aktivitet på min fotoblog, og jeg kan anbefale jer at kigge forbi den ind imellem, hvis I er nysgerrige for at se, hvad jeg går og fotograferer, da der løbende og ofte (især i sommerperioden) bliver lagt nye billeder op :) Herunder får I en lille smagsprøve på, hvad jeg har fotograferet for nylig :)

Flue i marguerit.

Myre i mælkebøtte.

Mariehøne på purløg.

Mælkebøttefrø.



I fredags holdt vi fødselsdag for Christian, hvor hans forældre og hans fætter og kæreste kom og spiste. Vi plejer egentlig at lægge den slags i weekenden og invitere ind til kaffe og kage (og lidt aftensmad senere), men fordi weekenden var den eneste, vi kunne placere hans fødselsdag i, og de inviterede var optaget i weekenden, valgte vi at lægge det på en fredag og invitere ind til aftensmad og lidt kage senere.

Menuen stod på barbequemarineret svinemørbrad og kold culotte (som jeg lavede dagen før), små ristede kartofler med groft salt og rosmarin, bagte kartofler med hjemmerørt persille-hvidløgssmør, hjemmelavet rødvinssauce og en stor salat med lidt forskelligt lækkert tilbehør. Og ja, så også de surdejsflutes, jeg bagte til formålet tidligere på måneden. Maden var rigtig lækker og blev taget godt imod af gæsterne :) Nogle af opskrifterne ligger i opskriftindekset, hvis I er nysgerrige :)

Senere blev der serveret lidt chips og slik til et par brætspil, og vi sluttede af med kaffe og Christians gode lagkage. Og så havde jeg bagt en portion cheesecake-brownie med hindbær, da vi synes, det er sådan en skøn kage herhjemme. Denne gang fordoblede jeg cheesecake-mængden, hvilket vi synes, passer betydeligt bedre til den. Vi havde en rigtig hyggelig aften, synes vi. :)


Det er temmelig omkostningsfuldt for mig at lave og deltage i den her slags arrangementer, hvilket man vist også har fået et indtryk af, hvis man følger min blog. Men vi fik heldigvis tingene til at hænge sammen, selvom Christian jo var på arbejde i fredags, og jeg stod med det meste selv, og vi havde jo også en god dag :) Men det kan godt mærkes bagefter, at der har været pres på. Jeg er meget udmattet oven på sådan et arrangement. Lørdag slappede vi af og havde heldigvis nem mad, da der var rester fra fredag. Søndag kørte vi til Holbæk og købte nyt hegn til terrassen, og har måttet overgive os til at sætte 100 cm hegn i stedet for 120 cm, da det jo desværre har vist sig umuligt at skaffe. Nu er hegnet hjemme, og så må vi se, hvornår vi får det sat op.

I går var der jo heldigvis en ekstra fridag, hvilket var tiltrængt. Vejret var blevet lidt mere til at holde ud, og jeg trængte til at komme lidt udenfor, så vi gik en tur i området. Selvom vi bor i byen, bor vi lige på kanten af naturen, og der er i det hele taget meget natur i området, så vi endte med at gå 5.7 km (Christian målte det på på I forms hjemmeside - han er nørdet på den måde ;)). Det var noget af en præstation for mig, selvom det ikke lyder af så meget for de fleste måske, for jeg har ikke så meget energi at gøre godt med. Men det var en rigtig dejlig natur, og jeg kom steder, jeg aldrig har været før. Så det var spændende :)

Jeg kunne heldigvis slappe af, da jeg kom hjem, for Christian lavede maden, bare en lasagne med salat og et par kogte majskolber til. Min mave hader mig efter i fredags, hvor jeg tillod mig at spise lidt chips, mens vi spillede (jeg er jo ellers ikke noget, jeg sådan spiser, fordi jeg ikke tåler det så godt altid) og oven på al stressen, så min mave er i undtagelsestilstand med smerter i tarmene og en irriteret mavesæk, der endda reagerer negativt på et glas vand :| Så når jeg skal drikke vand, skal det været i forbindelse med et måltid. Forhåbentlig bliver det snart bedre. Det skal det blive, for der er stadig en del, vi skal resten af måneden.

Jeg har dog måttet sige nej tak til at komme med ud og spise, når Christians far holder fødselsdag senere på ugen, for min mave kan bare ikke holde til det. Vi har også noget, vi skal ugen efter, og jeg er nødt til at være bare lidt ovenpå for at kunne holde til det. Det er træls, at jeg ikke bare kan alt det, jeg gerne vil, men jeg er jo nødt til at passe lidt på mig selv.


Nu er vejret køligere, hvilket er rigtig skønt. Jeg er ikke bygget til så varmt vejr, som det var i sidste uge. Det er kattene heller ikke. De er jo langpelsede, og Phoebe har aldrig før prøvet sommer og den slags hede. Så hun synes, det er hårdt. De prøver at holde sig i skyggen, gerne i buskadset, og de får ekstra vand med ud, så de husker at drikke. Christian har efterladt lidt højt græs ved det gamle højbed, da han slog græs, hvilket også er i høj kurs. Der kan man finde lidt kølighed til tider og gemme sig (= ligge på lur efter solsorte), og så kan man guffe lidt græs også, hvis man har lyst :)

Jeg vil slutte af med lidt billeder af kattebørnene fra den sidste uge :) Putte er ikke så vild med kameraet, så ham må I lige undvære i denne omgang.

Besvimede katte i varmen.


Ozzy i græs-junglen :)

Phoebe kan også godt lide det høje græs :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar