onsdag den 1. maj 2013

Oksegryde med kartoffelmos og dampet broccoli

Så ramte det også mig >:-( Sløjheden altså. Som jeg skrev i mit sidste indlæg, var Christian sløj, efter vi havde været til konfirmation i fredags, og det var altså ikke pga. for mange våde varer ;) Han blev ret skidt tilpas, efter vi kom hjem, med løbende næse og øm krop. Han er dog så heldig, at han har det vildeste jernhelbred, så i løbet af lørdagen var han helt på toppen igen. Sådan fungerer det desværre ikke med mig. For mig tager det noget længere at komme mig over sygdom.

Mandag begyndte jeg at føle mig lidt skidt tilpas, og inden jeg sov, kunne jeg mærke, at der vist var noget på vej. I går ramte det så med konstant løbende næse og skidt tilpas-hed. Øv! Men eftersom maden var planlagt og kødet taget op af fryseren, syntes jeg, at jeg burde lave det, vi havde på madplanen, selvom energien virkelig var knap. Men en god gryderet med blød kartoffelmos virkede også tiltalende, som jeg havde det i går. Og Christian hjalp med at få styr på køkkenet efterfølgende, så det gjorde det lidt nemmere.

Den her ret er en selvkomponeret en i mangel på en god gryderet uden hakkede tomater, som jeg jo desværre ikke tåler ret godt mere. Den har en rigtig god smag, synes jeg, og det er dejligt at kunne få kartoffelmos til, for det spiser vi ikke særlig tit. Det er dog noget, jeg holder rigtig meget af. Samtidig er retten lavet på meget få ingredienser, og der er ikke så meget arbejde i at lave selve gryderetten, hvilket jo er dejligt :) Vi fik dampet broccoli til i går, hvilket passer rigtig godt til, synes jeg. I det hele taget passer broccoli rigtig godt sammen med oksekød. Alt i alt en rigtig god ret, som jeg klart kan anbefale :)




Oksegryde med kartoffelmos og dampet broccoli (2 personer)

300-350 g skært oksekød (bov, klump, eller "gullaschkød" f.eks.)
1 lille løg
2 fed hvidløg
½ liter oksebouillon (½ liter kogende vand og 1 oksebouillonterning)
Lidt fløde (jeg brugte et par spsk madlavningsfløde)
Madkulør
Salt og friskkværnet peber

½ stor broccoli eller 1 hel lille 

Kartoffelmos
6-7 mellemstørrelse bagekartofler (eller lidt flere almindelige, store kartofler)
Smør
Mælk
Salt og friskkværnet peber

 

Skær kødet ud i mindre tern. Læg det på en tallerken for sig.

Pil løg og hvidløg, og skær dem i små tern.

Varm lidt olie eller smør/margarine op i en gryde og brun kødet af. Krydr med lidt salt og friskkværnet peber. Tag kødet op af gryden igen.

Varm lidt mere olie/fedtstof op i gryden, og svits løg og hvidløg, til de er klare. De må ikke brune! Hæld kødet tilbage i gryden sammen med den ½ liter oksebouillon. Læg låg på gryden og lad retten simre i 1 time.

Kartoffelmos
Skræl kartoflerne og skær dem i små tern. Til os plejer jeg at have en gryde, der kan indeholde ca. 2 liter, fyldt op med kartoffeltern. I går brugte jeg 7 mellemstørrelse bagekartofler. Dæk kartoffelternene med vand og hæld lidt salt ved. Kog kartoflerne helt møre i ca. 20 minutter. Hæld vandet fra og sæt gryden tilbage på den slukkede kogeplade. Rør i kartoflerne, mens det sidste vand damper af.

Sæt gryden på en varmebrik og tilsæt et par gode store spsk smør til kartoflerne. Rør/hak lidt rundt med grydeskeen, til smørret er helt smeltet ind i kartoflerne. Pisk med en håndmikser, til kartoflerne bliver til et lidt mere sammenhængende masse. Tilsæt mælk lidt ad gangen og pisk grundigt med håndmikseren, så du får en klumpfri kartoffelmos, til du har den tykkelse mos, du ønsker. Smag til sidst mosen til med salt og friskkværnet peber.

Når retten har simret en times tid, skal den jævnes lidt, f.eks. med sovsejævner eller lidt maizenamel rørt ud i koldt vand. Hvis for meget af væden er kogt væk, kan du spæde op med lidt koldt vand fra hanen og lade det koge op. Men tilsæt ikke for meget, for så bliver smagen for tynd. Efter jævningen kan du tilsætte lidt fløde. Det runder smagen godt af, synes jeg. Jeg bruger bare et par spsk madlavningsfløde (18%). Tilsæt lidt madkulør og smag til med salt og friskkværnet peber.

Broccolien deles i store buketter, lægges på siden i en gryde med en cm eller to vand i bunden. Tilsæt lidt salt og lad broccolien dampe under låg ca. 8 minutter, når vandet koger. Prøv undervejs at prikke i stilken med en kniv. Der skal være lidt modstand, ellers er broccolien kogt ud (hvis det føles som at stikke i smør ;)).

Min tallerken i går. Det smagte rigtig dejligt :)


I dag har jeg det ikke meget bedre. Næsen løber stadig, og jeg føler mig skidt tilpas. Har heller ikke sovet så meget i nat, da næsen har holdt mig vågen, og vågnede tidligt og kunne ikke sove igen. Pænt irriterende :( Håber, det snart går fremad. Egentlig burde vi spise suppe, for det er typisk syge-mad, men min mave er ikke særligt glad for suppe, og den er ikke på toppen for tiden, så det vil jeg ikke lige udsætte den for. I aften står den på en omgang lasagne, tror jeg. Det vil min mave vist godt have.

Jeg sidder og venter på den årlige test af sirenerne. Det er en rigtig slem dag for mig, fordi det giver mig så meget angst. Ja nu startede de :( Jeg tror også, at jeg skrev om det sidste år. Det er en tilbagevendende ubehagelig oplevelse for mig hvert år. Føler, at halsen snører totalt sammen og får hjertebanken. Jeg vil tro, det hænger sammen med, at sirenerne blev testet hver onsdag, da jeg var barn. Lyden er uhyggelig og ubehagelig, når man ikke ved, hvorfor den er der. Det forstår man jo ikke nødvendigvis helt, når man er et lille barn. Jeg husker at have hørt dem hos min gamle dagplejemor, da jeg var helt lille. Der gemte jeg mig under bordet, når den lød. Den gjorde mig bange. Den frygt kan jeg ikke rigtigt ryste af mig i dag. Når man så forstår den, ved man også, at det er lyden af, at der er fare på færde (også selvom det her kun er en test), hvilket ikke ligefrem hjælper. Jeg syens i hvert fald det er rigtig ubehageligt :( Nu må det gerne snart være overstået!

Mens jeg sidder og prøver at samle mine nerver, kan jeg vise jer et par billeder, jeg har taget, før sygdommen rigtig slog igennem. Jeg har fået gang i mit makroobjektiv igen, efter der er kommet mere liv i haven. Det begynder efterhånden at summe lidt derude, og der kommer liv i blomsterne også, så det giver lyst til at gå ud og prøve at fange det. Der er dog stadig ikke så meget endnu, så man må tage til takke med de motiver, man nu kan finde på det her tidspunkt.

For nogle dage siden fangede jeg fluen på det første billede herunder, mens jeg sad og tog (ikke så frygteligt interessante) billeder af blomster i vores lille bed bagerst i haven. Det andet billede er fra i går, før jeg måtte opgive pga. løbende næse, og er af en meget smart edderkop, der havde lavet et spind hele vejen rundt inde i en påskelilje. Den havde dog endnu kun fanget pollen, men jeg syntes, det så meget sjovt ud :) Edderkoppen var kun et par mm stor.




Nu stoppede sirenerne, så jeg kan vist godt tørre øjnene og prøve at trække vejret roligt igen. Puha. Nu er der heldigvis et år, til de skal teste igen. Det er trods alt rart, at de ikke tester hver onsdag længere.

I dag har jeg ikke de store planer ud over at passe min dyne. Har den med ind på sofaen. Jeg håber, at det snart er slut med løbende næse, for på trods af Kleenex med balsam, så bliver man totalt hudløs af al den pudsen næse :s Heldigvis er der stadig en del dage, til Christian har fødselsdag (det har han i næste uge), så jeg regner med at være rask til at kunne invitere ham ud og spise, som vi plejer :) Mangler bare at vide, hvor herren ønsker at spise henne. Gætter dog på, at det bliver i Roskilde. Der er ikke så mange gode spisesteder her i nærheden, så vi plejer at køre til Roskilde, når vi skal ud og spise. Det skal nok blive hyggeligt.

Nu får I ikke mere fra mig i dag, vil krybe under dynen igen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar