tirsdag den 7. maj 2013

Meatloverpizza med pølse, bacon og løg

Ja, og skinke, mozzarella og tomatsovs i øvrigt :) I sidste uge lavede jeg den her vildt lækre pizza til Christian. Min mave har ikke haft det så godt de sidste uger, så jeg har fået en del skånekost. Men det skal jo ikke gå ud over Christian, og i torsdags havde han en lang dag på arbejdet, fordi de skulle installere noget nyt. Derfor tænkte jeg, at det måske kunne være rart for ham at få noget ekstra lækkert, når han kom hjem og skulle have aftensmad, og valgt faldt på den her virkelig lækre pizza med lækkert fyld.

Det var lang tid siden, jeg havde lavet hjemmebagte pizzaer, så det måtte også være på tide. Ud over kødingredienserne på pizzaen tilføjede jeg også løgringe, fordi det bare smager supergodt på. De bliver søde og gode efter turen i ovnen. På trods af de mange slags fyld, blev pizzaen sprød hele vejen igennem, for jeg holdt lidt igen med at fylde for meget på. Gør man det, kan man ende med en pizza, der er snasket og ubagt under fyldet.

Nedenstående opskrift rækker til to runde pizzaer eller en stor på størrelse med ovnens plader. Det rækker til ca. 2 personer, hvis man ikke spiser andet til. Jeg fik lige snuppet nogle billeder, inden Christian spiste det hele :)




Meatloverpizza med pølse, bacon og løg (2 personer)

Pizzadej (til 2 pizzaer eller 1 bageplade)
25 g gær
3 dl lunkent vand
1½ tsk salt
1 spsk olie
Ca. 480 g hvedemel

Fyld:
1 pakke skinkestrimler
1 pakke cocktailpølser med skind
1 pakke bacon i skiver
2 store løg
Ca. 1 pose revet mozzarella (200 g)
Tomatsovs (Rema1000s og Faktas egne er gode - ellers kog din egen)
Lidt tørret oregano

Rør gøren ud i vandet og tilsæt salt og olie. Tilsæt melet lidt ad gangen og ælt dejen grundigt sammen. Dejen skal ikke være for klistret. Der kan tilsættes lidt mere mel om nødvendigt. Lad dejen forhæve tildækket 1 time.

Imens dejen hæver, forberedes fyldet. Halver pølserne, klip baconen over på midten og pil løget. Skær løget i tykke ringe. Opbevar fyldet på køl, til du er klar til at putte det på de formede pizzaer.

Sæt din bagesten ind nederst i ovnen og tænd den på 250 grader. Lad stenen varme godt op med ovnen. Lad den står 5-10 minutter, efter ovnen har nået 250 grader, før du bager din pizza. Bruger du ikke bagesten, kan pizzaerne laves til én stor på en af ovnens plader. 

Slå luften ud af dejen. Del den i to og form til to boller. Rul hver bolle ud til en rund pizza på størrelse med din bagestens bagespade. Mel spaden godt og læg pizzaen derpå. Fordel et tyndt lag tomatsovs på bunden og put derefter revet ost, lidt skinkestrimler, cocktailpølser og baconskiver. Slut af med løgringene. Flyt forsigtigt pizzaen over på bagestenen (jeg bruger gerne en lang palet - sådan en flad en, man vender kødet med på panden - som jeg forsigtigt flytter den første del af dejen over på stenen med, og så trækker jeg forsigtigt spaden til mig, så pizzaen rykker over på stenen). 

Bag pizzaen ca. 10 (+/-) minutter på bagestenen, til bunden er sprød. Det er alfa og omega, at der ikke kommer for meget fyld på, da bunden så vil blive våd og kedelig og ubagt under fyldet. Løft lidt med paletten for at se, om pizzaen er sprød under bunden. Mens den første pizza bager, formes den næste

Bruger du en bageplade, skal du bage din pizza ved 225 grader, til bunden er gennembagt - midt i ovnen. Det tager længere tid end på den varme sten, så tjek efter ca. 15 minutter, og hold ellers øje med bund og fyld.

Drys pizzaerne med lidt tørret oregano før serverin.

Pizzaen, før den kom i ovnen.

Den færdigbagte pizza.

PIzzaslice drysset med lidt tørret oregano.


 
Jeg er rimelig tidligt i gang i dag. Tidligere end jeg plejer i hvert fald. Sådan har det været nogle dage nu takket være vores nye naboer, der nu også har fået hunde. De får lov at rende og gø i haven tidligt på formiddagen, og så kan jeg bare ikke falde i søvn igen, hvilket er virkelig frustrerende, så jeg får ikke så meget søvn for tiden.

Lige nu sidder jeg og venter på, at Christians far kommer og kører mig på apoteket. Har været så "heldig" at fange mig et forkølelsessår oven på vores forkølelse sidste uge, så jeg skal lige ned efter medicin og plastre. Det er noget, fanden har skabt, forkølelsessår. Jeg hader det inderligt. For mig har det ofte været meget smertefuldt, da min læbe hæver meget op, så jeg har altid en åben recept på medicin, der skal hjælpe med at forkorte den slemme periode. Jeg kunne godt have undværet såret, for Christian har snart fødselsdag og vi skal ud og spise der. Jeg føler mig altid som lidt af en freak, når jeg render rundt med sådan et sår, og det gør det også sværere at spise, ih! :(

Men vi er kommet os over forkølelsen nu, heldigvis. Det er rart at være frisk igen. Selvom jeg er noget træt for tiden pga. manglende søvn, trængte jeg til at komme i gang med noget, da tingene har stået lidt stille herhjemme, så i går fik jeg ordnet akvariet med vandskift og tyndet ud i planterne i akvariet, og jeg fik vasket kattenes bakke. Og pakket Christians gaver ind i øvrigt. Er spændt på, hvad han siger til gaverne :)

I dag tager jeg en lidt roligere dag. Jeg skal have vasket lidt tøj, så det kan nå og tørre udenfor, da der kommer regn de næste dage. Så det skal helst være i dag. En del af vores aftensmad er rester, så der er forhåbentlig ikke så meget arbejde i det. Det er nu rart nok, når man er træt.

Nu vil jeg lige sætte en vask over, inden Christians far kommer, så jeg vil slutte her. Ellers når jeg vist ikke det hele. Jeg er heldigvis snart hjemme igen, så kattene kan komme i haven. Jeg lukker dem ikke ud, når jeg ikke er hjemme, og de er noget trætte af, at deres morgenrutine er brudt. De vil gerne ud i solen med det samme, de har spist, efter jeg er stået op. Men de må lige vente lidt endnu. Men nu til vasketøjet :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar