mandag den 27. maj 2013

Kylling med spicy tomatris og surdejsflute

Nu er det jo sådan, at mit helbred gør, at vi ofte hopper lidt rundt i de samme retter i perioder, fordi der er meget, jeg ikke kan tåle, men jeg prøver at sørge for også ind imellem at sætte nogle dage på madplanen, hvor Christian får lidt andet og mere spændende. Så han ikke altid skal lide under at spise, hvad jeg er nødt til. I sidste uge blev det til en lækker, cremet pastaret med squash, svampe og kylling (som jeg dog også spiste med af), som jeg vil komme tilbage og give opskriften på i et senere indlæg og pulled pork, som jeg nævnte i mit seneste indlæg.

For et par uger siden lavede jeg nedenfor stående ret til ham. Han elsker ris, måske især fordi vi ikke får det så tit, så jeg tænkte, at det lige var noget for ham. Han elsker også stærk mad, og risene er godt krydrede. Jeg lavede halv portion af opskriften til ham, og der var ris i overskud til ½-1 person, så jeg skyder på, at den fulde opskrift kan mætte 2-3 personer. Jeg har lavet retten en del gange før og ved, at folk i gennemsnit spiser 2 (måske 3, hvis man er ekstra sulten) kyllingeoverlår pr. person. Ris mætter jo tungt, og når der også er brød til (jeg serverede surdejsflute som tilbehør), tror jeg ikke, man spiser mere end 2 overlår pr. person.

I den originale opskrift, der er fra Karolines Kogebog, er der også frisk chili i risene, men det har jeg skåret fra, da jeg begyndte at lave den (fordi jeg ikke tålte store mængder chili). I stedet putter jeg (når jeg laver den til Christian, og den skal have lidt ekstra styrke) lidt ekstra sød chilisauce i. Det fungerer rigtig godt, synes jeg :) Den originale opskrift er skrevet til at være til 4 personer, men så langt rækker retten altså ikke, hvis man ikke spiser som en fugl. Den kan maks mætte 3 personer. Der er kun 4 dl ris i retten, og når vi spiser gryderetter herhjemme, spiser vi næsten 3 dl ris til sammen. Så 4 dl rækker altså ikke til 4 personer. Heller ikke selvom der er hakkede tomater mm. i. Jeg har rettet på et par andre ting i retten også, og nedenfor kommer min fortolkning af den :)





Kylling med spicy tomatris og surdejsflute (2-3 personer)

4-6 kyllingeoverlår (2-3 stk pr mand)
2 røde peberfrugter

Tomatris:
2 løg
4 dl basmatiris (andre slags ris kan også bruges)
1 dåse hakkede tomater
½ liter hønsebouillon (½ liter kogende vand + ½ hønsebouillonterning)
2 spsk sød paprika
3 spsk sød chilisauce
2 tsk groft salt
Lidt friskkværnet peber

Derudover:
Godt brød (jeg serverede hjemmebagt surdejsflute til)

Kyllingen brunes på en pande og steger under låg, mens risene tilberedes.

Hak løgene og klargør bouillonen. Svits løg og ris kort i lidt olie eller smør/margarine, til de er klare i farven, og uden løgene bliver brune. Tilsæt hakkede tomater, bouillon, paprika, chilisauce og salt. Lad det hele simre under låg i 12 minutter. Tag derefter gryden af varmen og lad den stå og trække med låget på i 12 minutter yderligere, før risene serveres.

Når kyllingen er færdigstegt (jeg gav min, til risene var færdig med at trække, ca. ½ time - kyllingeoverlår tager ikke skade af lang stegning, da de ikke bliver tørre), krydres med salt og peber, og overlårene tages op på en tallerken og dækkes med sølvpapir. Rens peberfrugterne og skær dem i ikke for tykke strimler (ca. ½ cm). Svits dem i kyllingens pande i skyen, til de bliver bløde og lækre.

Fordel peberfrugtstrimlerne oven på tomatrisene, før de serveres. Server i øvrigt med godt brød til.

Christians tallerken :)


 

Nu har vi snart gang i slutspurten på den stopfyldte måned, som maj har været for os. Der har været noget hver eneste weekend. Vi har da også en sidste ting, vi skal denne uge, hvilket jeg vil vende tilbage og fortælle om i et senere indlæg. I næste uge skal jeg på Holbæk sygehus hos en allergolog til priktest, og så har vi endelig ingenting planlagt derefter. Det betyder, at jeg kan være mindre påpasselig med maden, hvis jeg har lyst, når jeg nu ikke står og skal til en helt masse. Så er der tid til, at maven kan komme ovenpå igen, før vi skal noget.

Det har været en dejlig weekend. Vi har prøvet at lave så lidt som muligt, så mit stressniveau kan komme lidt ned, inden vi skal afsted i denne uge, og det har faktisk været svært. Jeg har i hvert fald måttet holde lidt på mig selv for ikke at gå i gang med en masse eller lige tage i plantecenteret for at se, om de mon har fået basilikum og de andre ting, jeg gerne vil i den nærmeste fremtid. Men det lykkedes. Især i lørdags. Vi havde en fantastisk dag, hvor vi intet (eller jeg ordnede badeværelset, gjorde regninger op og lavede mad, men ellers ikke ret meget andet) lavede. Eller stort set intet. Christian spillede en del på sit spil og var derfor ret afslappet, hvilket smitter, så jeg slappede også af. Vi spiste en lækker middag bestående af en bøf af oksemørbrad med hjemmerørt hvidløgs-persillesmør, sprøde ovnkartoffelbåde, bearnaise og salat, og jeg har sjældent haft det så godt, som jeg havde det lørdag aften. Vi sluttede af med en god film, før vi gik i seng.

Søndag blev der dog lavet lidt mere, for akvariet skulle have skiftet vand. Christian stod for det meste, og jeg ryddede lidt ud i akvarieplanterne, før der kom vand i. Senere gik han i gang med at kigge på havehegnet på terrassen. Sidste weekend var vi jo ude og hente nyt hegn til terrassen, og det kløede i fingrene på Christian for at komme i gang med at sætte det op. Han har fået afmonteret ca. halvdelen af det gamle hegn og sat 3 fag af det nye på. Det er bare superpænt, synes jeg. Det er pilehegn ligesom det gamle, dog uden ombuk i top og bund, og af en bedre kvalitet end det gamle, så vi håber, det holder lidt længere. Vi sluttede søndag af med at se et afsnit af Glee og et afsnit X-files (som vi snart er igennem, hulk!). Det var også en god dag, selvom den ikke var så afslappende som lørdag.

I nat har jeg sovet godt for første gang længe. I hvert fald lige indtil Phoebe kaldte i formiddag. Hun har været ret insisterende og gået og vrælet, men jeg faldt heldigvis i søvn igen efter hendes ca. 15 minutters lange koncert. Vågnede først, da hun kaldte igen, og har vist sovet 9-9½ time i nat. Det var godt nok også tiltrængt. Men jeg kan mærke, at det har gjort en positiv forskel med den gode søvn, for jeg har det bedre i dag. Det er jo dejligt, for jeg skulle gerne have lidt energi til ugens udflugt.

Jeg vil slutte af med et syn, der mødte mig i sidste uge. Det var noget overraskende, for det er ikke noget, jeg har set før. Phoebe vil så gerne have tæt kontakt med drengene, men de er ikke så vilde med at ligge tæt. Nogle gange sniger hun sig hen og prøver alligevel, og i sidste uge lykkedes det, utroligt nok! Måske fordi døren ved siden af kattesengen stod åben og det var en kold dag, så det trak. Så Phoebe blev et varmeskjold for Putte ;) Så kunne hun godt bruges :D Det var i hvert fald sødt, og man var ikke i tvivl om, hvor meget hun nød det, når man så hende ligge sådan der, årh :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar