torsdag den 16. maj 2013

Hindbærmacarons med mørk chokoladeganache

Sidste fredag havde Christian fødselsdag, og vi plejer at få hans forældre op til en kop kaffe om eftermiddagen, så de lige kan sige tillykke til ham. Denne fødselsdag var ingen undtagelse, så jeg ville lave lidt lækkert til ham og hans forældre. Han fik selv lov at bestemme, hvilken kage jeg skulle bage og valgte den gode gulerodskage med cream cheese frosting. Den er også suveræn, og blev også nydt i fulde drag. Derudover bagte jeg mine lækre lynboller, der er bløde og luftige (og hurtige, hvilket er rigtig dejligt).

Jeg har længe haft lyst til at prøve kræfter med macarons, og har haft købt noget mandelmel hjem til anledningen (jeg har ikke energien til at stå og lave det selv), men har bare ikke haft mod på at lave nogen indtil nu. Jeg fik så lyst til at prøve i sidste uge, og så kunne jeg jo servere dem for Christian og hans forældre på hans fødselsdag. Jeg havde haft mareridt om at kikse totalt, når jeg skulle lave dem, fordi de har ry for at være meget svære at lave, men det gik over al forventning. Jeg fandt en opskrift hos Chocolat, da jeg ledte efter, hvor meget frysetørret hindbær jeg skulle regne med at putte i dejen, og det er jeg glad for. Hun har beskrevet arbejdsgangen rigtig godt, og ja, så lykkedes de også! :)

Første batch blev dog lidt mørkere, end jeg havde håbet på, da bagetiden ikke rigtigt passede til vores ovn, så de blev ikke helt så lyserøde, som jeg havde håbet, men de smagte fantastisk, og så var der jo også lidt smagsprøver ;) Fordi de smagte så godt, turde jeg godt prøve igen, og andet batch blev også pænere, da jeg havde øvet mig. Anden gang holdt jeg skarpt øje hele tiden, så macaronsne ikke fik for meget. Begge omgange fik fødder, hurra! Der er ikke angivet i hendes opskrift, hvor meget frysetørret hindbær der er i, men jeg bruge 2 store spsk til portionen, og det blev rigtig godt, så det kan anbefales. Derudover lavede jeg dem med noget andet fyld, nemlig en simpel mørk chokoladeganache, hvilket passede godt til dem i smagen.

Jeg skal helt sikkert prøve kræfter med andre varianter af macarons i fremtiden! De er også bare så supersmukke :) Jeg regner med at bruge Majas (fra Chocolat) grundopskrift og udvikle videre på, for den fungerer bare rigtig godt. Så jeg håber at kunne bidrage med andre slags macarons i fremtiden :) Så smukke blev de:




Hindbærmacarons med mørk chokoladeganache (6 samlede macarons)

43 g mandelmel (købt eller lav din egen)
75 g flormelis
2 store spsk tørrede hindbær
1 stor æggehvide
25 g sukker

Mørk chokoladeganache
1 dl piskefløde
100 g god, mørk chokolade (jeg brugte Toms guldbarre)

Bland mandelmel med flormelis og frysetørrede hindbær i en blender. Blend det hele godt sammen, så det er helt klumpfrit. Si blandingen over i en skål, så hindbærkerner og evt. mandelskaller bliver siet fra.

Bland æggehviden med sukker. Pisk ved lav hastighed 1 minut, til sukkeret er optaget i æggehviden. Pisk herefter et par minutter ved høj hastighed, til marengsen er stiv og danner bløde toppe, der falder over, når du trækker piskeriset op af skålen.

Put mandelmelblandingen ned i marengsen. Vend det meget forsigtigt sammen ved at presse dejen mod siden af skålen med en ske eller dejskraber. Stop, når melet er optaget i marengsen. Det er meget vigtigt, at man ikke får rørt for meget i marengsen, da man ellers får slået al luften ud af den. Maja fra chocolat skriver, at det tager ca. 35 vendinger mod kanten med en dejskraber, før det hele er optaget, og jeg synes, det har passet meget godt. Dejen vil være lidt glat i det men stadig luftig. Du kan teste, om dejen er færdig ved at tage en klat af dejen op og lade den falde ned i resten af dejen. Der skal den helst smelte sammen med resten i løbet af dejen i løbet af 20-30 sekunder (tak til lofoloko for tippet).

Put dejen i en sprøjtepose ned en rund tyl (min var ca. 1 cm i diameter) og sprøjt den ud til små runde cirkler på størrelse med en femkrone, sådan ca., på en bageplade med bagepapir. Lav dem ikke for tæt, da de flyder lidt ud under bagningen (ikke meget, bare en smule). Jeg fik 12 cirkler ud af ovenstående dej. Man kan lave dem lidt mindre, så får man (naturligvis) flere macarons :)

Hold bagepladen vandret og bank den mod bordkanten for at få eventuelle luftbobler ud af dejen. Drys dem evt. med lidt finhakket frysetørret hindbær. Lad herefter de ubagte macarons stå og tørre i ½ time.

Bag macaronsne i ovnen ved 160 grader. I den originale opskrift står der 12 minutter, men det var alt for lang tid i vores ovn. Min første gang macarons med hindbær blev gyldenbrune ovenpå, og det skal de altså ikke være. Anden gang satte jeg uret på ca. 7 minutter og stod der efter og holdt konstant øje med dem, til de var færdige. De må ikke blive brune! Hvis de får antydningen af et gyldent skær, så hiv dem fluks ud af ovnen. Så er de rigeligt færdige! Ovnlågen kan i øvrigt godt snyde lidt med farven, så åbn lågen og kig ind i ovnen. Mine fik måske et sted omkring 8-9 minutter, og da ovne oftest varmer forskelligt, er det en rigtig god ide at holde øje.

Før bagepapiret med de færdige macarons over på en rist og lad dem stå, til de er kølet helt af. Løsn derefter forsigtigt macaronsne fra papiret. Opbevar i en lufttæt dåse, til de skal lægges sammen og spises.

Chokoladeganache
Hak chokoladen fint og læg den i i varmefast skål eller bøtte. Varm fløden op til kogepunktet og hæld den over chokoladen i etaper, hvor du rører godt i chokoladen med en ske for at få den til at smelte sammen med fløden. Rør, til chokoladen er helt optaget i fløden. Det bliver en tyk creme. Lad ganachen stå og køle af. Derefter kan den opbevares i køleskabet eller fyldes i dine macarons med det samme (efter afkøling).

Når du skal bruge ganachen, kan den godt være blevet lidt stiv i det, hvis den har stået i køleskab noget tid. I så fald zapper du den kortvarigt i mikroovnen ved ikke for høj varme, til lidt af chokoladen er smeltet og lun. Herefter kan du røre i ganachen, til resten er "tøet op". Du skal ikke zappe den, til den er helt flydende.

Fyld ganachen i en sprøjtepose med en rund tyl og sprøjt en klat ud midt på halvdelen af macaronbundene. Undlad at fylde det helt ud til kanten af macaronbunden, da ganachen flyder lidt ud, når man trykker bundene sammen. Læg en anden bund (uden ganache) ovenpå, og klem dem let sammen.

Du kan lade dine samlede macarons stå lidt og sætte sig, så bliver ganachen lidt mere fast. Efterfølgende kan de opbevares i køleskabet i en lufttæt dåse/bøtte.

Macarondejen sprøjtes ud til cirkler og lægges til tørre.

De færdigbagte macacons med de fine fødder.

Og så blev de samlet :)


Vi fik som sagt også noget andet. Gulerodskagen er altid et hit. Jeg er helt vild med dens saftighed og smagen af kanel i en skøn blanding med den lidt syrlige cream cheese frosting, uhm. Min mave kan desværre ikke tåle den, men jeg måtte alligevel lige smage den.



Vi fik jo også lynbollerne, der altid er et hit. Også som bagemester, for de er superhurtige at pære sammen, og så er de bare lækre, fordi de er så bløde og luftige. Hapsede lige et enkelt billede af Christians tallerken (efter han havde spist gulerodskagen, kan man se ;)), da han lige måtte have en halv bolle til :)



Han arbejdede hjemme den dag, så vi kunne køre ud og spise om aftenen (han arbejder jo langt væk, så det ville blive en stresset dag med for megen køren frem og tilbage ellers). Om morgenen fik han gaven fra mig i en stor kurv. Han er svær at købe gave til, så han fik lidt blandet, jeg vidste, han kunne bruge. Han fik en step-up-ring til kameraet, så han kan bruge sine filtre til flere forskellige objektiver, en creme, en parfume og så lidt lækkerier. Han fik et glas nutella og derudover nogle amerikanske lækkerier, jeg havde købt hos AMERICANFOOD4U.de (jeg kan stærkt anbefale dem. Fik pakken superhurtigt og portoen er billig. Og så har de meget at vælge imellem). Christian elsker USA og drømmer om at komme til New York igen, men pga. mit helbred er det desværre lidt op ad bakke at komme nogen steder endnu. Så jeg tænkte, at jeg ville bringe New York lidt tættere på ham med lidt amerikanske varer. Herunder på billedet kan I se, hvad jeg købte:

M&M's med mørk chokolade. Hvid Hershey-bar med oreoagtige cookiestykker i, Hershey-bar i mælkechokolade med mandler,
jalapeño-popkorn og to sirupper (en chokolade- og en jordbærsirup til hans pandekager).


Han havde en god dag, tror jeg, og nød at være ude og spise om aftenen :) Vi var på Bones efter hans valg, og smovsede i deres lækre salat (og alt det andet, men salaten er hovedmåltidet for os, når vi er på Bones. Den elsker vi begge to).

Nu er jeg så ved at gøre klar til fødselsdag nr. 2. I morgen får vi ryk-ind af hans fætter og kæreste og hans forældre til endnu en fejring. Min far og Marianne kunne desværre ikke komme med, da der er en familiedag på lørdag i min familie. Den har vi desværre måttet melde fra, da jeg ikke kan klare mere end ét socialt arrangement på en weekend, og alle vores weekender i maj er fyldt op, så jeg er i forvejen meget presset.

Christians familie kommer til spisning i morgen og senere kage til kaffen. Christian laver sin egen fantastiske lagkage, og jeg bager en cheesecake-brownie med hindbær, da den var nem at gå til og smager skønt. Jeg putter lidt mere cheesecakefyld på denne gang. Jeg håber, vi kan hygge og spille lidt i løbet af aftenen.

Jeg kan godt mærke, at der er pres på den her måned, og især de sidste uger. Jeg sover elendigt og alt for lidt, så jeg er skidt tilpas om dagen, og er plaget af mareridt næsten hver nat :( Jeg er så bange for at have det rigtig dårligt i morgen, når vi skal have en hyggelig dag, fordi jeg bare ikke kan holde til det hele. Men sådan er det oftest. Det er bare så unfair, at det altid skal være sådan for mig. Jeg kan sjældent nyde sådan et arrangement, fordi jeg bare er for træt og stresset :( Jeg ønsker mig mere end alt andet at få en god nattesøvn i nat, men det er vist et utopisk ønske, da jeg ikke har fået det i flere uger, og jeg tvivler på, at det er muligt lige op ad selve dagen, hvor det meste skal ske på. Øv altså! :(

I dag skal jeg koge creme til Christians lagkage, selv have bagt cheesecake-brownien, og have forberedt noget af maden til i morgen. Derudover skal der måske ryddes en smule op, men Christian svinger støvsugeren senere, så jeg ikke skal tænke på det. Håber, jeg undgår for meget stress. Ellers hedder det vist angstmedicin igen. Måtte tage det tidligere på ugen, fordi min krop stod totalt af med stress og medfølgende angstanfald. Jeg ville ønske, at det var lidt nemmere med sociale arrangementer og at have gæster for mig.
Det bliver nok rart, når jeg har besøget på Holbæk sygehus overstået i starten af juni (skal til allergolog), for så har vi ikke planlagt noget. Jeg trænger til fred og ro og ingen planer. Men det varer lidt endnu, før det sker.

Jeg håber bare, vi får en god dag i morgen. Jeg glæder mig i hvert fald til at se folk og hygge, selvom det nok også bliver en hård dag for mig.

1 kommentar: