mandag den 18. marts 2013

Mens vi venter på snestormen...

...vil jeg bruge lejligheden til at vise jer billeder af nogle overraskende gæster, vi har haft i haven i sidste uge. Vi er begyndt at fodre med blandede nødder i fuglehuset den seneste måned, og det har tiltrukket andre slags fugle, end vi lige er vant til at se i haven. Store fugle, som man ikke forventer at se ved foderbrættet. Jeg har bl.a. set skader, en spætte (måske var den der ikke for nøddernes skyld dog. Tror, det var før nødderne kom frem), krager og så dem her. Kæmpestore sorte fugle, som jeg skyder til at være ravne pga. det ekstra store, kraftige næb.

Det er egentlig ikke så overraskende, at de kan finde på at komme og hapse en nød, men jeg må indrømme, at jeg blev noget overrasket, da jeg så, at de landede i buskadset for at spise fedt af den kokosnød, vi har hængende der. Vi har løbende gennem vinteren haft den slags fedtnødder hængende, og et par gange har vi opdaget, at de pludselig var væk. Efter at have set de kloge fugle i aktion, kan jeg godt forestille mig, hvem der er fløjet af med nødderne ;) De sad på en gren ved kokosnøden og vendte den med næbbet, så de kunne sidde og spise af den sådan. Det var ret sjovt at se:


Det er ikke helt nemt at holde balancen på de tynde grene.


I sidste uge, før der faldt sne, havde vi også besøg af en anden, sær "fugl" i fuglehuset :D


Det er naboens Pjevser, der er kommet på besøg hos kattene. Den dag syntes hun, det var mægtigt sjovt at klatre op i fuglehuset. Måske var hun bare træt af, at Phoebe gik i røven af hende hele tiden :D Phoebe forstår ikke, hvad det er for en fremmed kat, der nogle gange er i haven, og synes, Pjevser er meget interessant.

Så kom sneen væltende den anden dag. Det er nu ret hyggeligt, selvom man efterhånden synes, det burde være forår, når man kigger på kalenderen. Der burde være forårssol og krokus, men pt. er der voldsomt stormvejr og sne på vej.
Der var heldigvis levnet lidt fedt i kokosnøden, efter ravnene havde været der, så en lille rødkælk kunne få lidt at spise i det seneste snevejr :)




Som jeg har skrevet i mine seneste indlæg, har jeg siddet på lur med kameraet for at fange det sjaggerpar, vi har i haven, men det er ikke nogen nem opgave. De er utrolig sky, og man skal ikke bevæge sig meget i stuen, før de flyver deres vej. De kommer heller ikke så tæt på særligt ofte, men holder sig tit ved æbletræet i haven. I dag fik jeg endelig fanget en af dem i kameraet. Kvaliteten er dog ikke fantastisk, men man kan da se, at det er en sjagger. Det er lidt besværligt at få et godt billede gennem ruderne i stuen. Ud over at ruderne påvirker skarpheden på billederne, så er vores ruder punkterede og gamle og grimme (især den ene), så de påvirker jo kvaliteten af billederne. Men synes alligevel lige, I skal se vores ene sjagger :)




Nu sidder jeg så her og venter på snestormen. Selvom jeg nu tvivler på, at det bliver særligt slemt her. Det meste sne skal falde i morgen, hvis man kan stole på DMI, også selvom der er udsendt varsel om snestorm for vores region i dag. Det ser ud, som om der er kommet en masse i Jylland og på Fyn i formiddag, men der er endnu ikke faldet sne her hos os på Vestsjælland.
Jeg er dog spændt på, hvor meget der falder i morgen. Jeg har fået bestilt Christians påskeæg, og valgte levering i morgen, så jeg håber, at posten kan komme igennem. Nu må vi se, hvor slemt det bliver med det snevejr.

Det har stormet utrolig meget det sidste døgn. Jeg blev vækket i formiddag af kæmpe vindstød, der virkelig larmede. Jeg måtte også lige tjekke kattenes indhegning, da jeg stod op, for at se om noget var væltet. Hegnet holder dog endnu, heldigvis. Men jeg er ikke vild med det stormvejr. det gør mig lidt utryg. Især når jeg ser, hvordan de meget høje træer i skoven overfor svajer og bukker i vinden. Forhåbentlig kan de holde til vinden i dag, så jeg ikke pludseligt får et træ væltende ind i huset!

Jeg har valgt at holde kattelemmen lukket i dag, fordi vejret er så vildt udenfor. Tror alligevel ikke, at kattene ville gide at være ude særligt længe, og kattelemmen står og flaprer i vinden, så jeg foretrækker den lukket, når det blæser så meget. Kattelemmen har haft en magnet til at holde den lukket, men pga. især Ozzys flyven ind gennem lemmen med 100 km/t, så endte magneten med at falde af.
Jeg tror også, kattene tilgiver mig. I hvert fald er der ingen, der har bedt om at blive lukket ud i dag. Pt. ligger de og sover forskellige steder i huset. Phoebe på foden af sin kradsepæl bag sofaen, Ozzy på en af sine elskede tasker (min rygsæk) i soveværelset (der er lidt lunere end i stuen) og Putte på sin store, bløde pude på pladsen foran radiatoren på katteværelset. Jeg sidder selv under et tæppe på sofaen og klaprer tænder, for her er hundekoldt i dag, og det trækker fra vinduerne.


I weekenden har vi slappet af og ikke lavet så meget. Jeg var lige et smut nede i byen for at kigge lidt, og endte med at få lidt nyt tøj med hjem fra H&M og et par pæne sandaler med lidt hæl, som jeg skal have på, når vi skal til konfirmation i næste måned. Nu skal jeg bare lære at gå i dem. Jeg har de sidste mange år skiftet de upraktiske men pæne, højere sko ud med fodformede og praktiske (jeg synes nu også, de er pæne), så det er noget tid siden, jeg har skullet gå i høje sko. Men må jo øve mig lidt :)

I weekenden legede jeg også lidt med kameraets live view-funktion for at se, om det kunne hjælpe mig med at få mere ud af min 50mm f/1.4-objektiv på blænde 1.4. På det blændetal er der meget lidt i fokus, og det kan være svært at få så godt og skarpt et resultat, som man ønsker. Derfor prøvede jeg med live view for at se, om det hjalp. Her skulle jeg også selv indstille fokus, da der ikke er autofokus på den funktion, og det gjorde en stor forskel. Fangede lidt billeder af Ozzy og et enkelt af Putte den dag. Jeg er rigtig godt tilfreds med resultatet :)



Helt ærlig, far! Tsk tsk!



Nu vil jeg slutte mit lange billedoplæg. Jeg skal have lavet vores madplan færdig, så vi ved, hvad vi skal købe ind, når vi skal ud og handle. Jeg er dog godt i gang og mangler kun et par dage, så det er jo rart.

2 kommentarer:

  1. Jeg kan godt lide billedet af flyvske Pjevser - mon ikke hun venter på at der kommer et par fugle på besøg? Hun gør dem jo i hvert fald ikke noget ...

    Vi har haft rigtig meget storm herovre (Odense), og også lidt sne. Der kom lidt sne i weekenden, hvoraf det meste også hurtigt smeltede igen, og så lidt mere i dag. Det er dog mest vinden, der er ubehagelig. Jeg skulle en tur på posthuset i dag og måtte flere gange holde på huen, så den ikke blæste væk.

    Jeg kan godt lide vinter og sne, men jeg synes efterhånden vi er forbi det stadie, så nu ser jeg frem til varmt vejr, hængekøje og grillmad. Det må godt skynde sig lidt. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tror, fuglene lurer det med det samme, når der sidder en stor, fed kat i fuglehuset :D Så det får hun vist ikke noget ud af. Vores egne har også været deroppe, især Ozzy.

      Ja, her er sneen også smeltet lidt siden weekenden, men det lader jo til, at der snart falder nyt. Jeg kunne godt undvære blæsevejret dog.

      Jeg glæder mig, til jeg kan få tøj ud og tørre. Er træt af, at det tager så lang tid at tørre det inde, og det dufter også bedre, når det har været ude og hænge.

      Slet