onsdag den 13. marts 2013

Forår?

Det er virkelig en omskiftelig årstid. I går måtte havedøren på klem, for at jeg ikke skulle omkomme af varme her i stuen, og jeg var også ude i haven, kun i en tyk trøje, og for første gang sådan rigtigt i år have fat i mit makroobjektiv. Fik fanget nogle af de første forårstegn. Det pibler op med vintergækker og erantis derude, og påskeliljer og krokus er også så småt på vej. Her er et par af de billeder, jeg fik i kassen i går:

Vintergæk blandt lavendel.

Erantis close-up.

 
Solen den sidste tid har virkelig haft sin effekt. Man føler, at det er ved at blive forår, og varmen har været skøn. Alligevel er vi lidt bagud i forhold til sidste år, kan jeg se, når jeg ser billeder igennem fra dengang. For præcis et år siden tog jeg de her billeder af årets første bier i de første krokus, der sprang ud i haven. Det kan vist forventes, at der går noget tid, før vi er så langt i år:




Især fordi foråret virkelig er lunefuldt. Vi er de sidste dage gået fri for den sne, der har "plaget" andre dele af Danmark, og har nydt solen, men nu gik den ikke længere. I dag stod jeg op til sne, der væltede ned, og der er nok kommet omkring 5 cm her. Derfor var det første, jeg gjorde, da jeg stod op, at tage tøj på og sørge for fuglene udenfor. De har fået ekstra majsebolde, fyldt foderautomaten og lidt frø på jorden, og jeg har givet de store fugle lidt ekstra nødder i fuglehuset. Det sætter de stor pris på.

De sidste dage har jeg haft besøg af en sjagger i haven, men det er en ret sky fugl, så jeg har endnu ikke haft held til at fotografere den. Jeg sidder pt. med Christians kamera (med påmonteret 70-200 mm objektiv, så jeg kan zoome godt ind) og håber, at den kommer forbi igen. Nu må vi se. Der kommer også både ravne og krager helt tæt på for at spise nødder, men de er også meget sky, måske endda mere end sjaggeren, så jeg må vist have lidt tålmodighed. Ellers er der altid en dag i morgen :)

Kattene har virkelig nydt solen og det lune vejr, der har været ind imellem de sidste dage. Især i går. Og de er så glade, når jeg står op, for så skal de ud i haven (når de har fået klaret morgenmaden). Men det var lidt af en overraskelse for den her til morgen at gå ud. Sne! Føj da! Putte var lige ved at vende om, efter han netop var gået ud gennem kattelemmen.

Men de vil jo gerne med ud i den friske luft. Især når jeg er derude, så de var med ude og fodre fuglene, og bagefter greb jeg kameraet og tog lidt billeder af kattene derude :) Det resulterede i nedenstående spam-serie ;)

Ozzy optaget af en flok gæs, der fløj skræppende forbi.



Puha, mor. Det er altså alt for koldt! Og det sner mig i hovedet :(

Æbletræets nyligt afklippede grene undersøges.


Uf! Pels og fødder rystes jævnligt for det der ulækre, våde, hvide snask.


Ozzy holder øje med haven fra højbedet.

Hvor længe bliver det ved?

Snif.



Mens jeg skriver dette, er solen så småt på vej gennem de tunge, mørkegrå skyer. Kan også skimte blå himmel et sted deroppe. Det er ikke så sært, at mange får en forårsforkølelse, for temperaturerne skifter helt vildt i foråret. Det virker ærlig talt ret surrealistisk at sidde og kigge på al sneen i haven, når det ellers har været så lunt i vejret de sidste uger. Og der kommer endda mere sne og frostvejr den næste tid. Men det må vi vist bare tage med. Jeg elsker ellers sne, men det skal helst komme om vinteren. Når det er forår, vil jeg gerne have sol. Sådan har de fleste det vist, kan jeg se på Facebook, hvor der bliver bandet og svovlet over den sne, der er kommet i nat og formiddag.



I dag skal jeg forberede den langtidsstegte kylling, vi skal spise i morgen aften. Den skal i en saltlage, så den bliver ekstra lækker. Og så skal jeg have skåret bøffer ud af en oksemørbrad, jeg har tøet delvist op i køleskabet. Vi købte en lige efter nytår, som var frossen, hvilket betyder, at man jo enten skal stege den hel eller skære den ud i bøffer, uden den er tøet helt op, så kvaliteten af kødet ikke bliver påvirket for meget. Vi skal have et par lækre bøffer af den i weekenden, hvilket jeg glæder mig til :)


I aften har vi endnu en rugbrødsaftensmad. Christian køber fiskefrikadeller med hjem til mig, og vi har andet lækkert pålæg til ham. Jeg nyder pt. at kunne tåle at spise de gode fiskefrikadeller fra slagteren med en lille smule remoulade, så det glæder jeg mig til. Jeg skal bare have kogt et par æg til Christian, så er det vist det. Når jeg engang har fået varmen. Sidder under tæppet i sofaen med den brandvarme computer på benene, men har alligevel ikke helt fået varmen efter at have været ude endnu. Men det kommer forhåbentlig. Jeg håber også, at solen bliver ved med at komme igennem skyerne, så stuen kan blive lidt varmere.

Lige nu står den på katte-siesta. De er ikke meget for at være ude i sneen, og kommer selvfølgelig også til at fryse som vi andre, så de har vist fundet hver deres plads rundt omkring i huset, hvor de skal have en god lur de næste timer. Jeg vil følge deres eksempel og tage den med ro i dag. Skal bare lige have overstået forberedelsen af kyllingen og mørbraden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar