mandag den 11. marts 2013

Den seneste weekend og tanker om mad

Så sidder jeg her igen midt i mandagen efter en weekend, der som sædvanligt gik alt for hurtigt. På dagsprogrammet i dag står der primært at lave madplanen for denne uge. Jeg er så småt gået i gang, men som altid er det temmelig besværligt med de hensyn, jeg skal tage pga. mit helbred. Jeg savner at kunne lave en rigtig god simreret, men det er svært, når jeg ikke kan spise noget med tomater eller tåle syren fra vin. De to ingredienser udgør ofte basen for en god gryderet. Lige i dag er jeg mere end almindeligt træt af de hensyn, jeg er nødt til at tage. Jeg savner at kunne være mere kreativ, når det kommer til aftensmaden, og lave noget, der virkelig smager af noget.

I går lavede jeg en langtidsstegt flæskesteg (svinekam). Den blev virkelig lækker. Mør og saftig. Men det var lidt svært at beregne stegetiden, så jeg måtte skrue lidt op og ned for temperaturen undervejs, for at vi ikke skulle ende med at sidde og spise aftensmad midt på eftermiddagen. Jeg har planer om at prøve det igen, for resultatet var som sagt virkelig godt, og når jeg har styr på, hvor længe den skal have, vil jeg vende tilbage til bloggen med en opskrift :)

Det har været en stille og rolig weekend. Fredag aften havde vi Christians forældre oppe til en kop kaffe og lidt hjemmebag. Jeg ville egentlig gerne have afprøvet en brownie med topping fra en af mine nyere kogebøger, men da jeg stod og manglede nogle af ingredienserne, endte jeg med at lave hindbærsnitter, da jeg ved, at de er et kæmpe hit hos Christians forældre (og ham selv i øvrigt). Jeg hoppede selv uden om at spise sådan en, da mine tarme driller mig med smerter pt., så jeg bør holde mig fra sukker (og brød helst også), men de gjorde lykke hos de andre :)

Fredag eftermiddag gav jeg den en ordentlig skalle herhjemme, fordi jeg var træt af, at det små-rodede alle vegne herhjemme, og gulvene var fyldt med ting, kattene slæber ind fra haven, så jeg fik ryddet op, støvsuget og vasket af rundt omkring i huset. Det var en større omgang, og jeg kan stadig mærke det i ryggen, men det var det værd. Der er ikke noget som et rent hus. Det er noget, jeg virkelig sætter pris på. Dog ser gulvene allerede trælse ud igen, for kattene går jo stadig ud og ind mange gange i løbet af dagen.
Fredag blev også dagen, hvor Phoebe endelig lærte at bruge kattelemmen og gå ud i haven. Hun har været ude og inde mange gange siden. Vi holder stadig øje med hende, men hun opfører sig nogenlunde pænt, når hun er derude. Men nu får hun en del mere motion, hvilket hun jo har godt af. Det giver også en temmelig træt kat som resultat :D Her fladede hun totalt ud i weekenden:




Det har været ret blæsende i weekenden her. Vi er dog sluppet for sne. Men pga. vejret - det har været ret koldt pga. vinden - har kattene heller ikke gidet være ude i samme grad som i det gode vejr. De får taget nogle gevaldige skrabere for tiden. Og nyder, at deres værelse er tilgængeligt igen :) Pjevser, naboens kat, har haft sneget sig over hegnet igen og ind ad kattelemmen i dag. Fulgte efter hende herinde, da hun blev opdaget, hen til kattenes værelse, hvor hun stod uden for det i gangen og kiggede ind. Og det lignede, at hun tænkte wtf?? Hun kunne ikke forstå, hvordan kattene kunne have et helt værelse for dem selv. Sådan så det i hvert fald ud for mig. Hun tænkte muligvis noget andet. Derinde lå Putte og fik sin eftermiddagssøvn, som han så oftest gør, på sin pude på et bord foran vinduet. Fangede ham sådan i lørdags. Han er lidt af en livsnyder :)



Pjevser fandt selv døren, jeg skulle lukke hende ud af, og hun blev sat ud med lidt guf. Vores nabo er vist flyttet, så jeg ved ikke lige, hvor meget hun får at spise, men han er da hjemme af og til, og hun er heller ikke nogen tynd kat. Oftest går hun sin vej efter at være lukket ud. Men Ozzy står alligevel og kalder på hende ret tit efterfølgende. Hun er jo hans legekammerat, og har været det længe. Men han kan (og må) ikke komme med ud på den anden side af hegnet.


Min passen på mig selv mht. mad mv. er desværre ikke noget, jeg altid kan styre. Jeg bliver træt af at sidde og spise det samme igen og igen, og træt af at sidde og spise en müeslibar (uden chokolade naturligvis. De smager nu meget godt, men bliver lidt kedeligt i længden), når folk omkring mig kan spise kage (okay, det har jeg så ikke den store crawing efter alligevel...), chokolade, slik og bare lidt mere spændende mad end det, jeg er nødt til at spise. Så nogle gange falder jeg i, hvilket jeg gjorde i weekenden. Og spiste noget, der ikke var godt for mig. Min mave har heldigvis taget det pænt, men det kniber med samvittigheden.

Mit forhold til mad har altid været ret kompliceret, og det har ikke gjort det meget nemmere, efter jeg fik sygdom i maven. Jeg føler mig ret flov over ikke at have 100% kontrol over, hvad jeg indtager (jeg ved godt, at de fleste mennesker falder for fristelsen til noget lækkert af og til), især fordi det risikerer at gøre mig syg. Så min weekend endte ikke så godt. Havde det rigtig dårligt psykisk i går, inden jeg gik i seng, og min nat har været fyldt med mareridt om de tanker og følelser, jeg havde omkring det.
I dag er jeg noget påvirket af det. Føler mig ked af det og nedtrykt over situationen. Ikke mindst at det skal være så svært med det der mad. Det er jo svært at ignorere, for man kan ikke undgå at skulle spise noget. Ikke hvis man gerne vil leve i hvert fald. Og jeg er jo nødt til at forholde mig til det nu, hvor jeg sidder midt i planlægningen af ugens madplan.

Jeg har dog heldigvis maden i aften på plads. Vi skal have rester af stegen fra i går. Jeg spiser et par skiver af den kold med kartofler, lidt sovs og rå gulerødder, og Christian får biksemad af noget af stegen. Det er vist en af hans hofretter for tiden, så jeg tænkte, at han nok syntes, det var mere interessant end kold steg. Hvad vi ellers skal spise i løbet af ugen, ved jeg ikke. Men jeg overvejer at smide en dag på med rugbrød igen, hvor jeg skal have et par fiskefrikadeller, for jeg har fundet ud af, at jeg pt. godt kan tåle at spise dem (det kan jo desværre ændre sig hurtigt, har jeg lært), og det vil jeg gerne udnytte.
Nu må jeg hellere komme videre med madplanen. Det er jo lidt drejebogen for min maves overlevelse i løbet af ugen, så den er lidt vigtig.

2 kommentarer:

  1. Jeg kan godt lidt relatere til det med maden - ikke at jeg selv har maveproblemer på den måde, men jeg ville da gerne veje lidt mindre end jeg gør, og jeg synes det er meget frustrerende når jeg ikke har viljestyrken til at sige nej til de søde sager. Mine problemer er mere psykiske, hvor dine er fysiske, men det er ret belastende alligevel. Jeg ville også have svært ved at håndtere en madproblematik, hvor der var en masse fødevarer, som jeg i grunden godt kan lide, som jeg ikke måtte spise, så jeg kan godt forstå at det går dig på. Hvilke "syndige" madvarer kan du lide og tåle? Måske jeg har nogle opskrifter på hylden, som jeg kan dele ud af. :-)

    Katte er så sjove, når de er helt udkørte. I går lå Monty ved siden af mig i sofaen, mens vi så fjernsyn, og han rørte sig ikke overhovedet - heller ikke selvom jeg forsøgte at drille ham lidt. :-D Nogle gange er han helt væk.

    Der findes ikke meget der er mere lokkende end en kat, der ligger på ryggen. De skal da bare nusses. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er sødt af dig at foreslå, men jeg tror faktisk ikke, der er nogle deciderede syndige madvarer, som jeg kan tåle :( Derudover virker det til, at der er en tendens til, at jeg nogle dage kan tåle nogle ting, mens jeg andre dage overhovedet ikke kan tåle dem, så det er svært at blive klog på, desværre. Når maven fungerer godt, kører jeg gerne rigelige mængder rødt kød ned, for det er vores favorit herhjemme. Så det nyder jeg :)

      Ja :D og var man en rigtig drillende katteejer, så man sit snit til at drille dem rigtigt, når de ligger der og gerne ville sove, ligesom de gør med os andre, når de vil fodres (kl 5, 8 og 10 i weekenden med). Men vi er jo naturligvis mere hensynsfulde ;) Så det gør vi ikke (så tit).

      Slet