søndag den 9. december 2012

2. søndag i advent - og langtidsstegt barbequekylling

I går lavede jeg en langtidsstegt kylling, hvor inspirationen var hentet hos Hanne K. Men eftersom min sarte mave ikke kan tåle chili og citron, måtte jeg lave lidt om i krydderier og fyld, og resultatet blev alligevel superlækkert. Så det kan klart anbefales :)

Jeg valgte at bruge barbequekrydderi til kyllingen udenpå og gnubbede den med lidt af krydderiet indeni også og fyldte den med nogle knuste fed hvidløg. Jeg brugte bare et færdigblandet barbequekrydderi, men man kan jo også vælge at lave sit eget, og jeg er sikker på, at man kan bruge mange andre slags krydderier, hvis man har mere lyst til noget andet :) Sådan så kræet ud efter 7-8 timer i ovnen:


Men i dag er det jo også anden søndag i advent, hvilket betyder mere fyld i julesokken :) Hvad den indeholdt, vil jeg fortælle efter opskriften på kyllingen.



Langtidsstegt barbequekylling

1 kylling (jeg brugte en på 1200 g, hvilket giver mad til ca. 3 personer)
1 liter vand
60 g havsalt

3-4 fed knuste hvidløg
Barbequekrydderi (jeg bruger en fra Santa Maria)
Olivenolie

Forberedelserne til kyllingen starter dagen før, den skal spises. Kog 1 liter vand og opløs 60 g havsalt deri. Lad vandet køle helt ned (sæt det i køleskabet, når det er kølet lidt af).

Rens kyllingen for evt. rester af indmad og skyl den. Dup den evt. med et stykke køkkenrulle. Sæt den i en skål med hovedet nedad og hæld det afkølede vand ind i kyllingen gennem hullet, der nu vender opad. Det gør ikke noget, hvis der ikke kan være alt vandet i kyllingen. Det er ok, at det overskydende vand står i skålen. Put en stor pose om kylling og skål, og luk den godt. Stil kyllingen i køleskabet natten over (ikke længere end 24 timer).

Fjern kyllingen fra vandet. Knus 3-4 fed hvidløg let, og læg dem ind i kyllingen. Gnid den indvendigt med barbequekrydderi. Fordel godt med olivenolie over kyllingen og gnid den ind i rigelig barbequekrydderi.

Læg kyllingen på en rist over et ovnfast fad eller lignende, hvis du vil have, at væden fra kyllingen skal kunne løbe fra under stegningen. Læg den med brystet opad. Sæt et stegetermometer ind i låret på den.

Steg den i ovnen ved 90 grader, til den er mindst 79 grader indeni. Du kan evt. grille skindet, så det bliver sprødt, når den er ved at være færdig, men jeg syntes ikke, det var nødvendigt. Det tager 7-8 timer, før den når den temperatur. Jeg satte kyllingen i ovnen ca. kl 12, og kl 18 var den ca. 70 grader. Der skruede jeg op til 110 grader i ca. 50 minutter, så den var ca. 74-75 grader. Til sidst fik den 130 grader, til den var færdig ca. kl. 19.15. Ja, vi blev lidt utålmodige, for vi var sultne ;) Men resultatet var alligevel superlækkert.

Som tilbehør fik vi bagte kartofler med hjemmerørt kryddersmør og en salat.

Kyllingen gnides ind i olivenolie og krydderier.

Den færdige barbecuekylling.

Aftenens tallerken :)



Og nu tilbage til julesokken. :) Det er jo som sagt anden søndag i advent i dag, så der skulle jo lidt ekstra i julesokken. Det kunne jeg nissen snildt nå, mens Christian var nede og skovle sne her i formiddag, for der er virkelig kommet meget i nat. Her er dagens høst :) Filmen er en af vores klassikere, vi altid ser i december. Den er netop kommet på blu-ray, så det var en oplagt adventsgave.

Marcipanjuletræer fra Sv. Michelsen.

Scrooged på blu-ray


Vi er lige kommet hjem fra fødselsdag for Ursula (Christians fætters kæreste) med maven fyldt af gode boller og kage. Det var været en rigtig hyggelig eftermiddag.

Desværre fik vi ikke muligheden for at give Ozzy medicin, før vi tog afsted, for han gemte sig, da vi stod op :( Han har lige været fremme og spise lidt, og vi har fået lukket til soveværelset, så han ikke kan gemme sig der, så om lidt skal jeg være den onde "mor" og ind og give ham hans antibiotika. Æv, jeg har ikke lyst, for han "hader" mig i de her dage. Eller er bange for mig. Det er så hårdt, når det kun er for hans eget bedste, at vi er nødt til at komme afsted med ham. Jeg ved godt, at han bliver god (eller bedre) igen, men det er så hårdt, at han synes, jeg er farlig. Håber, der snart kommer ro over ham igen. Men det er jo ikke så sært, at han er bange, den stakkels kat. Med alt det han har været igennem.

Synes, den her weekend er fløjet forbi. Men Christian var også sent hjemme i fredags, og alt det her med Ozzy har fyldt rigtig meget. Og så en fødselsdag i dag. Så der har været knald på, må man sige. Sådan er december vist bare. Der er altid meget at se til. Men jeg var glad for at komme med til Ursulas fødselsdag i år. Sidste år var jeg indlagt, da hun havde fødselsdag, men var hjemme natten over den dag. Men pga. smerter og det hele kunne jeg ikke lige komme med, så Christian var selv afsted nogle timer, mens jeg lå og sov lidt imens. I år var det heldigvis anderledes :)

Nu må jeg vist hellere få set på den pille. Der er vist ingen vej udenom.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar