søndag den 2. september 2012

Sommerruller

Der er sket lidt, siden jeg skrev sidst. I fredags var jeg på Hvidovre for at få scannet min lever. Det gik godt, synes jeg. Jeg kom til hurtigt, og lægen kunne ikke umiddelbart se noget unormalt. Men jeg får svar på scanningen og de første blodprøver i morgen, når de ringer fra afdelingen. Resten af blodprøverne tager længere tid at få svar på.

Da vi kørte hjem, kørte vi forbi et opdræt, hvor vi havde kig på en mis. Det gik rigtig godt, men det vil jeg skrive mere om i morgen. I aften vil jeg nøjes med at poste opskriften på vores aftensmad, der stod på sommerruller. Det er ikke noget, jeg har prøvet før, men jeg har haft lyst til at prøve det længe. Fyldet blev rigtig lækkert, og Christian kunne rigtig godt lide rullerne. Jeg var ikke selv så vild med konsistensen af rispapiret, men det er jo en smagssag. Jeg kan klart anbefale at marinere i teriyakisauce og bruge kylling med sesam. Det smager rigtig dejligt.




Sommerruller (2 personer)

1 kyllingebryst
1 oksebøf (jeg brugte nogle tynde minutbøffer, sandsynligvis af inderlår eller klump vil jeg tro)
2 nakkekoteletter eller 1 halvstor almindelig kotelet
Teriyakisauce (jeg brugte en fra Blue Dragon)
Sesamfrø

2-3 store gulerødder
1 rød peberfrugt
2-4 forårsløg
En håndfuld slikærter
½ agurk
1 avocado

Rispapir
Dipsauce, f.eks. sød chilisauce eller soya

Fjern det meste af fedtmarmoreringen fra nakkekoteletterne og skær resten af koteletten i strimler. Put kødet i en frysepose sammen med teyakisauce. Vendt godt rundt og lad det marinere i køleskabet nogle timer eller natten over for at give en mere intens smag.

Skær kyllingebrystet i strimler.

Steg kødet på en god, slip-let pande, da marinader med sukkerindhold (her teyakisaucen) har en tendens til at brænde på rigtig nemt.
Steg bøffen rød eller medium indeni efter ønske og krydr med salt og friskkværnet peber. Lad den hvile, før du skærer den ud. 
Steg kyllingestrimlerne, til de er gennemstegte og drys med sesamfrø og salt.

Vask grøntsagerne og skræl gulerødderne. Skær gulerødder i tynde stænger. Halver og fjern kernerne i agurken og skær den i tynde stænger. Fjern kødet fra avocadoen og skær det i strimler. Skær også peberfrugt og forårsløg i strimler.
Hæld kogende vand over de frosne slikærter og lade det stå lidt. Skyl derefter ærterne i koldt vand, og stil dem evt. i køleskabet, til de skal bruges.

Kog en kande vand. Hæld i en stor skål koldt vand og hæld det kogende vand oveni. Lad vandet køle ned til lunken temperatur. Opblød rispapiret i vandet, til det kun lige er så blødt, at det kan foldes. Ellers går de i opløsning. Lad det dryppe lidt af hen over skålen.
Læg det opblødte rispapir på et spækbræt eller en tallerken. Fordel kød og grøntsager midt på papiret i en stribe, uden det rører top og bund på papiret. Fold top og bund ned over fyldet, og rul derefter den ene side hen over fyldet og stram op, mens du ruller den videre mod den anden side. Gentag dette, til du har lavet resten af rullerne. Vi fik 12 ruller ud af ovenstående mængde.


Det færdigstegte kød.

Grøntsagerne.

Tre af de færdige ruller med sød chilisauce som dip.

En rulle med kylling og en med oksekød.


Jeg glæder mig rigtig meget til at fortælle jer mere i morgen om vores besøg hos opdrætteren i fredags, så stay tuned ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar