mandag den 17. september 2012

Chokolademousse med orange

I går fik vi med hjælp fra Christians far færdiggjort et af de hængepartier, vi gerne vil have på plads, inden lillemissen flytter ind, nemlig inddækningen af vores nye havedør. Nu mangler vi kun at få malet lidt der og fuget lidt også, tror jeg, så skulle den være helt færdig. Det får vi forhåbentlig gjort inden for de næste uger.

Christian har længe gerne villet invitere sine forældre ud og spise på Bones, bl.a. som tak for al den hjælp, de altid er. De er vores kattesittere, når vi ikke er hjemme, så kattene ikke skal være alene for længe, og er i det hele taget en stor hjælp, når vi har brug for det. Det har bare ikke været muligt at komme ud og spise før af forskellige årsager, bl.a. mine problemer med maven og min renden på hospitalet. Men i går tog vi chancen og bestilte et bord. Det var som sædvanlig rigtig lækker mad, især salatbaren, som vi herhjemme jo er helt vilde med, og det lød også til, at Christians forældre syntes, det var god mad og hyggelige omgivelser.

Man bliver som regel ret mæt, når man spiser derinde, så jeg regnede ikke med, at vi havde plads til dessert derinde. Derfor lavede jeg en chokolademousse med orange, som ville stå klar, når vi kom herhjem igen. Opskriften er fra den gode, gamle God mad, Let at lave-bog, som indeholder flere gode grundopskrifter, jeg har været glad for, siden jeg flyttede hjemmefra. Moussen har altid været populær, når jeg har lavet den som dessert, når vi har haft gæster. Appelsinskallen giver moussen en friskhed i smagen, der er rigtig lækker.

Portionen har jeg ganget op, da jeg synes, at grundportionen er for lille. Jeg portionsanrettede moussen i nogle fine glas, jeg var så heldig at finde i Imerco i lørdags. Jeg har længe gerne villet have nogle pæne glas til portionsanretning, og faldt for de her fine, runde glas, som virkede glimrende til formålet.



Chokolademousse med orange (4-6 personer)

200 g god, mørk chokolade
6 past. æggeblommer
3 spsk sukker
2-3 tsk fintrevet appelsinskal
3 dl piskefløde (+ et par dl ekstra til pynt)
4 past. æggehvider
Pynt (jeg brugte 2 dl flødeskum, lidt kakao og frysetørrede hindbær)

Smelt chokoladen over vandbad, uden vandet koger. Imens pisker du hviderne helt stive. Pisk derefter fløden helt stiv.

Rør æggeblommer og sukker i den smeltede chokolade. Rør/pisk, til sukkeret er optaget. Rør appelsinskal i. Du kan smage lidt på chokolademassen og se, om du vil have lidt ekstra appelsinskal (eller sukker) i.

Vend flødeskummet i chokoladeblandingen, til det er optaget. Vend derefter forsigtigt hviderne i.

Put chokolademoussen i en stor sprøjtepose. Brug en stor, rund tyl, hvis posen kræver en tyl, eller brug en engangssprøjtepose, hvor du klipper spidsen af, så du har det størrelse hul, du ønsker. Sprøjt moussen ud i 4 portionsglas. Portionen her passer til 4 portionsglas a 44 cl (fyldt lidt mere end halvt op med moussen). Det er en okay stor portion pr. person. Du kan også bruge 6 lidt mindre glas, hvis portionsstørrelsen skal være mindre.
Hvis du vil, kan du også bare putte moussen i en stor skål eller bruge, hvad du nu finder passende, hvis du ikke vil portionsanrette.

Stil glassene på køl dækket med vitavrap nogle timer, gerne natten over, da moussen har godt af at sætte sig og blive iskold. Pynt inden servering med toppe af flødeskum (jeg brugte en stjernetyl til at sprøjte flødeskummen ud med), revet chokolade eller hvad du nu har lyst til. Jeg har pyntet mine med flødeskum, et lille drys kakao og frysetørrede hindbær.

Den færdigpyntede mousse.

Set fra oven.


Umiddelbart tager min mave restaurantbesøget i går okay. Jeg kan godt mærke, at jeg har været afsted, men det er ikke så slemt, som man kunne frygte. Så jeg er optimistisk :)

Jeg glemte vist i al iveren for at fortælle om lillemissen den anden dag at fortælle om min samtale med overlægen. Jeg fik jo et opkald fredag med svar på de blodprøver, jeg fik taget i onsdags, og det var opløftende nyt. Mit ene levertal (som var det, der var skyhøjt) var faldet igen, og der er nu ikke så langt til, at det bliver normaliseret. Så det er jo rigtig dejligt. Det andet tal, der også har været lidt forhøjet, er nu helt normalt. Så vi håber, at det andet tal også snart er helt nede, hvor det skal være. 

Derfra skal vi så til at finde ud af, hvad det var for en medicin, der påvirkede min lever. For jeg er jo stoppet både med mavesyremedicinen og mine p-piller, og begge præparater kan give forhøjede levertal. Jeg skal muligvis i behandling med syreneutraliserende medicin igen pga. min mave, men så vil jeg tro, at jeg skal prøve et andet præparat. Men det må tiden vise. Jeg skal til Hvidovre og snakke med overlægen i næste uge om svaret på min syremåling i sidste uge, og så må vi se, hvad hun vil foreslå af behandling. Kan forestille mig, at hun også der gerne vil have taget nye blodprøver. Vi håber, at levertallet så er faldet igen. Det ville i hvert fald være rart.


Nu vil jeg stoppe for i dag. Har gang i den helt store tøjvask i dag, da vi trænger til at få vasket et par maskiner. Og senere skal jeg kigge på nogle billeder, jeg tog i går, så jeg kan få lagt lidt nyt ind på fotobloggen. 
Ellers skal jeg have lavet madplan i eftermiddag, så vi ved, hvad vi skal spise resten af ugen. Er noget træt i dag oven på alt det, vi har lavet i weekenden, så tager tingene i et roligt tempo og når det, jeg når. Håber på at nå det hele, men nu må vi se.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar