onsdag den 25. juli 2012

Strawberry cheesecake ice cream

Nu, hvor jeg alligevel bare går og venter, tænkte jeg, at det var et godt tidspunkt at få samlet op på mit hængeparti omkring den strawberry cheesecake ice cream, som jeg manglede at få blogget om.

Som jeg skrev tidligere, fik jeg for nogle uger siden lavet et par lækre, hjemmelavede is til fryseren, da jeg havde noget flødeost, der skulle bruges. Derfor måtte jeg afprøve den her opskrift på strawberry cheesecake ice cream, da jeg faldt over den hos Bitten. På den måde kunne jeg få brugt min flødeost og også en af de dåser kondenseret mælk, jeg havde stående i spisekammeret.

Det er absolut ikke noget, jeg har fortrudt! Nøj, hvor er den bare lækker! Frisk i smagen og med små, lækre jordbærstykker og bløde kiksestykker i, der bare er prikken over i'et. Vi testede den i går, da jeg skulle have taget et billede til indlægget her. Så Christians forældre kan godt glæde sig :) Jeg lavede den og chocolate fudge brownie-isen, så vi kan invitere dem op til noget hygge engang inden så længe. Vi troede også, at vi måske skulle ud og spise med dem, men som det er lige nu med problemerne omkring min lever og tabet af Mille, ligger det ikke lige rundt om hjørnet desværre. Men jeg glæder mig til at se, hvad de siger til isen. Vi er i hvert fald selv ret imponeret over begge is :)

Strawberry cheesecake ice cream, her på en bund af knuste digestive, men det er ikke et must. Der er også kiks i isen :)



Strawberry cheesecake ice cream (lidt over 1 liter)

450 g rensede jordbær
1 dåse kondenseret mælk (397 g - jeg brugte en fra Nestlé)
125 g flødeost naturel (jeg brugte en fra Lidl, der hedder Pic-frisch classic)
1½ dl piskefløde
1 dl mælk
Kornene fra 1 vanillestang
1 nip salt
55 g digestivekiks

Rens jordbærene. Blend 350 g af dem sammen med den kondenserede mælk. Jeg brugte min Bamix til formålet. Gem de sidste 100 g. Stil blandingen i køleskabet, til den er kølet helt ned. (Stil også de 100 g jordbær i køleskabet).

Bland mælk og fløde. Put flødeosten i en skål og pisk flødeblandingen ind i den lidt ad gangen. Pisk vanille og salt ind i blandingen. Pisk til sidst den afkølede jordbærblanding i, til det hele er godt blandet.

Frys isen på ismaskinen (vi bruger en med fryseelement, der fryser til softice-agtig tilstand, og så skal isen fryses færdig i fryseren).

Skær resten af jordbærene i små stykker. Knus kiksene til grove stykker (de må ikke være for små, det skal ikke være rasp ;)).

Når isen er næsten færdig (et par minutter, før du slukker for maskinen), tilsætter du jordbærene. Når isen er færdig, lægger du den i lag med kiksestykkerne og vender rundt, så de er blandet ind i isen. Frys isen færdig i fryseren i en bøtte.




Det er ellers lige isvejr for tiden. Solen brager ned, og "nu er det endelig sommer". Pff. Misforstå mig nu ikke; jeg kan godt lide solskin og varme, men med temperaturer, der sniger sig over 25 grader i skyggen, er her næsten ikke til at trække vejret. Der bliver 30 grader i stuen, selvom der er gennemtræk og gardinerne er rullet ned, og man bliver nærmest svitset, når man bevæger sig uden for døren. Så det er om at huske solcreme i factor en million, når man er en ultrableg dansker med sart hud.

Jeg håber, at temperaturerne er mere venlige i aften, hvor vi skal grille. Jeg har ordnet risten, så grillen næsten er klar, men skal så have forberedt en del herinde i dag. Jeg skal have vasket og kogt kartofler og lavet hvidløgskryddersmør til de lækre kartoffelpakker. Og så købte vi endnu et stykke nakkesteg i Kvickly i mandags, som skal skæres ud til koteletter og fryses ned. Et par af dem skal marineres til i aften, hvor de skal på grillen. Tilbehøret bliver en standartsalat (agurk, gulerødder og rød peber) med et indslag af galiamelon, der passer så godt sammen med sødmen fra kødet. Og så ryger der nok også et par pølser på grillen. Man kan da næsten ikke grille uden en enkelt hotdog ;)

Putte er stadig rigtig påvirket af tabet af Mille. Den anden aften havde vi lagt lidt lækkerier i deres foderbold, som han plejer at gå i gang med med det samme, men inden han gjorde det, lagde han sit hoved ind til Ozzys bryst i håbet om at blive vasket lidt og finde tryghed, ligesom han gjorde med Mille, der vaskede ham så kærligt. Men Ozzy vaskede ham ikke. Så blev Putte så trist, at han helt opgav at bruge foderbolden. Det ligner ham slet ikke. Han savner hende bare rigtig meget. Det gør vi alle.

Han har været mere puttesyg de sidste dage og villet op i sengen om aftenen. Der kan ellers gå længe imellem, at han gider det. Men han søger helt sikkert tryghed og nærvær. Og det får han selvfølgelig. 
Han nyder aftenerne i haven, når det er mere til at holde ud temperaturmæssigt. Det er ikke nemt for en langpelset kat, når det er så varmt, som det er nu. De har også en ekstra vandskål til at stå i haven om sommeren, så vi er sikre på, at de drikker nok. Det er jo ikke kun os, der kan blive skidt tilpas pga. varmen.
Her er et par billeder af ham fra i går aftes :)



Ingen kommentarer:

Send en kommentar