tirsdag den 7. februar 2012

Pizzasnegle

Det er jo en lidt pudsig opfindelse. Der har sikkert været en, der har siddet og tænkt "hmm, kanelsnegle er jo et helt fantastisk stykke bagværk, det må jeg kunne kopiere til pizza!" Sådan forestiller jeg mig det i hvert fald ;)

Det er mange år siden, jeg først prøvede at lave pizzasnegle, og jeg var en fan lige fra starten. Jeg ved ikke, hvordan andre laver dem, for jeg har bare improviseret mig frem til en opskrift ud fra min egen opskrift på pizzadej (som er fra God mad, Let at lave), men jeg synes, den opskrift fungerer rigtig godt, og Christian var da også glad for at sætte tænderne i sådan en snegl i aften for første gang :)





Pizzasnegle (ca. 20 stk)

25 g gær
3 dl lunken vand
1½ tsk salt
1 spsk olie
Ca. 8 dl hvedemel eller pizzamel

Fyld:
Tomatsovs
1 pakke skinkestrimler
1 pose revet mozzarella
Lidt tørret oregano

Rør gæren ud i vandet og rør salt og olie i. Ælt melet ind lidt ad gangen. Tilsæt evt. lidt mere, hvis dejen er for klistret. Ælt dejen godt.

Lad dejen forhæve lunt 1 time.

Rul dejen ud til en stor firkant. Smør tomatsovs på og put revet ost og skinkestrimler ovenpå.

Rul dejen fra den ene ende til den anden, så det danner en lang pølse.

Skær pølsen i stykker på ca. 3 cm. Læg stykkerne på en bageplade med bagepapir og tryk dem lidt flade (ikke helt flade dog).

Lad dem efterhæve på bagepladen i ca. 30 minutter.

Bag dem midt i ovnen ved 225 grader i 15-20 minutter.

Drys dem med lidt tørret oregano, før de serveres. Spis dem lune :)


Dejen rulles ud.

Fyldet kommes på.


Dejen rulles om fyldet og skæres i skiver.


Sneglene trykkes let flade og lægges
til efterhævning på bagepladen.

De færdigbagte pizzasnegle.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar