torsdag den 26. januar 2012

Superdeller!

Der er stadig nogle dage, til jeg skal indlægges, og jeg prøvet at forberede mig lidt den her gang, inden jeg skal ind. Sidst røg jeg jo ind akut, så der havde jeg ikke mulighed for at nå at lave nogle ting herhjemme, før jeg skulle være hjemmefra. Men det har nu :)

Derfor har jeg de sidste dage været i gang med at få vasket en masse tøj, så Christian ikke skal tænke på det, mens jeg er indlagt. Han kommer jo nok og besøger mig og har måske ikke så meget tid herhjemme, så det skal helst være så nemt som muligt.

Jeg har derudover også i eftermiddag været i gang med at lave en ordentlig omgang frikadeller, som ryger i fryseren, så han har nem mad en dag eller to i næste uge, hvis han skulle få lyst til det. Ellers kan de jo holde et stykke tid i fryseren.

Jeg har altid haft sådan et lidt ambivalent forhold til frikadeller. Synes, de lugter lidt af prut, når de bliver stegt, og har aldrig været vild med store stykker løg. Derudover synes jeg heller aldrig, jeg kunne få dem til at smage af noget, når jeg lavede dem før i tiden, så jeg har helt gået fra frikadellen i mange år.

Men da jeg var indlagt, fik jeg de bedste frikadeller, jeg nogensinde har smagt! De var simpelthen fantastiske. De smagte af noget, og var derudover saftige og spændstige. Det gav mig blod på tanden med at prøve at lave frikadeller igen. Men jeg kunne godt se, at jeg måtte prøve at ændre noget ved min grundopskrift for at få de har spændstige frikadeller. Og jeg var så heldig, at det rent faktisk lykkedes i første forsøg.

Jeg kunne regne ud, at jeg måtte tilføje noget til farsen, der holdt på fugten, så i stedet for mel putter jeg nu havregryn og kartoffelmel i. Jeg har egentlig bare sjusset mig frem til, hvor meget der skulle i, men denne gang har jeg målt tingene af, så jeg kunne skrive opskriften lidt mere præcist herinde :)
Jeg er jo så heldig, at vi har købt den her køkkenmaskine, og den gør virkelig livet meget nemmere, når jeg skulle lave dem. Det var første gang, jeg prøvede at lave frikadeller på den i dag. Og det var fantastisk nemt! Den kunne stå og køre farsen, mens jeg vaskede ting af, og med mit nye råkostjern til den var det absolut intet problem at rive løget. Og helt uden at miste fingre ;) (jeg er ret fummelfingret med et almindeligt rivejern :s).

Nok snak. Her er opskriften på de bedste hjemmelavede frikadeller, jeg nogensinde har smagt:





Frikadeller (ca. 20 mindre eller 15 mellemstore frikadeller)

500 g hakket kalv og flæsk
2 tsk salt
2 æg
1 lille løg eller det halve af et mellemstort
Rigeligt friskkværnet peber
Evt. 1 tsk allehånde
1 dl havregryn
1½ spsk kartoffelmel
Mælk

Olie og margarine eller smør til stegning

Rør kødet sejt med salten (skal røres rigtigt længe, hvis det er i hånden. Man kan også bruge en elpisker med dejkroge, hvis man ikke har en køkkenmaskine. Det letter arbejdet lidt).

Hak løget helt fint og rør det i. Tilsæt æggene og rør godt. Tilsæt derefter peber. Der skal mere til, end man lidt regner med. Jeg bruger også gerne en tsk allehånde, da jeg synes, det giver god smag til frikadellerne. Det kan du undlade, hvis du ikke kan lide allehånde :)

Tilsæt havregryn og kartoffelmel og rør det hele godt sammen, så havregrynene er godt fordelt i farsen.

Rør mælk i lidt ad gangen. Jeg plejer at tage en klat fars op på en ske og lade den falde tilbage i skålen for at vurdere den. Den skal helst flyde lidt ud, men ikke for meget.

Lad farsen hvile i køleskabet i ½ time.

Varm en pande op med en god portion olie (raps- eller solsikkeolie). Når det er varmet op, tilsæt da en god klat smør eller margarine og rør lidt rundt i fedtstoffet, så det blander sig.
Steg frikadellerne på panden ved medium varme i ca. 12 minutter i alt, til de er spændstige, men ikke meget bløde at trykke på. Sørg for, at der hele tiden er fedtstof på panden, så den ikke bliver tør undervejs.


Frikadellerne er yderst fryseegnede. Vi får ofte pastasalat til de her frikadeller. Vi fik faktisk frikadeller i går, nogle vi havde i fryseren fra sidst, jeg lavede frikadeller. Der fik vi kartofler og persillesovs til. Lyder måske mærkeligt (det er ikke lige noget, jeg er vokset op med), men det smagte rigtig godt, faktisk :)

Billedet af dagens arbejde :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar