fredag den 6. november 2015

Perfekt stegt andesteg til Mortens aften

På tirsdag er det Mortens aften, og selvom man jo egentlig burde spise gås (da det er gæs, der afslører den stakkels Morten), har vi i min familie altid spist and. Det ligger også tilpas tæt på jul til, at det er et godt udgangspunkt for at øve sig på at lave juleanden ;)

De sidste år har vi været uheldige i forhold til at finde den helt rigtige and til jul. Selvom vi har kigget igennem december, har det nærmest været umuligt at opdrive en fritgående and nogen steder, så i år tager vi ingen chancer. Juleænderne er købt og i fryseren! To store, flotte fritgående ænder købt i Meny, der i denne uge (til og med i dag) har de fritgående ænder i to forskellige størrelse og til en god pris. Der røg også en ekstra and med hjem, som vi egentlig skulle have haft i weekenden, men det bliver i dag, jeg laver den, eftersom den var tøet op i køleskabet lidt hurtigere end forventet. Til os selv valgte jeg dog bare den "lille", 3000 g and. Jeg satser på, at det er rigeligt til de næste dage :)

Er du også interesseret i at vide, hvordan din and har haft det, har Dyrenes Beskyttelse lavet en PDF, som fint lister forholdene op. Du kan se den her: Andeguide*. Vores and i dag og til jul er den andensidste på listen, nemlig af typen Gressingham fritgående. Jeg vælger primært pekingand, når jeg skal lave andesteg, da jeg synes, det giver det bedste resultat. Jeg har før oplevet, at der ikke er meget at lave sovs af, hvis jeg har lavet berberiænder. Om det er et tilfælde, ved jeg ikke. Men en pekingand fungerer godt for mig :)

Edit: har, siden jeg postede indlægget her, pr. mail fået en nyere og opdateret udgave af andeguiden fra Dyrenes Beskyttelse, og den kan ses som PDF her: Andeguide 2015*. Det går heldigvis fremad med dyrevelfærden, og derfor er der blevet flere gode alternativer at vælge imellem :)

* Dyrenes Beskyttelse har desværre fjernet deres andeguide fra hjemmesiden, hvilket er superærgerligt. Du kan dog stadig se den her: Dit Landkøb - andeguide fra Dyrenes Beskyttelse
 
Andesteg med det hele er en af mine absolutte livretter. Og så er det virkelig nemt at lave. Det fedter dog en del, så det er dejligt, at vi er to om oprydningen herhjemme ;) I anledning af Mortens aften hiver jeg min gode og nemme opskrift frem. Hvor længe anden skal have, afhænger af størrelsen. Men regn med 3-4 timer. Sædvanligvis laver vi ænder, der vejer 3000-3200 g, og de får altid omkring 3½ time. Som minimum skal en and have 40 min. pr. kg. ved 160 grader. Bruger man den metode, skal anden efterbrunes ved 225 grader (og tjekkes med et stegetermometer. Kernetemperaturen skal være 79 grader i bryst og lår). Jeg fortrækker i stedet at give anden længere tid uden efterbruning. Det giver også et helt fint resultat. Anden er færdig, når den er flot gylden :)







Andesteg med æbler og svesker

1 and (ca. 3000-3200 g)
3 æbler, skrællede og skåret i både
300 g svesker uden sten
Salt og peber
Kødnåle

Sovs:
Stegesky
Hvedemel
Sovsekulør
Salt
Sukker
Evt. sovsejævner
 

Tjek, om alle fjer er fjernet fra anden. Er de ikke det, kan de nemt fjernes med enten fingrene eller en pincert for dem, der sidder ekstra godt fast. 

Fjern evt. indmad fra anden. Sædvanligvis ligger der en pose med lidt forskellig indmad inde i anden. Jeg plejer at smide det ud, mens andre lader det stege med i fadet med anden. Tjek, om der sidder andre indvolde, som ikke er fjernet fra fabrikken. Tør anden indvendigt med køkkenrulle og gnid den med salt indeni.

Fyld anden godt op med æblebåde og svesker. Luk den i begge ender med kødnåle. Dup anden tør på brystsiden og gnid den med salt og peber. Læg den med brystet nedad i et stort fad. Tør også ryggen af og gnid med salt og peber. Hæld en lille smule vand i bunden af fadet. Det behøver på ingen måde dække bunden, bare sørge for at anden fra starten ikke brænder fast til fadet. Der vil med tiden smelte meget sky og fedt fra anden, så det er bedst, der i forvejen ikke er for meget væde i fadet.

Sæt anden ind nederst i ovnen ved 160 grader. Efter 45 minutter vendes anden om, så brystet nu vender opad. Herefter steges anden, til den er flot gylden ovenpå, i alt ca 3½ time (inkl. de første 45 min.).

Flyt den færdige and over på et spækbræt og dæk med sølvpapir, mens du laver sovsen af væsken fra anden.

Sovs:
Hæld væsken gennem en sigte over i en glasskål (skyl gerne lige skålen et par gange i varmt vand, så glasset ikke får et chok og revner, når den varme væske fra anden hældes i skålen). 


Put et par dråber madkulør i og rør rundt. Skyen vil tage farve, mens fedtet stadig er klart og farveløst. Brug en spiseske til at skumme fedtet fra skyen over i en anden beholder. Fjern så meget, du kan. Jo mindre fedt, der er tilbage i stegeskyen, jo mindre risiko er der for, at sovsen vil skille.

Varm 6 spsk andefedt op i en gryde og tilsæt mel lidt ad gangen under omrøring, til du har en tyk grød. Begynder det at klumpe, kan du tilsætte lidt mere andefedt. Hæld skyen i på én gang og rør kraftigt, mens det hele koger op. Herefter kan du spæde sovsen op med vand lidt ad gangen for at strække sovsen. Skyen fra anden er meget kraftig, så der kan i princippet tilsættes en del vand, uden man ødelægger sovsen. Men gør det lidt ad gangen og smag til! Så ender du ikke med en kedelig, smagløs sovs :) Tilsæt lidt madkulør, til sovsen har den ønskede farve. Tilsæt evt. også lidt sovsejævner, hvis du synes, sovsen er blevet for tynd. Smag til sidst sovsen til med salt og et nip sukker (bare det, man kan have mellem to fingre).

Partér anden. Jeg deler sædvanligvis hvert bryst på en stor and i 3 dele (6 stykker bryst ud af en hel and). Nedenfor kan du se en lille tegnet parteringsguide :)

Server med kogte kartofler, brune kartofler (opskrift her), lun rødkål og franske kartofler og/eller menuchips (vi får begge dele ;) ).




Den færdige andesteg hviler, mens sovsen laves.

Andesteg med det hele. Uhm! Glæder mig! I aften skal jeg dog også have menuchips til min and - a.k.a. sovseskåle :D



Pyh, det har været en stressende dag. Kom alt for sent op, fordi jeg pt. er fodringsmester om natten herhjemme, da Christian har en intens uge på arbejdet lige nu. Så jeg er vågen flere timer i løbet af natten, fordi jeg ikke kan falde i søvn igen, når jeg har været oppe og fodre kat. Derfor er det også sædvanligvis Christians job, da han kan falde i søvn, nærmest før han rammer hovedpuden igen, men jeg føler, at jeg må hjælpe lidt ekstra til, for at han får en ordentlig nattesøvn, da det er ret vigtigt lige nu.
Jeg vidste, da jeg stod op, at jeg havde travlt, for anden skulle jo i ovnen midt på eftermiddagen og inden da skulle jeg have taget nogle billeder af den lækre snaps, jeg netop har færdiggjort. Det var et hårdt arbejde, men jeg er udmærket tilfreds med de færdige billeder. Så er det næsten stressen værd. Jeg satser på, at der kommer en opskrift på den i næste uge eller snarest derefter.

Der sker også noget andet spændende i næste uge. Det er nemlig i næste uge, jeg sætter min næste giveaway i gang! :) Denne gang er gevinsten en adventskalender til kat, så hvis du kender en kat, du synes, der skal forkæles med sådan en, så hold øje med bloggen enten her direkte eller på bloggens Facebookside, hvor konkurrencen også bliver slået op :)


Nu vil jeg gå i køkkenet og færdiggøre vores lækre andesteg. Åh, hvor jeg glæder mig! Håber på en lidt rolig weekend, for jeg har mærket en del stresssymptomer gennem den seneste tid, ikke mindst i dag, og jeg skal helst ikke falde tilbage i stressfælden. Det er et modbydeligt sted at være; det har jeg jo prøvet. Så må tage den lidt med ro. I morgen har vi rester af den lækre andesteg, så der er maden i hvert fald nem. De allerbedste rester! <3 Rigtig god weekend - og Mortens aften - til jer :)

6 kommentarer:

  1. Uhhmmmm det er så lækkert ud - osse selvom jeg ikke er særlig vil med and :-P

    Men svigermor har lært mig at farsere den og den der færdige far er "to-die" for :-D

    God weekend til Jer osse <3

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ærgerligt, for det er noget af det bedste i verden - i min mund. Christian spiste nærmest ikke fugl, da vi lærte hinanden at kende, og han har virkelig lært at elske andesteg. I dag er det også en af hans livretter. Lyder spændende med farseringen :) Det kunne jeg dog ikke drømme om, for det SKAL være med æbler og svesker for at give den rette smag ;)

      Slet
  2. Desværre er min mand ikke den store andespiser, så jeg må nøjes med at suge næringen ud af din. Det ser kanon lækkert ud

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak :) Ærgerligt nok. Du burde lave en lille and til dig selv engang - kan spises over tre dage, og rester kan fryses. Så må han spise noget andet ;)

      Slet
  3. En meget lækker and du disker op med :-)
    Vi har altid købt økologisk fritgående and og gås af venner, da vi også sætter pris på at den er lækker og velsmagende.
    Rigtig god søndag og snart Mortens aften :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Lyder dejligt at kunne købe ænder på den måde.
      Tak i lige måde :)

      Slet