mandag den 14. september 2015

When you wish upon a star - stjernefotografi august 2015

Det er dejligt at se, at der allerede er nogle af jer, der har haft lyst til at deltage i min giveaway i anledning af bloggens 4 års fødselsdag. Konkurrencen kører frem til på næste tirsdag. Har du endnu ikke deltaget, så tag et smut forbi :)

Vores sommerferie i august blev primært brugt på at arbejde med renovationen af soveværelset, men der blev også tid til at komme et par enkelte ture hjemmefra. I starten af ferien var det tiden for den årlige tilbagevenden af meteorsværmen Perseiderne, der giver en masse stjerneskud i løbet af nogle få dage. Vi valgte derfor ret impulsivt at køre ud natten til 13. august for at fotografere nattehimlen og - hvis heldet var med os - nogle stjerneskud.

Jeg var da også heldig at få et par enkelte stjerneskud i kassen, og derudover fik jeg nogle flotte billeder af Mælkevejen. Vi har før været afsted for at fotografere stjerneskud, men dengang ejede jeg ikke en fjernbetjening til mit kamera og kunne derfor ikke tage lige så lange eksponeringer, som jeg kunne denne gang. Det giver betydeligt flottere billeder, så jeg var ekstra glad for at have sådan en med i år :) Her nedenfor kan I se resultatet af nattens anstrengelser. Tryk på billederne for at få dem op i en større størrelse.

Stjerneskud, som passerer hen over Mælkevejen.

Stjernehimmelen i den modsatte retning - rigelig lysforurening, som det ses.

Mælkevejen.

Endnu et stjerneskud, som ses faldende mod horisonten. Desværre er der en del støj på billedet, men man kan alligevel
godt ane stjerneskuddet med halen i den nederste tredjedel af billedet.

Da det begyndte at blive morgen, indtog nogle mindre skyer himmelen, som det ses
på billedet her, hvor en sky dækker en smule for Mælkevejen. Men nu var det også
ved at være tid til at tage hjem, så det gjorde ikke så meget.




Vi så mange stjerneskud den nat, og jeg fik lavet en del ønsker. Jeg fortæller ikke, hvad jeg ønskede, for så går det jo ikke i opfyldelse, siger man, men I, der følger bloggen, kan nok godt regne ud, i hvilken retning ønskerne gik. 

Det har været en lidt stresset weekend herhjemme, synes jeg, for det går ikke fremad med Ozzys spisning. Han spiser pænt, så længe vi håndfodrer ham, men han kan virkelig ikke særlig godt finde ud af selv at spise tørkost. Det er noget af en frustration for os, for han skal kunne klare sig selv, for vi er ikke hjemme til at fodre ham døgnet rundt resten af hans liv. I går kørte vi lidt tough love på ham og undlod at håndfodre ham det meste af dagen (han havde dog i løbet af natten og formiddagen spist halvdelen af sin dagsration, så han sultede ikke ligefrem), og han kom da også og forsøgte at spise tørkost oftere, men det så ikke ud til at blive nemmere i løbet af dagen. Jeg håber sådan, at han snart må få knækket koden med, hvordan han nemmest skal spise tørkost, for han skal bare lære det!

Desværre mister han hurtigt lysten til at forsøge med tørkosten, når han mærker, hvor svært det er. Det virker ikke til at være, fordi det gør ondt på ham, at han har problemerne, for det var ikke nemmere, da han var på smertestillende. De falder bare ud af munden på ham, selvom han anstrenger sig for at holde dem indenbords. Vi har forsøgt flere strategier; han har både fået foder fra kuglen og fra en madskål, men der er ikke den store forskel i heldet med at få dem spist. Gærtabletter, som er en favoritsnack hos Ozzy, brækket ud i mindre stykker kæmper han dog en fin kamp for at få spist. Dem skal han nok få indenbords. Så vi håber på, at han med tiden også vil lære at spise tørkosten. Skulle jeg se et stjerneskud i dag, ved jeg i hvert fald godt, hvad jeg ville ønske!

I dag er starten på en ny uge, hvilket også betyder planlægning af madplan. Vi har heldigvis rester i dag, hvilket er dejligt oven på en nat med alt for lidt søvn. Sådan er det desværre, når jeg skal op og fodre Ozzy kl 5 og ikke sover flere timer derefter. Det ødelægger lidt døgnrytmen for mig. I går lavede jeg en rigtig lækker langtidsstegt svinekam med alt det gode juletilbehør (brune kartofler og brun sovs f.eks.), og der er rigeligt med rester i dag, som vi rigtigt skal smovse i i aften. Så det ser jeg frem til. Det giver også lidt ekstra plads til at lave andre ting i dag. Jeg har dog ikke den store ambition om noget ud over madplanen, men det er også et stort arbejde. Nu vil jeg i første omgang finde noget at spise og så komme i gang med ugens madplan :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar