torsdag den 10. september 2015

Saltbagte kartofler med basilikum-hvidløgsdip, grillede grøntsager og barbequemarineret svinemørbrad

Inden længe fylder bloggen 4 år, og i den anledning kommer der snart en lille giveaway her på bloggen, så hold øje :) Forstår ikke, at det allerede er 4 år siden, jeg startede bloggen her, men der er jo sket meget i mellemtiden, og der er blevet lavet masser af mad, både kendte klassikere og nye opskrifter.

Noget nyt får I også i dag, for jeg har for nylig stiftet bekendtskab med saltbagte kartofler. Jeg fik en dag lyst til at prøve noget nyt og nemt med kartofler, og kom i tanke om, at man jo altså kan saltbage dem. Det har jeg dog aldrig prøvet før, så jeg lurede lidt på, hvordan man egentlig skulle gøre. Jeg kunne se, at kartoflerne bare skal vaskes, dækkes med salt og så bages. Det er virkelig nemt. Og resultatet er supergodt. Kartoflerne får en helt anderledes fast konsistens, som jeg er helt vild med, og de bliver på ingen måde for salt, selvom de er bagt i en enorm mængde salt.

Jeg opfandt en lille dip til, som helt sikkert vil blive lavet igen herhjemme, for det smagte virkelig godt til kartoflerne. Basilikummen og den lille smule hvidløg i yoghurten er perfekt tilbehør til kartoflerne.
Jeg støvede derudover et par gode, gamle opskrifter af, da jeg lavede en grillet salat til (dog uden squash denne gang, da det bare skulle være et lidt let tilbehør), samt barbequemarinerede mørbradbøffer. Alt i alt blev det et virkelig godt måltid, som jeg nød rigtig meget. Det er en rigtig sommermenu, som jeg vil huske på, når vejret bliver koldt og trist, og man trænger til et indspark af noget sommerligt. Det er dog sol og lunt i vejret lidt endnu, selvom sommeren officielt er forbi, så der er stadig tid til at nyde retten i sin storhedstid. Smid gerne mørbradbøfferne på grillen, det bliver de bestemt ikke værre af. Salaten kan også laves på havegrillen. Maden kan dog også sagtens laves indenfor i køkkenet, hvilket jeg gjorde denne gang.

Vi har, siden jeg lavede retten herunder, fået saltbagte kartofler en del gange. Det smager simpelthen så godt. Jeg har dog fundet ud af, at der er forskel på, hvor hurtigt de bliver færdige, så hvis kartoflerne ikke er mini-mini, ville jeg give dem 40-45 minutter i ovnen, bare for en sikkerheds skyld.

Den færdige ret. Basilikumdippen kan lige anes nede foran.




Saltbagte kartofler med basilikum-hvidløgsdip, grillede grøntsager og barbequemarineret svinemørbrad (2-3 personer)


Saltbagte kartofler:
600 g minikartofler
Ca. 800 g groft salt

Vask kartoflerne grundigt uden at skrælle eller pille dem. Fordel lidt groft salt i bunden af et lille fad. Fordel kartoflerne i fadet og hæld resten af saltet over, så kartoflerne er dækket af salt. Bag kartoflerne midt i ovnen ved 200 grader i ca. 30-45 minutter. Stik i dem med en kniv og tjek, om de er færdige. Helt små kartofler skal have 30 minutter, lidt større minikartofler har bedst af at få lidt længere tid.

Pil kartoflerne ud af saltskallen og børst det værste saltlag af. Server med det samme.



Basilikum-hvidløgsdip:
200 g græsk yoghurt (10%, brug for guds skyld ikke en fedtfattig)
1 potte frisk basilikum
½ fed hvidløg (eller 1 lille)
Salt

Skyl basilikummen godt og ryst/klem vandet fra. Hak det fint. Rør det sammen med yoghurten og smag til med salt. Pres til sidst hvidløget ned i dippen. Smagen af hvidløg skal ikke være gennemtrængende, og derfor skal der kun bruges ½ fed i dippen. Husk i øvrigt, at hvidløgssmagen bliver kraftigere, jo længere dippen trækker, og at salt også gør smagen af hvidløg mere gennemtrængende. Smag derfor dippen til med salt, før du putter hvidløget i.

 


Grillede grøntsager:
1½ rød peberfrugt
1 bundt grønne asparges
Lidt olie
Groft salt
Friskhøvlede parmesanflager (eller frisk, groftrevet parmesan)

Hvis grøntsagerne laves indenfor: Rens peberfrugterne og del dem i store stykker (hver peberfrugt kan deles i tre store dele). Tryk hver del flad. Bag peberfrugterne i ovnen det sidste kvarter sammen med kartoflerne (brug bagepapir). Tag dem herefter ud og gril dem hurtigt færdige på en grillpande med lidt olie på.

Bræk den nederste del af aspargeserne. Når peberfrugterne er taget af grillpanden, fordeles aspargeserne på grillpanden. Grill dem nogle minutter og vend dem derefter. Tag dem af, når de har fået en lidt mere intens mørk farve og stadig har bid.

Del peberfrugten i brede strimler og fordel dem sammen med aspargeserne på en tallerken. Drys med groft salt og parmesanflager.


Barbequemarinerede mørbradbøffer
1 svinemørbrad
Ca. ½ flaske færdig barbequesauce

Puds mørbraden af for sener og fedt. Fjern bimørbraden. Skær mørbraden i tykke skiver og pres dem let flade. Put dem i en frysepose sammen med barbequesauce. Vend det hele godt rundt og lad det trække i køleskabet i min. 4 timer.

Mens grøntsagerne steges på grillpanden, steges mørbradbøfferne på en anden pande. Til sidst, når grøntsagerne er færdige, kan du lige give mørbradbøfferne en hurtig tur på grillpanden. Så får de sådan nogle flotte grillstriber. Alternativt kan de selvfølgelig grilles på en grill ligesom grøntsagerne :)



Kartoflerne vaskes og lægges i et fad med salt. Bages møre i ovnen.

Basilikum-hvidløgsdippen.

Så er der serveret.



Jeg glæder mig rigtig meget til at lave endnu en giveaway. Synes, det er så hyggeligt, så jeg håber, der er en masse af jer, der har lyst til at lege med :) Og så er det jo også en måde at fejre bloggens fødselsdag på. Det er som altid mig selv, der står for indkøb af gaven, så der er ingen firmaer involveret. Det er min gave fra mig til jer.

Det går stille og roligt fremad med Ozzy. Hans humør er for opadgående, heldigvis, selvom han er deprimeret over at være lukket inde. Det går også langsomt fremad med hans indtag af tørkost, selvom han endnu ikke helt har fundet fidusen omkring selv at samle knaserne op med munden. Men det kommer forhåbentlig snart. Vi er også på vej mod sidste smertestillende pille, hvilket både er godt og skidt. Det er skræmmende, at han ikke længere skal være smertedækket, men også godt at jeg ikke længere skal give ham piller, for han gider virkelig ikke. Ofte må jeg bruge, hvad jeg har valgt at kalde "hvæse-metoden", hvor jeg kyler pillen ind i gabet på ham, når han hvæser af mig :-3 For når han først har bestemt sig for, at jeg ikke må røre ham, så er der ingen anden måde, jeg kan få givet ham den på. Heldigvis virker metoden 90% af tiden.

Jeg har også fået skrevet til huddyrlægen, så vi må se, om hun har lyst til at give os et par råd med på vejen omkring soleksponeringen af hans forbrændte, nu arrede næse. Det håber jeg, hun vil, men der er jo ingen garanti. Sådan noget er en forretning for dem, så det er langt fra sikkert. Desværre er det ikke helt nemt at komme forbi klinikken med ham, da den ligger 1½ times kørsel herfra. Det vil jeg helst ikke udsætte ham for lige foreløbigt med alt det, han lige har været igennem. Vi må se.

Ellers er jeg begyndt at se frem mod weekenden. Glæder mig til at have lidt mere selskab herhjemme og hjælp til Ozzy. Satser på, at vi skal have en stille og rolig weekend med lidt god mad, film og afslapning. Det trænger jeg i hvert fald hårdt til. Hvad skal I andre mon lave i jeres weekend?

Det er blevet tid til lidt at spise, så nu vil jeg stoppe, men hold øje med bloggen og bloggens Facebookside, hvis du er nysgerrig for at se, hvad jeg har fundet på i år, for snart vil giveawayen blive slået op her på bloggen og delt på Facebook :)

4 kommentarer:

  1. Yay, give-away!
    Herhjemme har vi lige nydt de sørgelige rester af sidste års give-away, hvor vi vandt en pude med catnip i. Den har ellers været lidt gemt væk fra de smås kløer (små og små, de er lige blevet et år!!!) men for nogle dage siden havde en af dem gået den fisket ud af skuffen - og så var der catnip i hele sengen!!! Argh!!
    Så vi håber på en chance for en ny pude :D

    God weekend!

    SvarSlet
    Svar
    1. Dejligt at høre, at puden har været populær, men knap så heldigt, at de har flænset den fra hinanden og spredt indholdet :-s Vores egne har heldigvis ikke gjort det gennem al den tid, jeg har lavet puderne, men noget familie har også "dræberkatte", der hurtigt har sprættet dem op og spredt indholdet over hele stuen :|

      Du må følge med og se, hvad præmien er :) Snart vil konkurrencen blive slået op her på bloggen.

      Slet
  2. Så fik jeg endelig overskud til at kigge med igen. Sikke en lækker opskrift.

    Her har den seneste tid været noget turbulent. Min fars dårlige tå viste sig at være en blodprop, som viste sig at stamme fra kræft i bugspytkirtlen. Den er nu fjernet og min far skulle være erklæret rask. Men det er nu svært for ham at komme sig over det. Det skyldes nu nok mest at han ikke kan holde sig i ro.

    Derudover har der været en farlig ballade på arbejde ang. jeg ville holde ferie her i oktober, selv om jeg allerede meldte det ud i maj, dog uden præcis dato.

    Her i weekenden skal vi have lidt gæster og god mad.
    Forretten består af laksemousse, hovedretten er indbagte oksetournedos, melonsalat og hasselback kartoffel samt sherrysovs.

    Dessert og kaffe består af hjemmelavet is (jordbær, lakrids og vanilje med chokoladestykker) samt æblekage med farinlåg.

    Frede er desværre forsvundet. Vi har ledt og ledt, men uden held. Jeg håber en anden familie har taget ham til sig. Men gud hvor jeg savner den gavtyv.

    Håber Ozzy finder sig til rette som en tandløs missekat :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de pæne ord, det smagte også dejligt :)

      Er rigtig ked af at høre om, hvor hård en tid det har været for dig/jer. Sikke en drejning, det har taget, med din fars fod, wow. Jeg håber, at han finder roen, så han kan komme sig. Og at du også kan slappe lidt af, nu du forhåbentlig får ferie i oktober. Det håber jeg i hvert fald, du kan.

      Det lyder godt nok som en lækker menu! Det er godt nok nogle heldige gæster, I skal have på besøg der :) De kommer vist til at trille hjem :D

      Jeg er godt nok ked af at høre, at Frede er væk :( Nogle gange finder de tilbage igen. Ellers må man håbe, at han har det godt, hvor han er nu. Kan godt forstå, at du savner ham. :(

      Ja, det håber jeg også. Endnu gør han ikke rigtigt, for han kan ikke finde ud af at samle knaser op med munden, selvom han prøver hårdt :( Håber, at det kommer med tiden og gerne snart, for i morgen er den sidste dag med smertestillende medicin. Så vi er lidt bekymrede. Men håber det bedste.

      Slet