torsdag den 17. september 2015

Mazarinmuffins med blød nougat

Dagen nærmer sig, hvor vinderen af min fødselsdags-giveaway skal findes. Har du deltaget? Ellers kan du deltage og læse om, hvad du kan vinde her: Fødselsdags-giveaway: Bloggen fylder 4 år!

Ingen fødselsdag uden kage! Det er der altid på bordet herhjemme, når vi holder fødselsdag. Og jævnligt er det en kage, der indeholder marcipan, som dagens kageopskrift også gør, da Christian er tosset med marcipan. Derudover giver det en ekstra lækkerhed til mange forskellige slags kager, når man bruger marcipan, både med smag og konsistens, så det er en ingrediens, du vil finde i en del af mine sødere opskrifter her på bloggen :)

I dag får I opskriften på mazarinmuffins med blød nougat. Det er mazarinkage i portionsstørrelse, lige til at tage med på picnic, til klassekammeraterne eller kollegaerne eller måske bare i madpakken, hvis der skal være lidt ekstra luksus en dag, og det skal være nemt at spise :)

Sædvanligvis er mazarinkage jo med chokolade på toppen, men vi er vilde med kombinationen med blød nougat. Da jeg fik hjemmebagt mazarinkage for første gang, var det min mor, der bagte, og hun puttede blød nougat ovenpå. Siden er det blevet en klassiker hos os. Vil du hellere have chokolade på toppen af kagerne, kan du sagtens skifte det ud. Vil anbefale, at du bruger en mørk chokolade i så fald med et kakaoindhold på omkring 50%. Tilsæt evt. en lille smule fløde (nogle bruger også smør), når du smelter chokolade, for så bliver den ikke så hård at bide igennem.

Jeg fandt for mange år siden min primære opskrift på mazarinkage hos Anjas opskrifter, men jeg har justeret den en smule siden. Det er ud fra den opskrift, jeg har udviklet mine mazarinmuffins. Jeg fik 10 muffins ud af nedenstående opskrift. Ønsker man ikke, at kagerne skal stikke op af muffinformen, kan man fordele dem i lidt flere forme eller skære ned på mængden af bagepulver.
De her muffins er rigtig lækre med en helt autentisk smag af mazarinkage. Krummen er let i det, hvilket er meget rart, da nogle kager af denne type godt kan blive lidt tunge i konsistensen. Og så træder den gode smag af marcipan rigtig godt frem i kagerne.





Mazarinmuffins med blød nougat (10-12 stk.)

100 g smør eller margarine
125 g flormelis
2 æg
125 g marcipan
50 g kartoffelmel
60 g hvedemel
1 tsk bagepulver

Derudover:
Ca. 100 g blød nougat

Rør smør og flormelis sammen.

I en anden skål piskes æggeblommerne sammen med marcipanen, til det er en ensartet masse. Pisk marcipanmassen sammen med smørmassen.

Bland kartoffelmel med mel og bagepulver. Pisk det ind i dejen, men kun lige til blandingen er optaget.

Pisk til sidst æggehviderne helt stive i en skål for sig selv, og fold dem derefter forsigtigt ind i dejen, til de er helt optaget.

Fordel dejen i 10-12 muffinforme (alt efter hvor høje du ønsker dine muffins), og bag dem i ovnen ca. 25 minutter ved 180 grader, til de er gyldne ovenpå (tjek evt. med en gaffel, om de er gennembagte). Lad kagerne køle af i formen.

Når kagerne er kølet helt af, smeltes nougaten forsigtigt over vandbad, i mikroovnen (zap den kortvarigt og rør, gentag) eller i en chokoladesmelter og fordeles over kagerne. Vil du fryse kagerne ned, skal du vente med at overtrække dem. Opbevar de færdige kager i en lufttæt beholder.

De færdige mazarinmuffins køler af i formen.

Muffinsne på "catwalken". Rigtig fine, synes jeg.

Smeltet blød nougat fordeles over kagerne, og de er klar til servering.




Det har været nogle travle dage for mig de sidste dage. I forgårs var jeg ude og handle ind til ugen, hvilket tog flere timer denne gang, og skulle ordne nogle ting omkring en gave, som vi snart skal give. Den blev virkelig fin og sjov, og jeg skal nok vise jer den, når vi har fået den givet væk. Vil jo ikke ødelægge overraskelsen, hvis vedkommende skulle ske at besøge bloggen inden fødselsdagen :)

I går ordnede jeg en masse ting herhjemme. Fik vasket tonsvis af vasketøj, ryddet op og støvsuget, hvilket her virkelig trængte til. Alting er lidt i undtagelsestilstand pga. situationen med Ozzy, så vi får ikke lavet meget andet end det absolut mest nødvendige. Så det var rart at få lidt styr på tingene igen.

Mht. Ozzy går det minimalt fremad med hans spisning af tørkost. Han har efterhånden mere mod på at forsøge at spise, men spiser gennemsnitligt stadig ikke særligt store portioner. Ind imellem kan han dog godt spise lidt større portioner (næsten normal portionsstørrelse som før operationen), og det gør mig altid så glad. Lige nu spiser han ca. halvdelen af sit daglige foder som tørkost. Vi håber, at det med tiden bliver nemmere for ham, så han kan komme til at spise normalt igen uden at skulle suppleres med vådkost.

Jeg ser frem til den dag. Ikke mindst pga. nattefodringen, som gør, at jeg mister to timers søvn hver nat. I nat var den helt gal. Var virkelig dårlig, efter jeg var oppe og fodre. Tror, at det er min epilepsi, der slår ud. Mit hoved er lidt ekstra stressfølsomt pga. epilepsien, så jeg får det nemt dårligt, når min søvnrytme ødelægges, hvilket den gør hver nat (på nær weekenden, hvor Christian fodrer om natten).
Derfor skal det også være en rolig dag for mig i dag. Har ikke de helt store planer, ud over at vi selvfølgelig skal have noget at spise, og så skal jeg måske have vasket sengetøjet. Det løber dog ingen steder, så vi må se, hvad energien rækker til.

Vil slutte af med at vise jer billeder af kattenes nye "møbel". Var i Maxi Zoo for nyligt, og de har pt. 40% (mener jeg, det var) rabat for medlemmer på et af deres mærker. Så jeg var lige hurtig til at finde den her fine papkradsedims. Vi har set den hos noget familie og tænkt, at det måske også var noget for vores katte. De er i forvejen ret glade for "racerbilerne" fra zooplus (papkradsebræt i bølgefacon - navnet har vi givet det, fordi kattene får sådan en racerbilagtig udformning, når de ligger på det lige forfra :D). Først lidt billeder af "racerbilen":


Rutsjebane-effekten :D Phoebe i et "smukt" gab.

Ozzy - der ser lidt mere normal ud :D På bølgebrættet set fra siden.



Her er så den nye. Billedet er taget om aftenen, hvilket er årsagen til den enorme pupil på Ozzy. Brættet er taget godt imod :) Vi har dog valgt at vende det om, fordi de jævnligt fik lidt overbalance og skræmte sig selv af larmen, når brættet tippede ved, at de stod yderst i enden af den. Så nu er det en bakke i stedet.

Det så ellers virkelig nuttet ud, hvordan han lå med poterne der ud over kanten <3

Phoebe i baggrunden i sin kasse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar