onsdag den 3. juni 2015

Katten Monty

Det sker ikke så tit, at jeg deler sider her på bloggen, der ikke er madrelaterede, men det gør jeg i dag. Jeg ved, at mange af jer, der læser bloggen, er rigtig glade for katte, så jeg tænker, det er et fint sted at skrive om Monty.

Nogle af jer kender ham helt sikkert allerede. Han er en flot hankat, som er født med en kromosomfejl, der betyder, at han ikke har nogen næsebro (knoglen i næsen), hvilket giver ham et lidt særpræget udseende. Han er adopteret fra et internat og bor hos sin menneskefamilie sammen med to andre katte, hvoraf den ene er trebenet. Hans menneskefamilie har oprettet en Facebookside for Monty for at skabe opmærksomhed omkring "skæve" katte, der måske ser lidt anderledes ud end gennemsnittet, stadig er skønne og fantastiske væsner. De har endda merchandise med hans søde fjæs på, som de sælger, og alle pengene går til internater. De har f.eks. doneret en stor sum penge til Kattens Værn på den måde. Her kan du læse lidt mere om Monty: Om Monty.




Jeg synes, at det er fantastisk, at nogen vælger at adoptere katte som Monty, og her tænker jeg ikke på, at han ser lidt anderledes ud end andre katte. Faktisk er han utroligt nuttet og dejlig at se på. Men der følger også andre ting med at have en kat med kromosomfejl. Det besværer hans vejrtrækning og gør, at man oftere skal til dyrlægen med ham, og han har derudover også en smule ufrivillig vandladning, når han sover, dog kun få gange om måneden. Det er noget, man ikke kan lave om på, og det er noget, man skal kunne acceptere at leve med. Det kan hans familie heldigvis, så det er jo rigtig dejligt.

Monty har et meget blidt sind, fortæller hans familie, og det går også igen i de videoer, de lægger ud af ham. Han er virkelig en, der går lige i hjertet hos en. Samtidig minder han os begge herhjemme om vores savnede Putte-dreng, som også var lidt grov i sin bygning ligesom Monty (Putte havde dog ingen medfødte misdannelser). Jeg opdagede Monty via mine katteglade Facebookvenner, der også er rigtig glade for ham. Siden har jeg selv fulgt ham, og han spreder virkelig glæde hos os katteelskere med billederne fra hans dagligdag, og det luner også mit hjerte, hvordan hans familie samler penge ind til internatkattene. Du kan se hans Facebookside her: Monty på Facebook.

Her til formiddag spurgte Christian mig, om jeg har stemt på Monty. Det havde jeg ikke og kendte ikke afstemningen. Jeg følger det link, jeg får fra Christian, og ser konkurrencen. Montys menneskefamilie ønsker sig et kamera, så de kan blive ved med at poste en masse dejlige billeder og videoer af Monty til glæde for rigtig mange mennesker verden rundt, som følger ham, for de har faktisk været nødt til at låne af venner og bekendte for at få gode billeder af ham. Nu er det snart ferietid, og så tager folk jo deres kamera med på ferie, hvilket betyder "Monty-billede-tørke" for os, der er vilde med ham. Det må være på tide, at de får deres eget kamera til Monty, og via konkurrencen kan den drøm gå i opfyldelse. Du kan hjælpe Monty ved at gå ind og stemme på ham her: Kamera til Monty. Præmien i konkurrencen er 15.000 kr og meget mere, end et godt kamera koster. Derfor donerer Montys menneskefamilie resten af pengene (ca. 10.000 kr) til Kattens værn, som du kan læse på linket her
Kattens Værn.
EDIT: konkurrencen er slut, og Monty vandt desværre ikke :( Det er bare ærgerligt. De penge kunne virkelig have gjort gavn, både for Monty og Kattens Værn :(
 


Det vil glæde mig meget, hvis han vinder den konkurrence :)

Vi har jo selv en mis, der ser lidt anderledes ud end de fleste katte med Ozzy, der mangler et øje. Han er dog ikke født sådan, og det har været vores beslutning at fjerne det, da han fik konstateret kræft i 2011. Det er dog ikke noget, vi overhovedet lægger mærke til mere, og jeg har hørt fra flere, at de slet ikke ser det, når de ser billeder af ham. Ozzy klarer sig rigtig godt med sit ene øje. Han har bare en smule besvær ved at bedømme afstande, når han kun har ét øje, og har et par gange banket mod havedøren og andre ting, der stod i vejen i hans blinde vinkel, når han kommer fræsende gennem haven. Det sker heldigvis ikke så tit. Han er stadig 100% perfekt i vores øjne <3

2 kommentarer:

  1. Både Monty, Mikkel og Ozzy er skønne, dejlige katte - og vi mennesker er meget heldige at ha' sådanne kærlige væsner hos os :)

    SvarSlet