fredag den 20. marts 2015

Solformørkelse og en hemmelig påskehilsen

Har du været ude og opleve solformørkelsen i formiddag? Eller har du været en af de uheldige, der ikke kunne se noget som helst pga. skyer? Så kig med her :)

Det er utroligt, at det skulle blive skyet og gråt lige netop i dag, hvor der er solformørkelse, når det er været sol og næsten skyfrit så længe. Men det er vel skæbnens ironi. Alligevel lykkedes det dog at se lidt her. Der var også meget skyet i starten her, så jeg ikke kunne se noget ud over en lysende plet bag skyerne, og solen kom da heller aldrig rigtigt frem, ærgerligt nok. Men den brændte så meget igennem skyerne, at jeg tydeligt kunne se den formørket :) Dog fik jeg ikke ligefrem brug for de solformørkelsesbriller, som Christians forældre kom op med i går til os, for skyerne var et udmærket filter.

Christian er amatørastronom og har haft sit kæmpe skrummel af et teleskop med på arbejde i dag, så han kunne se den rigtigt, hvis han var så heldig, at solen kom lidt igennem skyerne. Han har dog også været plaget af skyer, hvor han har været, men det har da lykkedes ham at tage et par billeder af det alligevel :) Jeg har fået lov at låne dem til bloggen, og du kan se dem herunder (tryk på billederne for at få dem op i en større størrelse):

Solformørkelsen tiltager. Man kan tydeligt se, hvordan skyerne lægger et slør over solen.

Så aftager formørkelsen igen. Her har Christian også fanget en fugl på billedet, hvilket er en meget fin detalje, synes jeg :)



Havde omstændighederne været lidt anderledes, havde vi måske været på Færøerne for at se den. Christian har oplevet totale solformørkelser før, og det skulle være helt fantastisk. Så det vil han meget gerne igen. Der kommer en igen om nogle år i USA, og så må vi se, om vi kan få det til at passe sammen med det hele. Jeg har aldrig set en total solformørkelse, kun de delvise, så det kunne da være spændende.

Nu var ingen af os på Færøerne for at se den totale formørkelse, og det er der nok også mange af jer derude, der heller ikke har været. Men I skal alligevel have et lille indblik i, hvor smuk sådan en total solformørkelse kan være. Jeg har nemlig også fået lov at låne nogle af de billeder, Christian tog i Tyrkiet i 2006, da han og hans forældre var dernede for at se den totale solformørkelse. Det er et fantastisk syn. Ikke mindst når formørkelsen bliver total og coronaen fremtræder omkring den formørkede sol. Her kan du se de fantastiske billeder:

Solformørkelsen tiltager og er næsten total.

"Diamantringen", det sidste lys får formørkelsen til at fremtræde som en diamantring med lyset som diamanten.


Super smuk corona.

Totalt mørke. Man kan ane solformørkelsen i toppen og se på billedet, hvordan dag bliver til nat.




Det er dog ikke det eneste interessante, der er sket i dag. Mens jeg stadig sad og vågnede, bankede det pludseligt på døren. Det var posten med en pakke. Det var dog ikke noget, vi selv havde bestilt, for vi får det altid sendt til pakkeboksen eller Christians arbejde, fordi jeg ikke gider bankes op af posten kl. kvart i kvalme om morgenen og vælte ud til døren med pandaøjne og et forvirret udtryk i ansigtet. Det skete så mere eller mindre i dag, for jeg var ikke lige kommet i omdrejninger endnu, da posten bankede på. Men det må de sgu leve med, når de kommer med pakker på det tidspunkt. Jeg er nok ikke den eneste, de ser, der ser sådan ud :-3

Nåh, men det var altså lidt af en overraskelse. Det første, jeg ser, da jeg åbner pakken, er en KÆMPEstor kat med solbriller og bowlerhat :D Har siden fundet ud af, at den også kan danse og spille musik, men har dog ikke hørt melodien helt endnu, da Ozzy fik et kæmpe chok, da jeg tændte den. Så det må vente lidt. Det lød dog lidt som footloose, og den dansede også fint vrikkende :D




Derudover lå der et kort med en slags saml-selv 3D-kort i. Det er virkelig superfint. Det er et gækkebrev, og der er da heller ingen afsender på hverken pakken eller kortet, men bare prikker :) Tror, det er første gang, jeg modtager et gækkebrev :D Dog kan vi vist godt gætte, hvem der har sendt os pakken, men det kan være, at der alligevel bliver sendt lidt påskelækkeri den vej. Jeg har en ambition om at ville lave påskeæg selv igen i år, men jeg ved ikke helt, hvor meget jeg kan holde til. Jeg plejer at give Christian påskeæg, så hvis jeg selv kommer i gang, kan det være, jeg laver lidt ekstra. Vi må se :) Her kan du se det fine kort. Det er virkelig detaljeret og sødt.







Det var en dejlig overraskelse :) Det er ellers en lidt hård dag i dag, da jeg sover dårligt for tiden, og også har været ret tidligt oppe i dag, så det var rart at få sådan en uventet pakke.

Jeg kan også tydeligt mærke i kroppen i dag, at jeg har fotograferet meget af dagen i går. I går formiddag var jeg med kattene i haven og havde taget kameraet med. Om eftermiddagen fik jeg endelig taget mig sammen til at få fotograferet alt det crazy catlady-gear, jeg/vi har fået købt sidste år. Jeg har længe lovet jer at vise det frem, men jeg har ikke haft overskud til at få taget billeder af det hele. Men nu ligger billederne så klar, så nu kan jeg snart vise det frem :)

Jeg har heldigvis ikke så meget, jeg skal nå i dag, så jeg kan tage den med ro. Aftensmaden står enten på rugbrød (med æggekage og flæsk samt forskelligt pålæg) eller noget fra fryseren (lasagne til mig og sikkert frikadeller til Christian - nok med kartofler og persillesovs, kunne jeg forestille mig), begge dele med relativ lille forberedelse. Tror også, at Christian er godt mør, når han kommer fra arbejde. Der er vist meget at se til lige nu, og han er så utrolig udmattet, når han kommer hjem. Han må faktisk jævnligt droppe sin hobbyaften, fordi han bare er for træt og skidt tilpas, når han kommer hjem fra arbejde. Det er synd, at det er sådan, men livet har været lidt hårdt ved os ret længe efterhånden, og det kan man ærlig talt godt mærke.

Men nu er det heldigvis snart weekend. Hvis jeg kan svinge mig op til det, kan det være, at jeg laver lidt lækkert til Christians aftenkaffe. Tror, han trænger til lidt forkælelse. Nu vil jeg i hvert fald i gang med et eller andet. I må have en dejlig weekend :)

2 kommentarer: