lørdag den 14. marts 2015

Pi(e) Day - tærtedagen

I dag, 14/3 - eller 3/14 (March 14th), er det Pi Day :) Det er en dag, hvor man fejrer den matematiske konstant, Pi, eftersom dagen repræsenterer de tre første tal i Pi (især på engelsk pga. rækkefølgen i datoskrivningen), nemlig 3, 1 og 4 (marts = 3 og 14 = dagstallet).

Eftersom Pi ligger meget tæt op ad ordet "pie", der betyder tærte på engelsk, har tærter været en del af fejringen, siden den første store fejring af Pi Day fandt sted i 1988 i San Francisco. Det var bare logisk på en eller anden måde, og jeg elsker det! :D Alle undskyldninger for at bage eller lave en særlig slags mad er jeg vild med. I februar fejrede vi pandekagedagen i forbindelsen med fasten (som vi dog hoppede pænt hen over ;) ), og der har også for nyligt været en Nutelladag.

Så hvorfor ikke gribe muligheden og fejre pi day med en rigtig lækker tærte? Jeg har efterhånden ret mange tærter liggende her på bloggen, så herunder kan du se nogle forslag til lækre tærter, du kan bage :)


Hindbærtærte med marcipan

Hindbærtærten her er en let syrlig tærte med masser af smag af hindbær, som skal serveres sammen med en klat god vanilleis. Skulle du i stedet have lyst til at servere den til kaffen, har jeg lavet en kaffebordsversion af tærten, som er lidt sødere i smagen og passer bedre som lækkeri til eftermiddagskaffen :)




Mazarintærte med nougat

Er du vild med marcipan og nougat, er det her klart tærten for dig. Den er superskøn og konfektagtig i smagen, og skal ikke bages helt tør. Så giv den ikke længere i den sidste bagning, end opskriften foreskriver.





Æbletærte

Tærten her er den tærte, der er blevet bagt længst tilbage her i huset. Faktisk havde Christian bagt den en gang, jeg skulle komme på besøg hos ham en af de første gange. Den er rigtig lækker og relativt simpel at lave, og så smager den superskønt. Server den med creme fraice rørt med vanillesukker.





Æbletærte med gitterlåg

Hvis man vil imponere lidt, når der laves tærte, er et gitterlåg altid godt. Jeg har også en opskrift på en æbletærte med revneæbler og gitterlåg liggende her på bloggen. Den blev superflot, selvom fyldt jo ikke er helt lige så farverigt som hindbærtærten, og den smagte dejligt. Undgå at klemme al saften ud af æblerne, da den så nemt bliver lidt tør. Nøjes med at hælde den ekstra saft fra, som ligger omkring æblerne efter rivningen. Server, som den er, eller med creme fraice med vanillesukker.




Tærte med kylling, grønne asparges og champignon

Det er jo også oplagt at lave tærte til aftensmad, så sådan en vil jeg slutte af med. Den her tærte er min aller-yndlings. Den smager simpelthen så godt! Bunden er virkelig lækker og næsten tarteletagtig i smagen, og fyldet komplementerer hinanden virkelig godt.




Jeg har faktisk flere tærter liggende her på bloggen, men de resterende er primært sæsonbetonede mht. fyldet af frugt og grøntsager, så dem, synes jeg, man skal vente med at lave, til det kommer i sæson. Det er noget kedeligt at stå og lave en superlækker jordbærtærte med flødecreme og det hele, og så lægge jordbær på, der i bedste fald smager som at række tungen ud af vinduet :| Så vent med at lave den slags, til der kommer sødere og bedre bær på markedet.

Jeg ved ikke endnu, om jeg selv kommer til at bage tærte i dag. Vi må se. Er meget træt i hovedet oven på de sidste dage, der har været noget hektiske for mig, så jeg kunne godt forestille mig, jeg nok desværre må vente til en anden gang. Men derfor skulle I jo ikke snydes for opskrifter til Pi Day :) Vil ønske jer god bagelyst derude og en rigtig god weekend.

2 kommentarer:

  1. Hej Christina. Tak for din fine introduktion til pi dagen, og skønne tærter du har linet op. Jeg får vist heller ikke bagt tærte i dag - men tærter gør sig heldigvis glimrende på andre dage også :-)
    God weekend
    Venlig hilsen
    Jette

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have, Jette :) Du har ret. Tærte smager lige så godt alle andre dage i året. Jeg fik dog samlet mig om at lave hindbærsnitter til Christian, en af hans største favoritter. Så han har lidt lækkerier til i aften. Han trænger til lidt ekstra forkælelse. Til gengæld stod han så for aftensmaden :) Hindbærsnitter lugter da også lidt af tærte, da det er en mørdej, man laver bundene af ;) Du må også have en dejlig weekend :)

      Slet