tirsdag den 3. marts 2015

Forårstegn

Her et par dage inde i marts måned er vi sådan rent formelt på vej ind i foråret. Vejret i dag har dog tydeligt vist, at vi ligger lige på grænsen mellem vinter og forår. Da jeg stod op, bragede solen ind ad vinduerne, og jeg kunne gå ud i haven i min natkjole, da jeg skulle fodre fuglene. Der sad et par solsorte og tiggede, da jeg trak fra, så jeg måtte straks ud med et æble til dem. Ude i haven har jeg også fået fyldt småfuglenes foderautomat op, og den har allerede været ret velbesøgt.




Jeg lod havedøren stå på klem, efter jeg havde været i haven, og det blev ikke engang koldt i stuen, fordi solen blev ved med at brage ind. Den åbne dør gjorde det også muligt for mig kort tid derefter at høre en hysterisk mjauwen udefra, så jeg måtte ud og kigge. Det var, som jeg havde forventet, naboens hysteriske hunkat, der stod uden for hegnet og pustede sig op over for Phoebe. Phoebe stod med tyk hale i haven ud for nabokatten. Jeg psst'ede lidt af katten, så den gik væk fra hegnet. Men så skulle Phoebe lige sige noget til den. Er ikke klar over, om hun kaldte på den, for at den skulle blive der, eller hun lige skulle sige den et par ord, når nu jeg var hendes rygdækning, men de blev siddende roligt og kiggede på hinanden noget tid, og jeg gik ind igen.

Da jeg havde siddet inde kort tid herefter, begyndte det at blæse op, og himlen blev helt mørk. Det var et vildt skift i vejret, der indtil da havde været så flot. Og så begyndte det at vælte ned med sne! 0.o Som om det gik fra lunt og venligt forår til vinter på for minutter. Nåede lige at fange et (kedeligt) billede af fnuggene, før det stoppede igen. Under "snestormen" opdagede småfuglene, at der var blevet fyldt op med mad, og en hel spurveflok landede i buskadset. På billede nr. tre herunder kan du måske se lidt mere end ham, der er i fokus :)


Blåmejse i buskadset. Man kan fornemme den mørke snehimmel i baggrunden.

Spurveflok.



Efter sneen var slut, begyndte solen igen at skinne kraftigt, og nu er her lunt og dejligt igen. Phoebe og jeg har været en tur i haven (denne gang med lidt mere tøj på) for at fange de spæde forårstegn. Vintergækkerne har været fremme længe og ligeså erantis (som jeg dog ikke har taget billeder af i dag). Alle blomster og blade derude var våde af sneen, som hurtigt smeltede, da solen kom frem igen :)






Men man begynder også at kunne se krokus i haven nu. De pibler frem i mit bed og rundt omkring i græsplænen, hvor der måske tidligere har været anlagt bede. Man kan rigtigt fornemme, at foråret er på vej, selvom der stadig er nattefrost nogle dage, og vejret kan være lidt barskt.

Mit favorit-havebillede i dag. Elsker de gyldne og grønlige farver sammen. Det er lilla krokus i mit lille hjørnebed.

Dråberne ligger tungt på havens krokus.

Tigerstribet krokus fanget i en solstråle.



For nogle år siden efterhånden husker jeg at have ligget på græsplænen og taget makrobilleder i slutningen af maj måned sammen med Putte. Åh, hvor vi savner den dejlige dreng. Han elskede også at være med os i haven, og han var glad for at gå med ud, når jeg tog billeder. Det gør de andre heldigvis stadigvæk, især Ozzy. Men det er nu ikke vejr for ham at ligge og slappe af på græsplænen endnu, så jeg havde kun Phoebe med ude i dag. Hun var i æbletræet og holde øje med hele haven, mens jeg gik rundt derude. Dengang i marts for nogle år siden var der allerede bier fremme. I går har jeg allerede set en sommerfugl (som overvintrer i garagen) og en vågen mariehøne. Det er vildt, hvor tidligt naturen nogle gange er på den. Pga. den milde vinter blomstrer buskadset allerede med de lille blomster, der ellers først kommer frem i april og maj. Naturen er totalt rundtosset! Det er dog ikke alle dyr, der er vågnet endnu. Jeg fandt den her lille fætter i en vintergæk i buskadset. Der sidder "han" jo fint og sover, til det er lunt nok til at komme frem og arbejde for føden :) Det er en lille flue, der sidder gemt inde i vintergækken.




Det skifter virkelig meget i dag, vejret. Nu er det igen overskyet, og der hænger en tung, mørk sky over hovedet på mig. Det skulle ikke undre mig, om der kommer mere nedbør.

I lørdags var det også strålende solskin. Det er nu ret dejligt, synes jeg, selvom jeg er lidt træt af ikke at have haft en ordentlig kold og snefyldt vinter i flere år efterhånden. Men nu går vi jo mod forår, hvilket er en årstid, jeg er meget glad for. Den frodighed, der spirer frem i løbet af april og maj er fuldstændig fantastisk og et lille mirakel hvert år, synes jeg. Og så går vi jo også mod tider mere flere motiver for mig, der er glad for at fange blomster og smådyr med kameraet i haven.

Vi brugte weekenden på at få slappet af, og så var vi en tur på kirkegården. Derudover er jeg i gang med at lege med at få bedre lys på mine madbilleder, hvilket jeg har brugt lidt tid på i lørdags. Jeg har endnu ikke noget særligt lysudstyr til formålet, så pt. bruger jeg en gammel lysterapilampe, som vi har haft stående ubrugt i mange år efterhånden. Den kan til nøds bruges til at få lidt mere dagslysagtigt lys på mine billeder, men det er stadig ikke så nemt. Det føles lidt, som da jeg skulle starte med at tage billeder for første gang, og jeg ville bare så gerne være god lige fra starten. Men det tager jo tid at lære teknikken, og madfotografi med kunstigt lys er helt nyt for mig. Med tiden skal jeg have købt noget professionelt lysudstyr hjem, men lige nu arbejder jeg bare med at blive bedre til det rent tekniske. Det handler bl.a. om at få reflekteret lyset, så skyggerne på billederne bliver mindre hårde, og at få belyst maden optimalt. Det er jo lidt sjovt at komme i gang med, og jeg håber, at jeg med tiden får lavet et par bordplader, jeg kan bruge som baggrund, og får købt nogle rekvisitter hjem også (f.eks. div. servietter, stofprøver, sølvbestik og andre spændende ting, der kan gøre billederne mere interessante). Jeg fik taget billeder af vores aftensmad i lørdags, og opskrift og billeder kommer på bloggen her på et tidspunkt inden for den næste måned, regner jeg med :)

Jeg fik endelig sendt vores dyrlæge en mail i går, så nu går jeg også venter på, at hun har tid til at vende tilbage med et svar på, hvilken vaccine vi skal have bestilt hjem til Ozzy. Han skal vaccineres inden opstarten på interferon, men skal ikke vaccineres med samme vaccine som sidste år, da han blev ret dårlig af den. Jeg håber, det går bedre med en ny vaccine i år. Derudover har vi fået noget Hill's z/d tørkost hjem til ham, som vi giver ham ganske få gram af om dagen i håb om, at han vil kunne tåle det, så han kan skifte over på det med tiden. Det er et allergifoder, og vi håber, det kan have en positiv indvirkning på hans kløe og på hans mave, der har det lidt hårdt med fibermængden i det, kattene spiser lige nu. Han er lidt pelsløs på bagsiden af ørerne og har været det siden i sommers, og han har fået krattet meget pels af over hele kroppen i løbet af vinteren. Vi tror dog også, at aloe vera'en har noget at sige der, da den giver ham kløe ved større doser, men ørerne har været tyndpelsede lang tid før, han startede på aloe vera. Det kunne også være rart, hvis det nye foder havde en positiv påvirkning af munden, at han får allergifoder. Lige nu er vores største håb dog, at hans mave vil kunne tåle det, så vi fortsætter med miniportioner af det den næste tid. Han kan heldigvis rigtig godt lide det.

Nu vil jeg stoppe, for jeg skal videre i programmet. Madplanen er færdig, og jeg satser på at "overleve" den, selvom den er mere udfordrende, end den har været de sidste uger. Det går bedre med maven, så nu forsøger jeg mig med lidt interessant mad. Jeg skal bl.a. have noget med røget laks, og vi skal også have en rugbrødsdag, så det glæder jeg mig til :) Håber, det kommer til at gå uden tilbagefald og smerter.


Wow, nu tordner det også! Vejret skal da hele paletten rundt i dag, må man sige! Og det sner igen. Det vælter simpelthen ned med kæmpe fnug. Det er sjældent, der er så store forskelle i løbet af en dag, som der har været i dag. Det er, som om nogen ikke rigtigt kan bestemme sig for, om det skal være vinter eller forår. Jeg har i hvert fald svært ved at forstå, at jeg kunne gå ud i min natkjole og fodre fugle tidligere på dagen, når det nu både stormer, tordner og sner! Det er, som om det er en helt anden dag. Vinter og forår kæmper en brav kamp om magten lige nu, lader det til :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar