tirsdag den 10. februar 2015

En weekend i billeder

Selvom vi prøver at fylde så lidt på vores weekender som muligt for tiden af hensyn til, at vi begge føler os udkørte og stressede, sker der alligevel lidt i weekenderne. Livet kan jo ikke gå helt i stå, for vi bor i hus med have, så der skal ordne lidt ind imellem.

Der har været ret varmt denne vinter, så træer og planter faktisk ikke er gået helt i stå med deres vækst, som jo ellers er en forudsætning for beskæring. Men eftersom vi ikke beskar vores gamle æbletræ sidste år, var det efterhånden nødvendigt at få det gjort. Nu har der heldigvis lige været en periode med frost, så vi håber, det var nok kulde, til at en beskæring var okay. Christian brugte lørdag eftermiddag på at få det gjort, og det har helt sikkert pyntet.

Mens han var i gang med æbletræet, skulle jeg jo også lave et eller andet, så jeg gik i køkkenet for at bage endnu en omgang gammeldags fastelavnsboller. Jeg har bagt for nogle uger siden, men de røg hurtigt, for de er ret populære herhjemme, og Christians veninde fik også nogle stykker med hjem, da hun var forbi for at låne et kamera. Så jeg ville gerne bage endnu en portion, så der kunne blive lidt til fryseren. På den måde kan Christian få en fastelavnsbolle nogle gange i løbet af de næste uger, hvor det jo er tradition for spisning af de lækre boller. Jeg sneg mig faktisk også til at spise en i søndags, for jeg kunne slet ikke lade være. Det er ren tortur at stå og bage dem, når man helst skal holde sig fra at spise dem, for de dufter vidunderligt og er fyldt med den lækreste creme. Åh, den var god! Så der blev både guffet lidt fastelavnsboller i weekenden og puttet nogen i fryseren til senere crawings :)


Apropos fastelavn, som jo også hænger sammen med skolernes vinterferie, så er det jo en tid, hvor der er ekstra god tid til at gå en tur i køkkenet med børnene. Som jeg tidligere har skrevet, var jeg ofte på vinterferie hos min farmor, da jeg var barn, og vi hyggede os sådan med at bage. Jeg synes faktisk, at det er noget, alle børn bør prøve, altså at få lov at komme med i køkkenet, når der laves mad og bages, for det er rigtig hyggeligt og lærerigt. Derfor har jeg en ide om at lave et indlæg eller poste udvalgte opskrifter via bloggens Facebookside, der kan give inspiration til nogle gode bageprojekter, som man kan være fælles om her i vinterferien, så hold øje med bloggen her og på Facebook :)

Genbrugsbillede fra en tidligere bagning af mine lækre, gammeldags fastelavnsboller med creme. Uhm!



Jeg tror, at Christian havde håbet, at kattene ville med i haven, mens han arbejdede med træet, for de er ellers glade for selskabet udenfor, men det var åbenbart for koldt for de dovne pelskræ, for de valgte i hvert fald at ligge og snorke i stuen hele tiden, han var derude. Så det var da lidt kedeligt.

Kattene bruger mere tid på at sidde og lure på fuglene gennem kattelemmen,
når det er koldt udenfor som f.eks. på dagen, hvor det her billede er taget. Der lå
sneen højt udenfor. Phoebe syntes dog, at Ozzy sad i vejen, for hun ville gerne ud.
Hun er ved at overveje at skubbe kattelemmen åbent her, hvor jeg tog billedet :D



De har ellers rigtigt nydt solskinnet de sidste dage. Det er helt sikkert noget, der har gjort en forskel i forhold til deres lyst til at komme i haven. I søndags var vi lidt ude sammen med dem, og jeg har også været i haven med dem i går. Når de ikke er ude, nydes solen indefra. Eller det gør Ozzy i hvert fald. Han ligger og steger i solstrålerne i stuen, hvilket han faktisk også gør lige nu her ved siden af mig :) Forstår ærlig talt ikke, at han kan holde det ud med relativ tyk pels, for temperaturen er næsten ulidelig herinde, når solen brager ind, selvom man så sidder "i skyggen", men det er vist en katteting. Da jeg var barn, kunne vores gamle kat også ligge og stege i timevis foran brændeovnen, så hendes pels blev så varm, at man nærmest ikke kunne tåle at røre ved hende! Her er lidt billeder fra i søndags, hvor Ozzy nød livet i en solstråle:






Vi fik et nyt kig i munden på ham i søndags, i øvrigt. Det var tid, for det er 14 dage siden sidst, og vi vil gerne vide, hvordan det går med ham. Det ser ikke alarmerende dårligt ud derinde, men der er stadig noget rødmen, ikke mindst i venstre side, der altid har været den, der har været hårdest ramt. Men det virker til at genere ham mindre disse dage, da han pt. kan gabe så højt, at mundvigene når ud i siderne, hvilket er rigtig dejligt at se. Han har også spist lidt pænere de sidste tre dage, men vi ved, at det hurtigt kan skifte, så der er ikke nogen overvældende optimisme herfra. Men vi er selvfølgelig glade for de gode dage, som han også har ind imellem. Vi er stadig i tænkeboks i forhold til, hvad der skal ske med ham, men indtil videre ser vi lige tiden lidt an, nu hvor han så småt spiser lidt bedre. I dag er han dog ikke så godt med i forhold til maden endnu, men vi håber, at det kommer. Vi må bare tage en dag ad gangen.

Ozzy ved kattegræsset i søndags, efter vi havde været en lille tur i haven med kattene.



Søndag gik vi også en tur. Christian ville rigtigt gerne, så jeg gik med ud, selvom jeg egentlig ikke havde det ret godt. Var nok ret kedeligt selskab, for det gik i et sløvt tempo, fordi min energi bare var helt i bund. Jeg er ked af, at det er sådan, for jeg kan faktisk godt lide at gå en tur, og ville gerne have været vores sædvanlige (for mig) lange tur rundt i området, men jeg havde simpelthen ikke energien til det, og kæmpede meget med smerter i nakken, fordi jeg måtte gå og skutte mig for blæsten. Det bliver forhåbentlig bedre, og der kommer flere flotte solskinsdage senere, når jeg har det lidt bedre i forhold til energi og smerter.
Jeg havde kameraet med, men fik faktisk ikke taget ret mange billeder. Det eneste motiv, der rigtigt fangede min interesse, var det her fodaftryk på en mudret sti. Sneen er smeltet, så alt var sumpet derude. Derfor havde jeg også valgt at tage mine vinterstøvler på. Så det undrede mig ret meget, da vi kom forbi et aftryk af en bar fod i mudderet 0.o Det var sært. Og det var den eneste fod, vi så aftryk af. Som om nogen havde taget strømper og sko af for lige at se, hvordan det ville se ud med sådan et aftryk :D Eller havde gået i græsset resten af vejen. Man undrer sig over, hvad der mon er historien bag sådan et aftryk i hvert fald :)





Åh ja. Jeg havde faktisk næsten glemt, at jeg fik taget ét andet billede på vores tur. Vi kom forbi en kat, og jeg kan jo ikke stå for lige at skulle snuppe et billede. Det blev det også kun til. Ét billede. For den var ret sky, hvilket man godt kan fornemme på billedet. Desværre havde jeg ikke noget zoomobjektiv med ude, så det her er altså, hvad det kunne blive til. Men det var en flot rød-sølv huskat :)




Det har generelt været nogle kolde og hårde dage, før sneen smeltede. I hvert fald for havens fugle. Jeg har rendt og fyldt deres foderautomat op nærmest dagligt, og vi har haft købt æbler hjem til solsortene. Overraskende nok sad der lige pludseligt en sjagger ved æblerne. Vi ved godt fra tidligere år, at de gerne vil have æbler, men har i år endnu ikke set nogen. Det må man sige, at vi fik set den sidste uge. Faktisk troede vi først, at der kun var én eller et par sjaggere, der kom dagligt for at spise æbler (der forsvandt virkelig hurtigt!), men en dag opdagede jeg, at der faktisk var en en flok af dem. Tror, der var over ti i hvert fald. Det var ret vildt. Der var dog kun et par ad gangen nede og spise. Nu, hvor det igen er varmere i vejret, ser vi desværre ikke så meget til dem mere, selvom der bliver lagt æbler ud endnu. Det er ellers en rigtig smuk fugl, sådan en sjagger :)





Det har været en dejlig stille og rolig weekend ud over de ting, der skulle laves. Vi har fået slappet af og set lidt film og serier og også spillet lidt.
Jeg kæmper dog noget med smerter pt., hvilket er rigtig frustrerende. Jeg har arbejdet hårdt for at få maven på plads igen efter sidste weekends fødselsdagslækkerier, og det var også næsten lykkedes frem til weekenden. Jeg tillod mig at spise lidt godt om aftenen lørdag og lidt søndag, hvor det også blev til en fastelavnsbolle. Det gik heldigvis ok. Desværre er maven nu helt skør igen, efter vi fik tortellini i går til aftensmad. Jeg sprang endda tomatsovsen over og nøjedes med at vende mine i lidt smør og spise rå gulerødder til, men det fik bare maven til at stå helt af :( Har haft rigtig mange smerter i går efterfølgende, og i dag er maven også bare helt umulig.

Derudover driller nakken også. Jeg fik den rigtigt provokeret på vores gåtur i søndags, og det vil bare ikke rigtigt give slip denne gang, virker det til. Så det giver mange smerter i nakken og hovedet hos mig for tiden. I dag er det endda lige fra morgenstunden. Nogle gange kan det godt være lidt bedre tidligt på dagen, fordi nakken har fået lidt fred, mens jeg ligger i sengen, da den der ikke skal bære rundt på mit hoved. Men sådan har det åbenbart ikke været i nat. Tænker nogle gange, at ham, der påførte mig de her smerter, burde vide, hvor mange smerter jeg skal gå med, fordi han ikke tænkte sig om, før han satte sig ind i den bil, påvirket. Derfor lever jeg i dag med kronisk piskesmæld, og han har aldrig skullet betale en krones erstatning for det, fordi hans forsikringsselskab behandlede mig rigtig ubehageligt, og jeg i den periode bare havde det elendigt psykisk og ikke havde nogen til at hjælpe mig med at kæmpe min sag den vej. Det går mig stadig på nogle gange. Til sommer er det ti år siden, vi blev påkørt.

Jeg har mange andre ting at kæmpe med ud over det, og det er man jo nødt til at vænne sig til at skulle leve med. Men man må prøve at få det bedste ud af det liv, man nu har fået tildelt, og jeg har heldigvis også mange ting i mit liv, jeg kan smile af. F.eks. Ozzy, når han ligger på ryggen her ved siden af mig totalt i solbadskoma med poterne lige i vejret :) Og jeg har en dejlig mand i mit liv, der elsker mig og vil gå langt for, at jeg har det så godt som muligt. Det er i hvert fald noget, jeg sætter stor pris på :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar