mandag den 2. februar 2015

Brunsviger - luksusversion

I lørdags fejrede vi min fødselsdag med familien. Vi havde en rigtig dejlig dag, hvor jeg for en gangs skyld kunne slappe lidt af og nyde dagen. Det havde jeg ellers ikke troet, var muligt i fredags, da alt var kaos, men tingene faldt på plads, og vi havde en hyggelig dag med lækkert hjemmebag og spil. Det var rigtig rart at se nogle mennesker igen, for vi har ikke haft overskud og mulighed for ret meget af den slags det sidste halve år, hvor livet har været meget fyldt af Ozzys sygdom. Han spiste faktisk rigtig pænt, selvom der var gæster, så det er jo dejligt, men da det stadig går op og ned med hans indtag af tørkost, skal vi senere på ugen have tjekket blodprøver på ham.

Nu tilbage til lækkerierne. Jeg havde prøvet at planlægge tingene, så jeg ikke skulle gå helt død i bagningen i fredags, så jeg ville bl.a. lave forarbejdet til en brunsviger, som så kunne stå i køleskabet til dagen efter og efterhæve og bages, inden gæsterne kom, så den var lun og friskbagt til at sætte på bordet. Det fungerede rigtig godt, selvom den naturligvis skulle efterhæve lidt længere, end når man ellers bager den, da den er iskold fra køleskabet. Så det skal man lige tage hensyn til, hvis man bruger den metode.

Jeg har tidligere kastet mig over at bage brunsviger, efter Christian har snakket meget om, hvor lækker sådan en er. Jeg har aldrig syntes, det var så tiltalende med brød med kanelsnask på, men efter at have prøvet at bage og spise den her brunsviger, har det gjort den holdning til skamme! Hold nu fast, hvor er den bare lækker! Og de der snaskede huller med ekstra smovset fyld er bare en gudespise!

Da jeg skulle bage brunsviger første gang sidste år, kastede jeg mig ud i Claus Meyers opskrift, da jeg har rigtig gode erfaringer med hans opskrifter på både brød og kage, og han har bare en evne til at gøre kagerne en lille smule mere luksusagtige, hvilket også er tilfældet med hans brunsviger. Han bruger nemlig, modsat mange andre opskrifter på brunsviger, jeg har læst, lidt marcipan i remoncen, og det gør fyldet ekstra lækkert. Derudover er bunden så meget mere lækker og luftig, end jeg kunne have forestillet mig en brødbund, så den her kage er bare et hit! Jeg kan virkelig anbefale, at I prøver at lave den. Der er jo også den fordel, at kagen kan fryses ubagt, efter man har smurt remoncen på og før den skal efterhæve. Eller sætte den i køleskabet nogle dage, før man efterhæver og bager den. Sørg bare for, at dejen hæver til kanten af formen, før du smider den i ovnen. Det er simpelthen så nemt. Kagen smager bedst nybagt, men spiser du af den i nogle dage, så zap lige dit stykke kort tid i mikroovnen, så remoncen bliver lidt lun og let flydende igen. Sådan smager den bedst :)

Skal du lave til mange, kan du lave en dobbelt portion af nedenstående opskrift. Det passer ca. til ovnens bradepande.





Brunsviger (1 alm. bradepande ca. 23x34 cm indvendigt mål)

2½ dl lunkent vand
25 g gær
1 æg
50 g sukker
5 g havsalt
Ca. 450 g hvedemel
38 g blødt smør

Remonce:
50 g marcipan
125 g brun farin
125 g blødt smør
1/4 dl sirup
13 g kanel
Lidt ekstra brun farin til at drysse med

Rør gæren ud i det lunkne vand. Rør derefter æg i. Tilsæt sukker, salt og mel og ælt det sammen. Del smørret i mindre stykker og ælt det ind i dejen. Ælt den godt sammen, til den er smidig og slipper kanterne på skålen. Jeg tilsatte en lille smule mere mel, end der er angivet i opskriften, måske et par spsk. Det gør ikke noget, at dejen hænger fast i bunden, men når du kører den på maskinen, skal den bare slippe skålens kant. Det er en relativt blød dej, så den må godt klæbe lidt. Lad dejen hvile tildækket i 30 minutter

Mens dejen hviler, røres remoncen. Riv marcipanen eller den den i mindre stykker. Put den i en skål sammen med brun farin og smør. Rør det rigtig godt sammen med en håndmikser eller lignende, til det er så klumpfrit som muligt. Rør til sidst kanelen i.

Efter forhævningen af dejen rulles den ud på et meldrysset bord og flyttes over i en bradepande. Min var ca. 23x34 cm (indvendigt mål). En dobbelt portion passer til ovnens bradepande. Du kan smøre bradepanden eller putte bagepapir i. Jeg valgte sidste løsning, da der er mindre svineri ved den, og det er nemmere at få kagen ud af formen, når man lige kan løfte den op.

Brug fingrene til at trykke små fordybninger ned i dejen (som når man bager focaccia). Vær grundig og lav mange huller, da de vil opfange remoncen til lækre, guffyldte huller i den færdige kage! Fordel remoncen over kagen. Jeg brugte en dejskraber til at skrabe den godt ud over hele dejen. Du kan sikkert også bruge en kniv. Drys til sidst lidt brun farin over remoncen. Jeg dryssede det sådan lidt ud over det hele og brugte så dejskraberen til at fordele det lidt mere jævnt.

Nu skal brunsvigeren efterhæve. Lad den stå tildækket et lunt sted og hæve, til den næsten når kanten af formen. Det tager ca. 1 time. Bag derefter brunsvigeren ca. 18-20 minutter midt i ovnen ved 200 grader. Tag kagen ud og lad den afkøle i bradepanden. Server den gerne lun og friskbagt. Den er bedst samme dag, da den hurtigt bliver tør.

Brunsvigeren kan fryses, efter du har smurt remonce på men før efterhævningen. Undlad dog at drysse med det ekstra farin, før du putter kagen i fryser eller køleskab. Når du så skal bage den, skal du bare drysse den med lidt farin og efterhæve den efter optøningen. Du kan også sætte den i køleskabet før efterhævningen, hvor den kan tåle at stå et par dage, før den tages ud til efterhævning og bagning, når lækkersulten kræver brunsviger. Efterhævningen tager lidt længere tid, når kagen har været på frys eller køl, end når du bager kagen på normal vis, da det tager lidt tid, før kage og form har stuetemperatur, men den smager lige så lækkert, som havde du lavet hele arbejdet samme dag :)

Nybagt brunsviger. Man kan ligefrem se luftigheden i brødets krumme. Super flot struktur, og så masser af lækkert snask, uhm!

Hele kagen før udskæring. Fyldt med huller, der har opsøbet den lækre remonce.




På trods af at jeg havde lagt planer om at gøre fredagens bagning så lidt stressfyldt som muligt, endte dagen alligevel i total kaos! Jeg har længe gerne villet bage en særlig tærte og tænkte, at det var en god mulighed at få afprøvet den på, når der nu var så mange aftagere for den i lørdags. Men tingene gik ikke som planlagt. Jeg havde min egen opskrift, men lurede efter en fremgangsmåde på en lignende tærte på en opskrift på nettet, og det skulle jeg aldrig have gjort! Havde jeg brugt min sunde fornuft, havde jeg godt kunnet se, at det skulle have været gjort anderledes. Men altid kiksede, også kagen :( Der havde jeg brugt omkring 4 timer på projektet, så jeg var totalt grædefærdig over resultatet. Ikke mindst fordi al min energi bare var brugt, og jeg intet havde at sætte på bordet dagen efter :( Fik ringet og tudet i telefonen til Christian, som sad på arbejdet, og han lovede at købe lidt ekstra ingredienser med hjem, til hvad jeg nu havde lyst til at bage i stedet. Han kom i øvrigt også hjem med to store buketter roser og overtog oprydningen i køkkenet, den søde mand.

Jeg måtte hurtigt få lavet en ny plan, og endte med at ville forsøge med at lave en kaffebordsversion af min dessert-hindbærtærte, dvs. en udgave, der var noget sødere og kunne blive spist, som den var, uden is eller andet sødt til. Kagen blev en stor succes, heldigvis, og alle elskede den. Så det var held i uheld med det andet projekt. Jeg har dog ikke opgivet den anden tærte, for selvom den blev grim, og lagene flød sammen, smagte den simpelthen så himmelsk, at vi har skåret den ud i mindre portioner og frosset den ned, så der er lækker kage i fryseren til Christian. Det var da en trøst, for så var arbejdet ikke spildt, og jeg ved, at smagen er helt i orden, til når jeg skal bage den igen, og den forhåbentlig ikke kikser næste gang. Hindbærtærten vender jeg tilbage med en opskrift på senere.

Derudover var der brunsvigeren, som I har fået opskriften på her, og de sædvanlige lynboller, som dog først blev bagt, lige inden gæsterne kom. Dem nød jeg rigtigt, for jeg spiser ikke meget kage af hensyn til maven. Men bollerne kan jeg ikke undvære. Havde kogt en ny portion æblemarmelade med kanel, da jeg elsker sådan en bolle med stærk ost og den marmelade. Og så havde Christian lavet sin mormorlagkage, som jeg virkelig elsker. Måtte også snige mig til at spise et stykke, selvom maven ellers helst ikke vil have sukker og andre ting, der er i den kage. Men den er bare så lækker. Han har endda været så sød at afmåle fyldet i lagkagen denne gang, så den får I også en opskrift på her senere :)

Dagen blev brugt på at spise lækkerierne og spille en masse spil. Lige sådan som jeg kunne tænke mig den. Og på trods af, at fredag bare var en katastrofedag, og vi begge var totalt ødelagte af stress og udmattelse, da vi gik i seng, lykkedes det os faktisk at have en rigtig god dag i lørdags. Også uden at jeg blev alt for træt, mens vi havde gæster. Det sker ellers jævnligt for mig sådan nogle dage, så jeg bliver så træt, at jeg kunne sidde op og sove, mens vi er midt i det hele :| Jeg fik en masse fine gaver, alle til køkkenet.

I går var noget af en off-dag. Vi var begge totalt ødelagte af træthed oven på de sidste dage. Det hjalp heller ikke så meget på humøret, at Ozzy igen havde et dyk i hans appetit, men han har også været træt oven på alle gæsterne, tror vi. Vi har dog bestilt en dyrlægetid til ham senere på ugen til blodprøver, så vi får tjekket, at hans nyrer og lever mv. er, som de skal være. Det er dog længe siden, vi har set, at det gør ondt, når han gaber, så det er svært at vide, om det stadig er munden, der påvirker appetitten. Der er stadig rødt i hans områder i munden, så det er ikke, fordi det er helt raskt endnu..
Vi fik lavet lidt i går, selvom vi var trætte. Christian fik vasket de sidste ting fra lørdag op og gået ned med flasker i flaskecontaineren, og jeg fik lavet madplan og handlet ind til den. Jeg var meget syg og skidt tilpas i maven i går, så det var lidt svært, men man er jo nødt til at have noget hjemme og lave mad af. Så nu er planen lavet og handlet ind til, og så må planerne ændres, hvis jeg ikke kan tåle at spise det, der er på dagens menu.

Foderautomaten er godt besøgt, når vejret er koldt og barskt.



I dag er jeg stået op til sne. Det var noget overraskende, at der lå så meget, da jeg stod op, men også dejligt, for jeg elsker sne. Det gør kattene nu ikke, men de har da været ude og lufte pelsen. Jeg startede dagen med at få fyldt op med korn til fuglene i foderautomaten og foran huset, samt ekstra korn og nødder i fuglehuset. Derudover blev der hængt flere fedtkugler ud, og jeg fik lagt æbler ud til solsortene og lidt overskydende brød fra i lørdags. Det sidste har mågerne været for at hente. Det var de ret hurtigt. Jeg har også været en kort tur ude med Phoebe og kameraet. Jeg elsker at skyde billeder af kattene i snevejr, og hun vil næsten altid gerne med ud i haven, når jeg er der. Ozzy stod dog og kiggede på fra vinduet, for han skulle ikke nyde noget! Fik de her dejlige billeder af Phoebe, der syntes, at det var alt for koldt til gå derude og lege model. Faktisk forsøgte hun helst at gå i mine fodspor derude, så der var mindre sne at træde i. Hun er ikke helt dum, den kat ;) Lige nu ligger hun her ved siden af mig på puffen og snorker, mens sneen vælter ned udenfor. Det er nu ret hyggeligt :)



Smukke Phoebe <3 "Er vi snart færdige med at tage billeder, mor?" ;)

6 kommentarer:

  1. Uhm hvor ser den god ud, elsker brunsviger, og den kan da kun
    blive bedre med en langtidshævet bund :-)

    Vh Lykke

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, ja den er virkelig lækker. Den hæver ikke meget i køleskab og slet ikke i fryser, så man udskyder det vist mest på den måde, men det gør i hvert fald intet dårligt :) Resterne har stået i skabet og grint af mig, hver gang jeg har skullet ind i det efter et eller andet, hvor man bliver slået af den helt fantastiske duft af fyldet. Det er altså lidt ondt, når jeg er virkelig syg med mavesmerter oven på weekenden og ikke må spise noget af den >:-( Det er desværre konsekvensen af at lide af sygdom i fordøjelsessystemet og ignorere, at jeg helst ikke skal spise fødselsdagslækkerier. Kunne ellers godt have spist adskillige stykker af den kage, for jeg elsker kanel <3

      Slet
  2. Mmm, jeg elsker brunsviger. Jeg fik et stykke til en brunch sidste weekend, men det var en tør skuffelse, og jeg ville da meget hellere have haft din.

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak for de søde ord :) Ærgerligt, at dit sidste stykke var en skuffelse. Jeg kan anbefale den her brunsviger på det kraftigste, for den er dejligt snasket (især hullerne, selvfølgelig), og brøddelen er også virkelig lækker, synes vi :)

      Slet
  3. Først et stort tillykke med din fødselsdag :-)
    så flotte billeder du har lagt op, jeg har også sådan en smuk Maincoon :-)
    Og sikke en lækker brunsviger, meget lækker remonce, jeg har ikke smagt det med sirup, kanel og marcipan i, men det skal helt klart prøves næste gang :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Også tak for ros til billederne. Dejligt, at du også har en maine coon; vores Phoebe er helt særligt valgt ud til vores to drenge (katte), der blev meget ensomme og manglede en legekammerat, da vi mistede vores ene kat, Mille, i 2012. Phoebe er helt perfekt. Hun har været så god med drengene, hvor vi desværre har mistet en af dem siden, og så sød, sjov og god. Hun var lige det, vi gik og drømte om, da vi skulle have en ny kat nr. 3 dengang.
      Den kage er virkelig superlækker. Jeg må indrømme, at jeg så aldrig før denne har smagt brunsviger, men kæresten har smagt mange, og han er også helt vild med den her. Og den er så nem at lave og arbejde med, at det helt klart bliver en, som vil gå igen ofte her i huset :)

      Slet