tirsdag den 21. oktober 2014

Jyllandsferie august 2014: Ree Park - del 1

Nu er jeg endelig kommet i gang med at se de hundredvis af billeder igennem, som jeg tog på vores lille ferie til Mols i august. Vi trængte til at komme lidt hjemmefra, så vi fandt en campinghytte på en campingplads på Mols, der stå interessant ud, og sejlede med færgen fra Odden til Ebeltoft, som ligger meget tæt på campingpladsen.

Vi havde nær ikke nået færgen ellers, for GPS'en sendte os ind i en blindgyde på et tidspunkt, hvor vi i forvejen ikke havde frygteligt god tid. Der var åbenbart kommet en ny vej et sted, og så havde man lukket en anden! Nøj, det var en stressende tur op til færgen. Gudskelov nåede vi færgen lige i sidste øjeblik. Desværre var det lidt uvejrsagtigt på vej derover med kraftig vind og regnvejr, og det fik færgen til at gynge voldsomt meget, hvilket gjorde mig ret søsyg, så selvom det er en ret kort tur derover, føltes den uendelig lang.

Campingpladsen var heldigvis nem at finde, og vi havde lige tid til at handle ind, inden vi skulle tjekke ind på pladsen. Ebeltoft, der er den nærmeste by, er en noget mindre by, end jeg havde troet, men der var da indkøbsmuligheder, og udsigten over havet hele vejen langs byen er superflot. Derudover er det udsigt til Mols Bjerge, der også ligger tæt derpå. Resten af den første dag brugte vi på at finde os lidt til rette og snakke om, hvad vi gerne ville opleve, nu vi var på Mols. Der er en del ting, der ligger tæt på der, f.eks. Ree Park og andre større attraktioner, men det var svært at vælge. Vi vidste, at vi ville i Ree Park, fordi det lå nærmest rundt om hjørnet fra campingpladsen. Men ellers var vi ret blanke. Så vi startede med at tage i Ree Park dagen efter.

Det var en virkelig stor oplevelse. Jeg har en forkærlighed for Givskud Zoo (Løveparken), da jeg er kommet der meget som barn og ung, fordi dyrene der har så gode forhold, så jeg tvivlede på, at Ree Park kunne leve op til det. Men det gjorde de. Næsten. Langt de fleste dyr havde rigtig store områder at gå i, som var tilpasset deres naturlige omgivelser, og vi havde en rigtig dejlig dag. Jeg fik taget rigtig mange billeder, som I får lov at se de bedste af her på bloggen, men da der er mange, vil jeg dele dem op over flere indlæg. Klik endelig på billederne, så bliver de meget større. Har lavet dem i en god, stor størrelse, og I får mere ud af billederne ved at se dem store.

Vi startede med at gå rundt og kigge lidt, og kom hurtigt ned i det fjerneste hjørne af parken. Det er et plus for mig, at det ikke er så stort et område, parken er spredt over, da jeg hurtigt løber tør for energi, når vi går rundt, men nogle dyr kunne godt have brugt lidt ekstra plads eller være placeret et andet sted, så på den måde var det alligevel ikke så heldigt.. Men dyrene her i det fjerneste hjørne havde en rigtig stor indhegning. Det var geparder, og vi kunne komme rigtig tæt på dem. Vi var faktisk så heldige, at vi kom, så vi kunne nå at se dem blive fodret, og det lokkede dem jo naturligvis frem fra det høje græs. I første omgang blev der sat noget kød fast på sådan en svævebane, som vi kender fra vores barndom (der dog for os var monteret med et dæk, man kunne sidde i), og så blev den ellers trukket over "savannen", så geparderne kunne jage deres bytte. Det er en fin metode til fodring, synes jeg. Vi ved jo fra vores egne kattedyr herhjemme, at de godt kan lide at jage, så det er fint, at de store katte stadig her den mulighed, selvom de holdes fanget.

Der spejdes efter, hvornår maden mon kommer.

Der var også unger, der dog er noget store efterhånden. Men man kan se det på ørerne og pelsen, at de stadig er "børn". De vidste,
at det var ved at være tid til fodring, så de frem i det åbne, så jeg kunne fange lidt billeder af dem.

Så var det endelig tid til at jagte maden. Der var fuld fart over feltet, da geparderne jagtede kødet, som sad monteret på en
svævebane.

Det var en meget varm dag, og der var utroligt mange hvepse i parken den dag. Også hos geparderne. På det her billede har jeg fanget en gepard i at få øjenkontakt med en hveps. Eller sådan ser det i hvert fald ud :)

Efter løbeturene efter det "flyvende" kød fik geparderne smidt kaniner over hegnet, som de kunne guffe på. Det var her primært de halvvoksne unger, der spiste.

Vi brugte rigtig lang tid og mange billeder hos geparderne, så vi var ret trætte, da vi gik derfra. Derfor endte vi oppe i et ishus efterfølgende, hvor vi lige fik mulighed for at sidde og slappe lidt af, før vi igen ville ud og kigge flere dyr.
Lige ved siden af ishuset var den røde pandas indhegning. Den var lavet flot med vandfald og klatremuligheder til den. Den så dog lidt.. speciel ud, da den konstant gik med tungen ude af munden, og vi tænker, at den måske har tandproblemer? Eller har fået fjernet tænderne. I hvert fald ser man det af og til med katte med mundproblemer. Tror dog, at Ree Park nok har styr på dyrenes sundhed, for jeg ved, at de for nylig har haft en af de store kattedyr hos tanddyreklinikken, som vi også overvejer til Ozzy i fremtiden, hvis der ikke kommer styr på hans mund, hvor han er nu. Den var nu ret sød, den røde panda :)

Den røde panda med det brusende vandfald i baggrunden.

Ved siden af pandaindhegningen var der en anden, hvor der også var en masse vand. Der bor den asiatiske dværgodder. Her var vi også heldige at komme til fodringstid, hvor odderne fik kyllinger, hvilket de tydeligvis nød :)

Kyllerne fanges i vandet.

Og nogle tages med op på land.

Uhm, dejlig kyllebasse!

Der er et stort område i Ree Park, hvor man kun kan komme ind med en safaritur, som man så skal betale for. Det er egentlig også fint nok, for det er rart med en guide, når man kører derinde. Der var mange savannedyr derinde bl.a. giraffer, antiloper og andre bukke-dyr, strudse og næsehorn. Nogle af dem fik jeg lidt gode billeder af, som du kan se herunder:

Et af de første dyr, vi så, var et sort næsehorn, som lå og sov, da vi kom kørende. Men da guiden begyndte at fortælle om den, var det ligesom, at nu skulle den lige vise sig frem som det flotte dyr, det er, når nu der var publikum på :) Så den stod op.

Sovende næsehorn.

Så vågner vi langsomt. Hvor er den bare sød <3

Da vi så havde kørt lidt videre og set andre dyr - man kører ligesom rundt, så vi kom ned for enden, hvor vi før kørte op til næsehornet - kom næsehornet os i møde ved en drikkepost. Mens vi holdt og kiggede her, fortalte guiden os, at det sorte næsehorn adskiller sig fra det hvide ved dens overlæbe, der er spids. Det var næsten, som om næsehornet vidste, at det var overlæben, guiden fortalte om, for den begyndte i hvert fald straks at vise den frem :D Det var bare rigtig sjovt, som den stod der og "pralede" af sin fine overlæbe:

Det er dén her, der gør mig til noget helt særligt!

Vi fik også muligheden for at komme helt tæt på nogle strudse på turen rundt, hvilket var rigtig spændende. De er nogle sjove fugle med virkelig flotte øjne, synes jeg. Der var faktisk også strudseunger et andet sted på savannen, men der nåede vi aldrig over. Der skulle man gå over, og min energi var efterhånden ret lille, da vi først nåede i nærheden noget senere. Er dog sikker på, at de har været supernuttede!

Det var slut på første omgang billeder fra Ree Park. Der er som sagt rigtig mange billeder, så jeg deler dem lidt op, så det ikke bliver for meget på en gang. Jeg håber, at I også vil kigge med i næste indlæg, hvor jeg bl.a. vil vise billeder af nogle af mine favoritdyr, når vi er i zoologisk have, nemlig lemurerne :)

Derudover vil der komme et indlæg med "fraklip", da jeg også fik taget en bunke billeder af dyr, der så virkelig dumme ud på billederne :D Der var så mange, at de får deres helt eget indlæg. Så kig endelig med, når jeg igen viser billeder frem :)