mandag den 29. september 2014

Stegte ris - kinesisk biksemad

I sidste uge lavede jeg en omgang stegte ris med bl.a. kylling, hvilket var en rigtig stor succes hos os begge. Det smagte rigtig godt og er en super mulighed for at lave et hurtigt måltid på baggrund af rester, så det er en slags kinesisk biksemad. Har du en rest kylling (eller andet kød), kan du sagtens bruge den i stedet for rå kyllingebryst. Det skal så bare tilsættes til sidst og varmes igennem sammen med det stegte æg. Det samme med rester af grøntsager. Jeg laver det oftest med løg, forårsløg og ærter som det grønne indslag, da det passer rigtig godt til retten. Og så har jeg oftest det meste hjemme. I retten skal bruges kolde ris, så skal du have ris en af de foregående dage, så kog ekstra, så du har til en omgang stegte ris. Det er hurtigt og nemt at lave, hvilket jo altid er velkomment i en travl hverdag. Har du ikke en rest ris fra en tidligere aftensmad, kan du bare koge ris dagen før eller tidligere på dagen, så de når at blive kolde. Det tager jo ikke længe.

Jeg kan faktisk ikke rigtigt huske, hvorfor det var, at jeg pludseligt fik lyst til sådan noget "kina-mad", da jeg sad og lavede madplanen til sidste uge, for det er ikke noget, jeg har lavet i flere år, men lysten opstod, og jeg bestemte mig for at kaste mig over en af mine gamle opskrifter, som dog blev peppet lidt op med lidt flere smagsgivere end sidst. Jeg har faktisk ikke lavet det, mens jeg har været sammen med Christian, og det er jo 4½ år siden efterhånden, så det måtte være på tide at støve en gammel opskrift af :)

Sidst tilsatte jeg bare soya til retten, men siden har jeg prøvet en "sauce" lavet af soya, fiskesauce og sukker, som giver en meget mere autentisk og god smag, så det er klart noget, jeg vil bruge igen. Det er ellers en sauce, jeg bruger til nudler, men det passer også rigtig godt til de her stegte ris.

Som tilbehør serverede jeg en færdig sursødsauce. Du kan lave din egen, hvis du har lyst, men det er hurtigst at købe en færdig. Jeg var faldt over en Go-Tan-sauce denne gang, men den køber jeg altså ikke igen, for den havde en virkelig gennemtrængende eddikesmag. Så næste gang er det tilbage til Uncle Ben's, som er den, jeg sædvanligvis brugte "i gamle dage". Christian spiste dog pænt af Go-Tan-saucen, men den var for bitter for min smag. Retten blev i øvrigt taget rigtig godt imod. Christian kunne rigtig godt lide det, og det var også noget, jeg selv kunne spise, så det var jo dejligt. Jeg er ellers lidt tilbageholdende med "ny" mad, efter jeg har fået sygdom i maven, men den tog godt mod maden, så det skal vi i hvert fald have igen! Det smagte dejligt og var hurtigt og nemt at lave. Og så er det meget sjældent, jeg får noget med ris. Jeg spiste ikke af sursødsaucen, men maden smagte helt fint alligevel, så hvis du ikke er til saucer, kan retten sagtens spises, som den er :)





Stegte ris (2 personer)

3 dl basmatiris
2 æg
2 kyllingebryster
1 stort løg
5 forårsløg
2 dl ærter (ca. 75 g)
1½ spsk fiskesauce
2 spsk soyasauce
3 spsk sukker

Tilbehør:
Sursødsauce

Put 5 dl vand i en gryde med lidt salt. Når det koger, tilsættes risene. Skru helt ned og lad dem koge under låg i 10 minutter. Herefter skal de hvile i 10 minutter yderligere taget af varmen. Lad dem køle helt ned og gem dem til senere. Kan gøres dagen før.

Rør fiskesaucen sammen med soya og sukker.

Rens forårsløgene og skær dem i tynde, skrå skiver Stil dem til side for nu. Pil løget og skær det i 1½-2 cm brede både.

Skær kyllingefileterne i tynde strimler.

Pisk de to æg let sammen. Varm en wok eller stor pande op. Når den er brandvarm, tilsættes lidt olie. Hæld æggene i panden og rør godt rundt, mens de lynsteges. Bruger du en wok, så rør æggene op mod siderne. De skal gerne "smuldre" lidt i det og ende i mindre stykker. Det gør de, hvis du rører godt i dem. Ellers kan du skære dem lidt ud, hvis det kikser. Tag de stegte æg af wokken.

Lynsteg kyllingen i lidt olie, til det er gennemstegt. Drys en lille smule salt over og tag det af wokken.

Steg løgene i lidt olie, til de er gyldne og blevet lidt blødere. Rør ofte, så de ikke bliver sorte. Tilsæt ærterne og steg lidt med, til de er tøet op. Tilsæt herefter risene og steg med, til de er gennemvarme. Hæld den færdigblandede sauce over risene og rør godt rundt, til det er fordelt over alle risene. Tilsæt kylling og æg til risene og lad det stege lidt med, til det er lunet. Tilsæt til sidst vendes forårsløgene i retten, og den serveres med det samme herefter.

Server varm sursødsauce ved siden af som tilbehør.

De færdige stegte ris, før der kom sursødsauce på.



Som jeg skrev herinde i et af mine sidste indlæg, så skulle vi have Ozzy til dyrlægen (vores egen) til tjek i sidste uge. Der var vi i torsdags, og som forventet er han stadig rød i munden. Til gengæld er der ikke noget at se mht. de blæner, han har haft i det røde område, og det er helt sikker derfor, han spiser så godt nu. Han har virkelig spist pænt siden sidste weekend, og det er bare en kæmpe lettelse for os. Da vi kom hjem, ringede jeg til dyrlægen, der har lavet hans tænder, og vi aftalte at fortsætte 10 dage yderligere på antibiotika, så han har fået i alt 6 uger. Samtidig er jeg begyndt at give ham aloe vera-gel fra i dag, som skal øge hans immunforsvar, så han forhåbentlig selv kan holde det nede, når vi kommer af antibiotikaen. Det ville være skønt, hvis det var helt væk, rødmen, men jeg ved ikke, om det er noget, vi kan forvente. I hvert fald virker han ikke generet mere, når han spiser, så det er jo rigtig dejligt. Aloe veraen skal han have et par måneder, regner jeg med, og så må vi se. Vi holder løbende øje med området i munden på ham. Når han er færdig med antibiotikaen for denne gang, skal vi finde ud af, hvor vi står i forhold til evt. yderligere behandling. Muligvis skal vi bare fortsætte med aloe veraen og se, hvordan det går.

I dag er så første dag, han får aloe vera, så jeg er spændt på, hvordan hans mave tager imod det. Starter op på en lidt mindre dosis, så det ikke er så stort et chok for hans krop i starten. Håber, det gør noget godt for ham. Han får det morgen og aften med en engangssprøjte sprøjtet direkte i munden. Det skulle efter sigende smage ret dårligt, så vi vil ikke udsætte ham for selv at skulle drikke det.

Nu til den allerbedste nyhed: vi fik taget nye blodprøver på ham for at følge nyretal og blodlegemer, og jeg sad på pinde i fredags, da jeg afventede svaret. Det var meget nervepirrende, for hans nyretal er kun gået op i hver eneste prøve siden juli. Så jeg var noget bekymret. Men det fantastiske er sket, og hans tal er faldet! Endda til 110 fra 149, som hans nyretal lå på 15 dage før. Det er helt vildt. Han er næsten nede, hvor han startede, hvilket var 106, så vi er ovenud lykkelige for den her prøve! Nu behøver vi ikke være så bekymrede for hans nyrer. Det har været mundproblemerne, der har påvirket dem, og det er også et tegn på, at de er under kontrol, at hans nyretal nu er pænere.

Der var dog lidt skår i glæden, for nogle andre tal var blevet værre, men det er ikke så bekymrende som nyretallet, så det er noget, der skal holdes øje med i senere blodprøver, hvor vi håber, det bliver bedre. Han skal helst op i blodplader igen bl.a., og også helt have et højere antal hvide blodlegemer. Vi håber på, at aloe veraen kan hjælpe på immunforsvaret, så det må vel også betyde flere hvide blodlegemer? Jeg ved det ikke, men er spændt på resultatet af aloe'en. Ved, at andre har brugt det med stor succes.

I går var jeg for første gang, mens Ozzy har været syg, hjemmefra i flere timer. Vi kørte en tur til Skælskør for at se en katteudstilling. Der var mange fine katte, også racer, som vi ikke selv regner med at inkludere i katteflokken. Vi satser jo på en norsk skovkat næste gang, men syntes, det var noget pudsigt at se skovkattene derude, ikke mindst hunkattene, som er nogle små, fine skabninger, minikatte nærmest, i forhold til vores Phoebe, der "har den rigtige størrelse" :D Hende er vi jo vant til at se på, og hun er noget af en kæmpe. Så de virkede som nogle meget små pus, dem vi så. Så vi håber, at en fremtidig kat ikke er bange for sådan en venlig kæmpe, som Phoebe jo er :)

Christian tog en billedserie af Ozzy i haven i sidste uge, som du kan se herunder. Han er lidt af en lille hest, når han tonser gennem haven. Men det viser også bare den nyfundne glæde, han har nu, Ozzy. Lige nu ligger han på ryggen på gulvet ved siden af, hvor jeg sidder og ser meget veltilpas ud :) Han har også taget lidt på, hvilket er dejligt, for han er ellers til den magre side. Det er dog ikke derfor, han ser lidt stor ud på billederne herunder. Det er vinterpels, som han allerede har en kæmpe mængde af. Der skulle ikke blive ret koldt i sensommeren, før den begyndte at vokse frem :)








Det var dejligt at være afsted hjemmefra, at have den frihed nu, hvor han spiser så godt. Det er en stor lettelse for mig. Så er der lidt mindre at bekymre sig om. Han havde mad stående fremme, mens vi var væk, men havde ikke spist så meget. Han kom dog godt efter det, inden vi gik i seng, og nåede op på sin kvote for den dag.

I weekenden fik vi andesteg med det hele. Uhm, det har været lækkert. Den har ligget og ventet i fryseren på at blive spist længe, men vejret skulle lige være til det. Desværre driller min mave mig for tiden, så jeg døjer med kvalme og ubehag i maven, men har heldigvis alligevel kunnet nyde maden. I dag er jeg træt oven på nogle dage med for lidt søvn, så jeg tror, den står på lasagne fra fryseren til mig. Må finde ud af, hvad Christian skal have.. Det er jo også tid for madplanlægning af ugen, så det må jeg vist snart i gang med. Men jeg var glad for endelig at kunne dele nogle gode nyheder med jer her på bloggen :) Tak for jeres krydsede fingre. Det virkede! :)

2 kommentarer:

  1. Dejligt med godt nyt om Ozzy - og skønne billeder af meget vital kat :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja, der er gang i ham :) I dag er han dog mere stillesiddende pga. regnen, så han får en god lur i sin favoritseng her i eftermiddag.

      Slet