mandag den 23. juni 2014

Hyldeblomstsaft

Eller hyldeblomstdrik, som den også kaldes. Det er en skøn sommerdrik, som lige nu er højaktuel at få lavet en masse af, da hylden lige nu blomstrer. Man siger vist, at den er bedst at plukke lige her ved skt. hans, hvilket jo er i dag, men det er lidt forskelligt fra landsdel til landsdel, hvornår hylden blomstrer. Jeg lavede min i sidste uge. Plukkede skærmene sidste mandag og blandede ingredienserne sammen til trækning. Så her på Vestsjælland er vi altså godt i gang. Hylden var allerede ved at springe ud for to uger siden, bemærkede jeg, da Christian og jeg var ude og gå en tur. Duften af hyldeblomsterne gav mig lyst til at prøve at lave min egen hyldeblomstsaft i år :) Da vi i denne weekend var i Zoo i København, kunne jeg se hyldetræer med blomster, der lige var ved at springe ud, så de var lidt bagud i forhold til her. Men det er lige nu, at hylden blomstrer, så kom endelig ud og få plukket en masse gode skærme. Pluk ikke fra buske, der står ved vejene, da de kan indeholde forurening fra bilerne. Vælg de flotteste og største med friske blomsterskærme. Klip dem af og læg dem forsigtigt i en pose eller en klæde, for det er i støvet, smagen sidder. Så der skal bevares så meget af det som muligt!

Det er første gang, jeg laver hyldeblomstsaft, så jeg var noget spændt på, om det kunne lykkes. Har læst om, hvordan folk oplever, at det gærer under trækningen. Men det gjorde mit heldigvis ikke! Jeg sørgede for at røre i det en del gange i løbet af dagen, mens det trak i køleskabet, og jeg tror, det gør en forskel.

Da jeg ikke så tit laver saft, ejer jeg ikke et saftklæde at si saften igennem, og det var ikke noget, jeg sådan lige kunne se i butikkerne. Men jeg læste et sted, at man kunne si gennem en nylonstrømpe, og det går jo stærkt, så det var en fin løsning for mig. Man skal dog være opmærksom på, at nylonstrømper (nye) kan afgive farve. Derfor skoldede jeg de nyindkøbte nylonstrømper nogle gange, så der kom så meget farve ud af det som muligt, men opdagede også, at når jeg så skyllede i koldt vand, så afgav de ikke farve. Og eftersom drikken, der skal sies, er kold fra køleskabet, risikerer man ikke at få farve med over i den færdige drik. Jeg vil dog alligevel anbefale, at man skolder nylonstrømperne nogle gange for at få den værste farve ud af dem og for at dræbe evt. bakterier og snavs, der måtte sidde i dem. Jeg måtte si gennem strømperne nogle gange, da nogle af urenhederne fra drikken kom med igennem, men efter nogle sininger stod jeg med en fin, ren hyldeblomstdrik :)

Jeg havde ikke på forhånd nogen opskrift liggende, så jeg har sammensat en af forskellige opskrifter, jeg har læst rundt omkring på nettet. Resultatet er bare rigtig godt. Det smager simpelthen så godt! Og det er noget, jeg selv tør drikke af på trods af mine helbredsproblemer med maven, da den ikke indeholder så meget syre som min i øvrigt også helt fantastiske hindbærlimonade (som jeg også har et par flasker stående af i køleskabet pt.), så det er jo kun et plus! :) Den blandes ca. 1:4 med vand. Den kan også blandes op med danskvand og/eller hvidvin til en læskende velkomstdrink. Af nedenstående opskrift fik jeg knap 3 liter, vil jeg tro.






Hyldeblomstsaft (knap 3 liter)

60 hyldeblomstskærme (mine var af lidt varierende størrelse, men vælg helst de største, du kan finde)
3 økologiske citroner
2 liter vand
2 kg lyst rørsukker (jeg brugte en økologisk)
30 g citronsyre (svarer til et lille brev Santa Maria citronsyre)
Evt. 1½ tsk atamon

Skyl citronerne og skær dem i tynde skiver.

Kig skærmene efter for insekter. Skyl endelig ikke skærmene, da alt det gode støv, hvor smagen sidder, så bliver skyllet af! Klip blomsterne af med så lidt stilk som muligt, da stilken er bitter. Læg blomsterne i lag skiftevis med citronskiver i en stor gryde (jeg brugte en 4-litersgryde, og den passede kun lige i størrelsen, så vælg endelig ikke en for lille gryde).

Put sukkeret i en anden gryde med 1 liter af vandet. Vil du have en lidt mindre sød saft, kan du lave den med 1½ kg sukker i stedet for 2. Bring vandet i kog og rør, så sukkeret bliver opløst. Når det koger, tages gryden af og citronsyren røres i. Hæld straks den kogende sukkerlage over hyldeblomsterne. Kog den sidste liter vand (min fik bare en tur i kogekanden for nemheds skyld) og hæld den over hyldeblomsterne. Rør lidt rundt i gryden og sæt læg på. Lad gryden stå og køle lidt af, før den sættes i køleskabet. Her skal den trække i 3-4 dage (min trak i 3 dage). Rør i gryden nogle gange om dagen under trækningen.

Efter trækning skal saften sies. Du kan enten si den direkte over i en (gerne skoldet) skål gennem et rent klæde (f.eks. et stykke lærred, en stofble eller viskestykke. Eller du kan bruge en nylonstrømpe ligesom mig - se min kommentar om siningen ovenfor), eller lige køre den igennem en sigte først for at få det groveste fra, og så efterfølgende si gennem et klæde. Lad saften rende igennem af sig selv, du skal ikke presse det igennem. Efter saften er siet, kan du tilsætte 1½ tsk flydende atamon, hvilket giver længere holdbarhed for saften. Jeg gør det gerne, når jeg laver limonade, og det fungerer fint og kan ikke smages.

Hæld saften på skoldede flasker og opbevar den på køl. Du kan også vælge fryse den ned i portioner, hvis du ikke anvender atamon og/eller ikke får drukket saften relativt hurtigt. Så holder den sig rigtig godt og du kan tage op efterhånden. Brug helst plastikflasker (rengjorte - de smelter nemt, hvis de skoldes. Ryst dem evt. med en atamonopløsning, hvis du har lyst, for en grundigere rengøring til sidst - læs på atamonflasken omkring opløsningen, du skal skylle i) til at fryse ned i. Og husk at efterlade luft i flasken, da væske udvider sig, når den fryser.

Den færdige hyldeblomstsaft blandet med vand. Måtte fange billederne hurtigt, for der kom
en mægtig byge, mens jeg skulle tage billederne. Man kan ane regndråberne på glasset.
Vi bor ellers i byen, hvor det næsten aldrig regner. Men fik da et par ok billeder med ind,
synes jeg :) Uhm, hyldeblomstsaft <3



Man kan lige ane havebordet på billederne. Det er netop flyttet ind i haven igen, efter jeg har været i gang med at give det olie. Det er dejligt at have mere plads nu til tallerkener og tilbehør, når vi skal grille fremover. Frem til nu har vi bare brugt et lille cafébord, som vi har til at stå i haven det meste af året. Bordet og stolene er blevet superfine i farven efter olieringen, og har måttet stå sin prøve de første dage, da vi har haft nogle kæmpe byger her. Det er ellers ret sjældent, vi får regn, som jeg nævnte ovenfor, men haven er jo glad for det.

Vejret har også lavet noget af et omslag. Der har været utallige grillaftener den sidste måned til halvanden, men denne weekend, hvor vi har haft min veninde på besøg fra Jylland, har det været koldt og blæsende. Så denne gang blev det heller ikke til grillhygge i haven med hende. Det ærgrer jeg mig noget over, men vi må jo prøve igen næste gang. Vi har haft en rigtig dejlig weekend sammen. Vi har fået set et par film og spillet nogle brætspil, og i lørdags var vi en tur i Zoo i København, bare for at komme lidt ud. Jeg har også taget lidt billeder derfra, men dem må I have til gode, for jeg er ret træt oven på weekenden, så jeg har ikke fået redigeret i dem endnu. Men har da et par gode skud imellem :)

Min mave har til gengæld ikke elsket at have gæster. Til filmhygge hører sig jo lidt guf, og jeg lærer bare ikke at lade være med at tage af det, selvom det giver smerter og ubehag. Så min mave har været noget i undtagelsestilstand hele weekenden. Det er virkelig træls, men det er bare svært og trist at skulle holde sig helt fra at spise det, der bliver sat på bordet. For de andre skulle jo ikke undvære, bare fordi jeg burde lade være med at spise det. Heldigvis har jeg det nogenlunde i dag på trods af weekenden, så jeg tror, at jeg nok skal få maven på ret køl igen, hvis jeg tager mig lidt sammen.

Men jeg har virkelig nydt weekenden. Det er ikke så tit, jeg ses med mine veninder, bliver højst til en gang om året, tror jeg, så jeg har set meget frem til at få det så godt, at jeg kunne klare at få besøg. Christian har hjulpet med at gøre huset klar til besøg og taget fra med oprydning efter maden og den slags praktiske ting, mens min veninde har været her, så jeg ikke har skullet bruge energi på det. Det sætter jeg stor pris på.

Er i dag meget træt. Selvom jeg nyder at have besøg og det har været rigtig dejligt, er det også meget udmattende for mig, så føler mig temmelig meget kørt over i dag, selvom jeg har fået en del søvn i nat. Forhåbentlig kan en masse søvn de næste dage hjælpe noget på det. I aften har vi nem mad fra i går, så det skal jeg heldigvis ikke tænke så meget over. Men jeg skal have lavet madplan, så vi kan få handlet ind, inden Christian på onsdag skal ud og rejse for firmaet. Så der bliver lige nogle dage, hvor jeg skal være alene hjemme. Det har jeg endnu ikke prøvet, mens vi har været sammen, så det bliver da lidt sært. Heldigvis har jeg jo kattene som selskab :)

Apropos kattene så havde Phoebe fødselsdag i fredags, hvor hun blev 2 år. Tiden flyver, synes jeg. Kan ikke forstå, at hun allerede er 2 år gammel. Hun fik en lille hjemmesyet katnippose - tøsefarvet, naturligvis ;) - og derudover en masse god mad og en pelshale. Så hun er blevet forkælet, den lille dame :) Desværre var vejret gråt og trist i fredags, hvilket hun var inde og fortælle mig en del gange i løbet af eftermiddagen, at hun ikke kunne lide, når hun kom brokke-mjauwende ind til mig. "Gør noget, mor!", men det kunne jeg jo ikke rigtigt :) Det er jo ikke lige det, man sådan ønsker sig på sin fødselsdag. Så hun lå og surmulede under havebordet det meste af tiden, hun var i haven den dag. Hun har også hygget sig med selskabet af min veninde. Det gav lidt ekstra nus og leg, som Phoebe elsker :)

Phoebe med sin katnippose.

Åh, den dufter skønt! <3

Ingen kommentarer:

Send en kommentar