onsdag den 14. maj 2014

Græsk salat

Mens vi venter på, at jeg får samlet mig om at få lavet de sidste billeder fra vores ferie, får I her lige endnu en opskrift. Det er på en græsk salat, jeg lavede til Christian i sidste måned, da vi havde noget feta, der skulle bruges, og jeg syntes, han fortjente lidt ekstra lækkert til sin aftensmad. Salaten kan bruges som tilbehør til alt muligt eller spises, som den er, dog i en lidt større portion hvis det skal være et helt måltid. Jeg har glemt, hvad vi fik til, men jeg kan forestille mig, at det var noget kød, som jeg havde hvidløgsmarineret. I hvert fald passer den fint til græsk inspireret mad som f.eks. græske bøffergræske frikadeller eller hvidløgsmarineret kød i det hele taget.

Vælg nogle gode, smagfulde tomater, for det er dem, der giver så meget smag til salaten. Du må aldrig putte dine tomater i køleskabet, for på den måde mister de al deres smag. Tomater skal spises ved stuetemperatur, bagte eller i varme retter, synes jeg.

Jeg brugte en feta i blok fra Fakta (kan også købes i Kvickly), deres eget mærke, som er lige så lækker som Puck, bare en smule mindre fed.

Salaten er ultra-nem at lave. Lad den gerne stå og trække en smule, før den spises, så dressingen lige når at trække lidt i salaten. Server den med den resterende dressing. Det er ikke meningen, at den skal pøses til i dressing, bare dryppes lidt.

Jeg var meget misundelig på Christian over den her salat, for den duftede simpelthen vidunderligt, og jeg ved, at den smager fantastisk. Salaten herunder er tilpasset til 2 personer sådan ca. Den er egentlig nok mest en sommerret, for det er i den lune tid, man får det bedste tomater, men den kan også sagtens spises på andre årstider, bare man kan få nogle ordentlige tomater, der ikke smager som at række tungen ud af vinduet :)





Græsk salat (ca. 2 personer)

1-2 håndfulde cherrytomater (jeg brugte cherryblommetomater)
Agurk i halvtykke skiver
1 rødløg i tynde skiver
1/3-½ blok feta (salatost)
1 tsk oregano
Dryp af olie-eddikedressing (lavet i forholdet ca. 3 olie til 1 eddike)

Skyl tomater og agurk. Del tomaterne en enkelt gang alt efter størrelse, skær halvtykke skiver af agurken.

Fordel agurk og tomat på en tallerken eller et lille fad. Skær løget i tynde ringe og fordel over grøntsagerne. Skær fetaen i tykke skiver (eller tern, hvis du hellere vil det), og læg dem oven på salaten.

Lav en dressing af 3 spsk olivenolie og 1 spsk vineddike. Smag til med salt. Er den for syrlig, kan der tilsættes lidt mere olie. Dryp salaten med en smule af dressingen, ikke det hele! Drys til sidst oregano ud over salaten. Server med dressingen ved siden af, så man selv kan dryppe lidt mere på, hvis man finder det nødvendigt.

Den færdige salat.



Det forekom mig, at det var ret længe siden, jeg har blogget, så jeg syntes, at jeg lige måtte dukke op og vise flaget. De sidste uger har stået meget i fødselsdagens tegn, da Christian havde fødselsdag i weekenden, og jeg har haft travlt med at forberede den. Her på fredag får vi så besøg af familien for at fejre ham, så lige nu er jeg også i fuld sving med at forberede det. Senere vil der komme opskrifter på det, vi serverer, og som jeg bagte til hans kollegaer i sidste uge. Jeg vil ikke afsløre endnu, hvad det er, for det skal være en overraskelse for vores gæster, hvad der bliver serveret på fredag :)

I aften skal vi spise varme hveder, selvom det ikke er st. bededagsaften før torsdag. Men jeg har brug for en ekstra dag til at give maven lidt ro, inden vi skal spise noget af det, jeg normalt har svært ved at tåle. Håber, det er nok. Men jeg vil altså have mine varme hveder. Det er jo tradition. I år køber vi, for jeg har nok at holde styr på med at bage til på fredag, men jeg har før bagt Meyers hvedeknopper med stor succes. De bliver supergode, så prøv dem endelig :)

Senere på ugen skal vi på vores første besøg i et katteopdræt. Det bliver meget spændende. Vi har endnu ikke været ude og hilse på norske skovkatte, så vi er noget spændte på, hvordan det forløber. Vi skal ud til killingenus med nogle superlækre små misser.
Jeg synes egentlig ikke rigtigt, at jeg er klar til ny kat endnu, men jeg ved ikke, om man nogensinde bliver det efter så stort et tab, som tabet af Putte har været for mig. Der går også noget tid, lige under to måneder, før de her katte er klar til at flytte hjemmefra, så en del kan nok nå at ændre sig i den tid. Håber jeg. I første omgang skal vi bare ud og hilse på, og så må vi se, hvad der sker. Det er ved at være ½ år siden, vi mistede ham. Forstår ikke rigtigt, hvor tiden bliver af. Alligevel er det stadig utroligt smertefuldt. Vi savner ham (og Mille i øvrigt) hver eneste dag.

Strømhegnet er der stadig gang i. Jeg går en tur i haven nogle gange om ugen og fjerner små hækskud, der gerne vil op og ramme strømtråden. Fik lige testet det grundigt den anden dag, da jeg var i gang med at fjerne skud, fordi jeg fjernede et, der lå mellem volierenettet (jordforbindelsen) og strømtråden, og ved et uheld kom til at ramme begge ting på én gang. Av for dælen! Det gav et virkelig hårdt stød, så jeg troede, at jeg måske havde fået en flænge i tommelfingeren. Men det havde jeg ikke. Jeg havde bare rørt strøm og jord samtidig og et sted, hvor afstanden er meget lille, hvilket måske gør en forskel. Er glad for, at vi valgte den mindste strømgiver, for det her er rigeligt til at holde en kat fra at klatre, er jeg sikker på 0.o

Ozzy har været ret kontaktsøgende den sidste tid. Kommer op og vil ligge ved siden af mig i sofaen og sove i løbet af dagen. Her ligger han også lige nu og spinder og bokser/karter ud i luften <3 Han er en sød dreng. Fangede ham med kameraet på sofaen for et par uger siden, hvor han lå og hang ud på nakkestøtten. Det elsker han, så han kan ligge med benene ude til hver side. Skøre kat :D Det ser så sjovt ud. Det får I lige et billede af her til sidst, inden jeg skal have lidt at spise og snart i gang med dagens forberedelser til fødselsdagen på fredag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar