fredag den 7. marts 2014

Moccalagkage

Da jeg holdt min fødselsdag i februar, lavede jeg denne moccalagkage. Jeg har før brugt fyldet til en moccaroulade, som jeg har blogget om herinde, men originalt er det skabt til denne lagkage. Det er en opskrift fra min mormor, der ofte lavede denne lagkage til greven på Rosenvold slot, da hun arbejdede der, da det var hans favorit, har vi fået fortalt :) Det er altid hyggeligt med lidt historie bag opskrifterne.

Det er ikke en kage, man spiser mange stykker af på en gang, da den fylder godt i maven, men den har en superskøn smag. Jeg har ikke angivet mængden af kakao i opskriften, så der må du prøve dig lidt frem. Det kan også være lidt forskelligt, hvor meget man gerne vil have, at smagen af kakao fylder i kagen. Tilsæt kakao nok til, at kaffecremen er mørkere end kakaomælk. Når du har rørt de to cremer sammen til sidst, kan der smages til med lidt ekstra kakao og flormelis om nødvendigt, så fortvivl ikke :) Den er faktisk ikke særlig svær at lave; jeg har lavet den, siden jeg var en stor pige, så det er ikke så kompliceret, selvom der ikke er mål på kakao eller flormelis :)

Jeg pyntede kagen med chokoladekaffebønner, som jeg selv lavede. Jeg har en form til min chokoladesmelter, som jeg bruger. Jeg temperer dog chokoladen over vandbad, når det gælder om at holde den flot og blank i resultatet. Der hakker jeg chokolade meget fint og smelter 2/3 over vandbad, til det er lunt, når man prøver at smøre lidt på læben for at mærke temperaturen. Derefter hælder jeg den smeltede chokolade over den sidste 1/3, lader det stå til og rører så, til det er opløst. Har man problemer med at få det opløst, kan der smeltes lidt yderligere chokolade og røres i. Når den færdige chokolade står klar, skal den føles kølig, når man smører lidt på læben :) Derefter er det bare i forme for at stivne. Er chokoladen tempereret rigtigt, tager det ikke længe.

Jeg pyntede også med lidt chokoladespåner, som jeg lavede af mørk chokolade ved at køre en meget skarp kniv mod bagsiden af en plade chokolade, hvor kniven næsten står i en 90 graders vinkel på chokoladen.
Christian er tosset med kombinationen af kaffe og chokolade, så det var naturligvis lige en lagkage for ham :) Husk, at denne kage skal have lov at trække natten over i køleskabet, før den serveres. Det skal de fleste lagkager, men med den her er det især vigtigt. Det gør den 100% bedre :)

Den færdige lagkage. Længere nede kan du se et billede af, hvordan kagen ser ud indeni :)




Moccalagkage

Moccacreme:
Kaffecreme
50 g margarine (eller smør)
1½ spsk mel
1 kop stærk kaffe (ca. 1½ dl)
Lidt mælk (ca. 1/4 dl)
Kakao

Smørcreme
250 g margarine (eller smør)
1 past. æggeblomme
Flormelis

Derudover:
3 lyse lagkagebunde
Pynt (jeg pyntede med chokoladekaffebønner og chokoladespåner)


Kaffecremen
Smelt margarinen og rør melet i til en jævning. Tilsæt kaffen og rør godt, mens det koger sammen. Tilsæt lidt mælk og derefter kakao, til det er lidt mørkere end kakaomælk i farven.
Lad cremen køle ned til stuetemperatur.

Smørcreme
Rør margarinen sammen med æggeblommen, til det er en blød creme. Rør flormelis i lidt ad gangen, til det er en meget sød smørcreme.

Når kaffecremen er kølet af, røres den sammen med smørcremen. Pisk godt, så alt er blandet godt sammen. Smag på den. Tilsæt mere flormelis, hvis den ikke er sød nok. Du kan også tilsætte mere kakaopulver, om nødvendigt.

Fordel moccacremen over de tre bunde. Fordel også lidt langs siden af kagen, så bundene er helt skjulte. Pak kagen ind i vitavrap, og stil den i køleskabet natten over. Det er vigtigt, at kagen får lov at sætte sig.
Inden servering pyntes med chokoladebønner og chokoladespåner af mørk chokolade.

Snapshot af Christians lagkagestykke på dagen. Lækker og svampet indeni :)



Der sker ikke så meget herhjemme for tiden. Jeg prøver at få så meget ro som muligt oven på de sidste ugers fyldte weekender. Vi havde en god Oscaraften natten til mandag, hvor vi kunne glæde os over at se Oscars gå til nogle af de præstationer og film, som vi selv syntes bedst om. Derudover var det jo et helt fantastisk show. Ellen gjorde det utrolig godt som vært, og det må være det bedste show, jeg har set, siden jeg startede :) Vi valgte dog primært at holde os til udenlandsk tv i optakten, for de to "modeeksperter", der var inde, primært Uffe Buchard, var ikke til at holde ud at høre på. Han kunne nærmest ikke sige noget pænt, og alt blev bare kritiseret. På den anden kanal snakkede de pænt og fremhævede det, de kunne lide eller præsenterede det, så seeren selv kunne bedømme. Det var noget mere til at holde ud at se på. TV2 har Uffe inde hvert år, og jeg synes faktisk, at de skulle lade være. Der er da ikke noget ved at sidde og se ham svine de kendte og tøjet til.

Siden Oscaraftenen har jeg prøvet at indhente noget af den manglende søvn. Får sovet en del de her dage, men der er stadig et stykke vej til at være udhvilet. I går fik jeg dog lavet en smule herhjemme, da jeg fik ryddet lidt ud i vores spisekammer. Det trænger af og til, så der bliver sorteret ting fra, der er for gamle. Nu ser der noget pænere ud derude, så det er jeg godt tilfreds med.

Vi har ikke de store planer for weekenden ud over, at akvariet skal ordnes og Christian skal have sommerdæk på. Bilen skal snart til service og skal have nye sommerdæk på, så det er fint, at værkstedet så kan stå for at skifte og smide de andre ud. Ellers står den på afslapning, regner jeg med. Søndag (eller dvs. natten til - ) skal jeg have en omgang pulled pork i ovnen til Christian og fryseren, så den skal jeg have lagt i marinade i aften, men den passer jo sig selv, når man først har den i ovnen, så det er ikke det store besvær. Det er dog blevet svært at skaffe barbecuesauce med røgsmag, så denne gang laver jeg den med en almindelig barbecuesauce, som jeg blander med røget paprika og de sædvanlige ingredienser, jeg plejer at bruge. Regner med, at det bliver helt fint. Man kan jo krydre den, som man vil, og jeg er sikker på, at resultatet bliver rigtig godt :)

Slutter af med et billede af Ozzy i hans nye "skib". Jeg købte for nylig en kjole hos Esprits netshop (hurra for nedsatte priser. 180 kr måtte jeg slippe for en kjole, der ellers stod til 600 kr :)), og vidste, at den ville komme i en kasse, for det plejer det at gøre fra Esprit. Ozzy har haft sådan en kasse før, men den er blevet overtaget af Phoebe, selvom hun er så stor, at hun får hjørnerne til at revne lidt ved at ligge i den, hihi. Men nu har de en kasse hver :) Ozzy har indtaget den nye. Da Christian stod op den anden morgen, lå de i stuen i hver deres kasse <3 Her er et billede af Ozzy fra den anden dag i hans nye kasse :)


2 kommentarer:

  1. Herhjemme er tomme kasser også altid et hit :) - sjovt der ikke skal mere til...

    SvarSlet
    Svar
    1. Skal man bygge en kattefælde, skal man bare sætte en papkasse op ;) Christian har lige fået en pakke hjem i en kasse i dag, og han stillede kassen fra sig til kattene. Der gik ikke ret lang tid, fra Ozzy var kommet ind, til han sad i den :D

      Slet