onsdag den 5. februar 2014

Billeder fra en solskinsdag

Der har været nogle skønne solskinsdage mellem alle de grå den sidste uges tid. I mandags var der solskin og høj, blå himmel her hos os, og det lokkede mig en tur udenfor. Jeg trængte til noget luft og til at bevæge mig lidt, og så benyttede jeg lige lejligheden til at lufte mit nye objektiv for første gang uden for haven. Jeg købte jo i december et zoomobjektiv, mens Canon havde cashback, men om vinteren kommer vi ikke så meget ud og fotografere og da slet ikke nu, hvor Christian er så ophængt på sit arbejde. Men vi har tænkt på måske at ville en tur til Knuthenborg i løbet af 2014, så jeg kan få leget lidt med det nye udstyr. Det vil jeg se frem til.

Men i går havde jeg altså kameraet med på min gåtur. Der er dejlig natur omkring, hvor vi bor. Vi håber, at det forbliver sådan, selvom der er en reel risiko for, at det bliver udstykket og tilbygget. Men man kan jo håbe. Jeg fik ikke taget supermange fantastiske billeder, men det var rart at kunne komme lidt tættere på naturen, nu jeg kan zoome. Og der kom da lidt med hjem i kameraet, som du kan se nedenfor:

Landskabet heromkring er skønt. Elsker farverne på det her tidspunkt, der er let gyldne og kontrastfyldte.

Vi har også lidt mose tæt på. Sivene bøjer ret kønt i vinden.

Jeg har set dig, dame! En sort kat på jagt i det høje græs.

Birketræet blomstrer. Da jeg var barn, var det birkegrene, der sad i fastelavnsrisene, kan jeg huske, for der sad de her sjove
ranker på. Det er da også meget tæt på at være fastelavn nu, så det var sjovt lige at spotte dem på min tur :)

Måge.



Da jeg kom hjem, gik jeg også lige en tur i haven, så kattene kunne have lidt selskab der. Det elsker de meget, så jeg syntes ikke, jeg ville snyde dem for sådan en tur. De nød det da også, og Phoebe var højt tilvejs på klatretræet, hvor hun holder øje med hele haven. Ozzy kom også ud, selvom han er en doven mis her til vinter og helst vil ligge inde i sin varme seng. Han er så glad for selskabet, så han kan ikke lade være :) Tog et par enkelte billeder af dem derude også. Lyset var helt specielt i haven på det tidspunkt, for solen var ved at gå ned. Så det havde et meget gyldent og blødt skær.



Flap-flap-flap! Ørerne bliver lige sat på plads :D Det ser vildt sjovt ud og laver seriøst den lyd. Tossemis.


Det var en rigtig dejlig gåtur. Og jeg nød at komme lidt ud med kameraet også. I dag skinner solen også flot, men jeg har gang i en del herhjemme, så jeg kommer nok ikke lige udenfor i dag. ikke længere end haven i hvert fald. I aften skal jeg afprøve en ny opskrift, så der er lidt forberedelser, jeg skal have gjort. Jeg er ved at bage surdejsflutes, der skal være tilbehør til vores pastaret i aften, og så er jeg også ved at koge en gigantisk balje æblemarmelade med kanel. Vi er ved at løbe tør for det, jeg kogte sidst, og da min faster har fødselsdag i næste uge, ville jeg gerne sende hende et glas af den lækre marmelade. Hun er utrolig sød og tænker meget på mig, selvom vi faktisk ikke har set hinanden i mange år. Vi skriver fødselsdagskort og julekort sammen, og hun sender mig tit en lille julegave eller fødselsdagsgave, selvom vi jo altså ikke er på gave. Men hun forkæler mig. Hun er dygtig til kreative ting, og jeg fik i år til min fødselsdag nogle filtede hjemmesko, som hun selv havde lavet. De er vildt lækre, og jeg blev bare rigtig glad for dem. Har dem faktisk på nu. Så jeg vil sende hende et eller andet tilbage, når hun har fødselsdag i næste uge. Jeg håber, vi kan besøge dem på et tidspunkt, når vi er i Jylland, for det er alt for længe siden, jeg sidst så dem.

Den skønne æblemarmelade.



I går aftes var vi ude og handle. Da vi kom hjem, kollapsede vi på sofaen, men inden vi kom i gang med at se vores serier, hørte vi en klagende lyd udenfor. Den lød flere gange, og jeg var ret sikker på, at det var en kat :( Det kunne jeg ikke bare sidde overhørigt, for den kunne jo være kommet til skade eller noget, så jeg gik ud med en lygte for at kigge. Jeg hørte lyden nogle gange, og syntes til sidst, at den måtte komme nede fra vejen, så jeg gik derned. Jeg stod længe og lyttede, men hørte ikke mere. Da der kom en dame med sin hund oppe fra en sidevej, spurgte jeg hende, om hun havde set en kat. Det havde hun ikke, men vi fik en lille snak. Hun troede først, at det var min kat, jeg ledte efter, men jeg kunne fortælle, at det var mig, der boede bag "nazi-hegnet", jeg stod foran, så vores katte er i sikkerhed fra biler og den slags. Nåh, men hun havde da tænkt over, hvad vi mon havde derinde bag det store hegn. Hun havde tænkt, at det måske var aber, fortalte hun, selvom hun vist godt kunne se, at det var en lidt dum tanke, da de nok ville klatre over :D

Vi har efterhånden fået flere sjove bud på, hvorfor vi har indhegnet haven. Vi er også blevet spurgt, om vi holder store fugle herinde (uden tanke på, at de vel ville flyve væk, når der ikke er låg på indhegningen, men så langt tænker folk ikke :D). Det må næsten være strudse, de har tænkt på, skulle man tro. Men nej, vi holder hverken strudse eller aber :D Højst abe-katte ;) Vi sikrer os bare, at kattene ikke løber ned på den ret trafikerede vej og bliver kørt over eller kommer til skade på anden måde uden for haven. Det er vist ret uhørt/uforståeligt i den her by/omegn med sådan en katteindhegning. Vi kender i hvert fald kun én, der også har indhegnet grunden til kattene, og det er Christians fætter, der bor nogle km herfra. Og der har umiddelbart ikke været nogen af dem, der har spurgt, der har gættet, at det er en katteindhegning, vi har.

Men vi er meget glade for den indhegning. Den giver noget mere ro i forhold til at skulle lukke kattene ud. Vi håber bare, at en fremtidig ny kat kan acceptere grænserne, hegnet sætter, og ikke vil udfordre det. Phoebe klatrede lidt i det som killing men har efterhånden affundet sig med, at haven er der, hun må være. Så vi håber, at en fremtidig kat også vil acceptere det.
Jeg må lige tilføje, at jeg altså ikke fandt ud af, hvad det var for en kat, der gik og mjauwede udenfor. Jeg fandt ingen påkørte katte og hørte den heller ikke mere i løbet af aftenen. Måske har det bare været end, der gerne ville lukkes ind et sted. Katte kan være ret så insisterende, når de gerne vil et eller andet ;) Efter samtalen med damen måtte jeg holde vejret for ikke at komme til at grine højt, i hvert fald til hun var lidt på afstand, for det var godt nok en sjov tanke, at hun troede, vi måske holdt aber herinde :D Det er ret underholdende at høre folks teorier. I det mindste er der ingen, der har tænkt rockerborg endnu ;)

4 kommentarer:

  1. Igen dejlige billeder af kattene i det smukke lys.... jeg tror ham Ozzy sidder og blinker skælmsk til mig :) (...ved godt det ikke er det....)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have :) Ja, hvis det bare var et blink :| Men det er lavet rigtig pænt, og vi tænker ikke over det så meget, når vi ser ham. Sådan ser han jo bare ud og er stadig supersmuk :) Han kan i øvrigt godt blinke stadigvæk med sit tilbageværende øje, som katte jo ofte gør til os, så vi forstår, at det er det, han gør :)

      Slet
  2. Flotte billeder. Går ud fra at du ligesom mig glæder mig til at der kommer rigtig meget mere sol :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak skal du have. Jeg ville egentlig gerne have haft vinter, føler mig noget snydt i år, for jeg elsker sne. Men hvis det alligevel skal være gråt, må der gerne komme lidt solskin. Det er kattene også glade for herhjemme, for så kommer de mere ud.

      Slet