mandag den 24. februar 2014

30 Seconds to Mars (billeder fra koncerten)

For knap en uge siden sad vi som så mange gange før i sofaen en aften og så vores favoritserier. Da vi var færdige, sad Christian og kæmpede med sin telefon, fordi han havde fået TDC Play på den, men den havde sat sig fast i en playlist. Efter nogle forsøg fik vi den ud af listen, og han ville lige se, om radioen virkede også med Play, og der fangede den et program, hvor værterne snakkede om, at 30 Seconds to Mars kom til København og gav koncert den følgende fredag.

Det havde vi ikke hørt om, og det fangede vores interesse, fordi vi netop for nylig har set Dallas Buyers Club, en (Oscarnomineret) film, hvor 30STM's forsanger, Jared Leto, har en fremtrædende rolle. Så vi syntes, det kunne være sjovt at komme ind og opleve dem, her lige inden Oscar-uddelingen, hvor han er nomineret for sit portræt af Rayon i Dallas Buyers Club. Derudover har vi i årenes løb stødt på deres musik og syntes egentlig, at den var helt okay, så det kunne godt blive en god oplevelse. Der var stadig meget få billetter tilbage, så vi var heldige. I indlægget her kan I læse om min oplevelse af koncerten i fredags og se de billeder, jeg har fået lavet af den. Desværre må man jo ikke have fotoudstyr med ind, så jeg savnede mit kamera noget, men jeg har fået nogle billeder ud af de videoer, vi fik taget derinde. Så kig med :)




Jeg var egentlig lidt tilbageholdende og skulle lige sove på det, for vi har lige holdt fødselsdag sidste weekend, og jeg har det derfor lidt ekstra hårdt for tiden. Men jeg ville med, og det var en rigtig god beslutning. Det var absolut en af de bedste koncerter, jeg nogensinde har oplevet. Også selvom jeg ikke kendte musikken så godt. Jeg har siddet og lyttet lidt til deres musik på Youtube i dagene op til, men det er jo begrænset, hvor meget man lærer af tekster og sådan på den tid. Men musikken fangede mig.

Lige fra starten af koncerten var der en stærk connection mellem Jared Leto og publikum, som holdt ved koncerten ud. Der var intet kæmpe sceneshow eller fancy akrobatik eller andre smarte gimmicks til at fange publikums opmærksomhed på scenen, som vi f.eks. har set det hos Pink eller Madonna, og alligevel var det bare en kæmpe oplevelse. Hans nærvær gjorde en kæmpe forskel, og han fik alle med, både til at synge, hoppe og danse mv. En stor del af publikum fik en ekstra stor oplevelse den aften, da de blevet hevet op på scenen til Jared og bandet. Han var meget opmærksom på, at dem, han havde kontakt med, havde det godt, og de blev også spurgt, om de var okay. Det er et ret godt eksempel på hans nærvær og omsorg for sit publikum den aften, synes jeg. Han virkede i det hele taget utroligt ukrukket og sympatisk.

Jared udpegede folk fra publikum til at komme op på scenen til bandet. Derefter var de udvalgte publikummer, der fik lov
til at vælge andre fra publikum til at komme op på scenen.



 


Det var tydeligt, at de gjorde ekstra ud af, at deres publikum skulle føle, at bandet var nærværende og havde lidt indsigt i netop det sted, de den aften afholdt koncerten, for på Twitter skriver de (fejlfrit) til deres followers i de enkelte landes sprog, og Jared fik også hjælp af publikum den aften til at lære at sige et par ord på dansk :) Derudover var der også et dansk flag med på scenen, som I vil kunne se på en del af de billeder, jeg har postet her i indlægget.






Det var en forholdsvis lille og intim koncert, der blev afholdt i Falkonersalen, som har plads til omkring 2000 mennesker. Vi var oppe i den forreste del mod scenen, så vi kunne se dem ret godt. Det er noget af en forskel for mig, for vi har de sidste mange koncerter været til store koncerter, og jeg må sige, at jeg klart foretrækker de små. Der er en meget større følelse af "at være der", når man er så tæt på, og vi i det hele taget ikke var så mange. Det gjorde også koncerten ret speciel. Vi havde været lidt bekymrede for, hvordan lyden ville være i Falconersalen, da vi havde hørt dårligt om den, men det blev gjort til skamme! Lyden var faktisk rigtig god og noget af det bedste, jeg har hørt længe til en koncert.







Så alt i alt var det bare en super oplevelse. Der var dog lidt overraskelser til os, selvom jeg skriver, at der ikke som sådan var gimmicks. Ret hurtigt inde i koncerten blev der sluppet kæmpestore, farverige balloner løs, som blev kastet rundt resten af koncerten. Jeg tænker, at det måske skal symbolisere de mange farvede prikker, der er på coveret af deres nyeste album. Det var meget fint og holdt godt gang i folk. To gange i løbet af koncerten fik vi også en masse konfetti. Første gang multifarvet og til sidst hvidt. Det så vildt fedt ud.



 

Vi var hjemme engang efter kl 1, hvor vi lige skulle sidde og absorbere aftenens indtryk. Den tid brugte jeg på at gå på Amazon og bestille 30STM's fulde diskografi (4 albums). Aftenen havde virkelig gjort et kæmpe indtryk på mig, og jeg havde efterhånden forelsket mig lidt i deres lyd, så jeg måtte bare eje den. Det må være noget af den største ros, sådan en koncert kan få. At man går direkte hjem og køber al deres musik :) Det var også en fantastisk oplevelse for mig, og jeg fik for en gangs skyld smidt mine hæmninger og fik hoppet med til sangene og blev opslugt i stemningen. Jeg er ellers ret genert, ikke mindst i forhold til at stå og hoppe hæmningsløst og huje. Men jeg kunne slet ikke lade være i fredags. Det kostede en forstrukket fod, som jeg har måttet humpe rundt på de sidste dage, og ekstremt meget energi, så jeg var noget dårlig lørdag, men det var klart det hele værd! Det var simpelthen bare sådan en skøn aften.



Han var virkelig god til at få gang i publikum. Alle hoppede og klappede og sang med.





Hvis du ikke kender 30 Seconds to Mars, synes jeg, at du skal give dem en chance. Genren er alternativ rock, og de fleste sange har et stærkt beat, godt med trommer. Hvis du skal starte et sted, kan jeg anbefale det nye album, Love, Lust, Faith and Dreams. Du kan lytte med på det via Youtube:




Jeg har også lyttet en del til deres album, This Is War, op til koncerten. Det kan du høre her:




Jeg glæder mig ret meget til at få alle fire albums hjem, så jeg kan få dem flyttet over på min iPod og høre dem i en ordentlig kvalitet. Jeg har været ret begejstret for det, jeg allerede har hørt af dem, så jeg ser frem til at lære resten at kende.

Og så glæder vi os meget til at se, om Jared Leto vinder en Oscar på søndag. Jeg hepper i hvert fald på ham. Han vandt en Golden Globe for rollen tidligere på året, så man kan jo håbe, at han har et lille forspring i forhold til de andre. Han gør det i hvert fald utrolig godt, og af de Oscarfilm, vi har set indtil nu, er Dallas Buyers Club min absolutte favorit. Så hvis du endnu ikke har set den, så få den set! Den går desværre ikke i ret mange biografer, men har du muligheden, så tag ind og se den. Den er virkelig god, og supergodt spillet.

2 kommentarer: