onsdag den 15. januar 2014

Paprikagryde med ris

Det står lidt sløjt til med madlavningen herhjemme og har gjort det noget tid. Der er ikke rigtigt kræfter til at gå i gang med de store køkkenudfoldelser, så vi holder os til nogenlunde nem og hurtig mad for tiden. Nedenstående ret er nu heller ikke så kompliceret, men det er noget, jeg kun kan lave til Christian, da jeg ikke tåler tomat og nu heller ikke paprika pga. min mund. Men jeg laver af og til noget kun til ham, så han ikke altid skal trækkes med de retter, jeg kan tåle at spise, og i december lavede jeg derfor paprikagryde med ris til ham, for han elsker ris.

Ofte ville jeg putte lidt bacon i sådan en ret for at få en let røget smag, som klæder retten, men den dag havde vi ikke lige noget hjemme, så jeg tilsatte i stedet røget paprika, hvilket fungerer rigtig godt i retten :) Kan du ikke skaffe røget paprika, kan du erstatte det med 100 g bacon i tern. Det skal så bare brunes af først, tages op og derefter skal løg og kød brunes i fedtet fra baconen. Du kan hælde lidt af fedtet fra, hvis der er meget. Muligvis skal du så tilsætte mere sød paprika, men vent med det, til du skal smage retten til til sidst.

Til retten er hvidløgsflute rigtig lækkert. De frosne fra supermarkedet er vi begge glade for, men spiser ikke så tit. De kan også laves i en hjemmelavet version. Jeg har lavet dem nogle gange efterhånden, og det er superlækkert. Jeg bruger gerne nogle langtidshævede flutes, som jeg selv bager. I de afkølede flutes skærer jeg skiver, der ikke går helt igennem. Derefter skærer jeg ikke for tykke skiver af en hjemmelavet hvidløgssmør, som puttes mellem brødskiverne. Til sidst varmes flutene i ovnen, til de er sprøde, og smørret stort set er smeltet. Det sidste vil smelte, når det står lidt, efter brødet er taget ud. Hele opskriften kan du se her: Hvidløgsflutes.

Nedenstående opskrift rækker til 3-4 personer alt efter, hvor meget tilbehør der er, og hvor sultne folk er. 3 personer rækker den i hvert fald til. Du kan, hvis du har lyst, tilsætte f.eks. champignons eller lidt frosne ærter til retten. Hvis du bruger friske champignons, skal du bare brune dem af først. Ærterne kan du komme i sammen med de hakkede tomater :)

Christians tallerken. Han er en tålmodig mand, så jeg får lov at tage lidt billeder til bloggen.




Paprikagryde med ris (3-4 personer)

400-500 g svinekød i tern
1 stort løg
2-3 fed hvidløg
2 dåser cocktailpølser
2 dåser hakkede tomater
2 store tsk sød paprika (eller brug stærk, hvis du vil have retten stærkere)
1 stor tsk røget paprika
Salt og peber
Fløde 9 % (jeg brugte omkring 1 dl)

Evt. champignons, ærter eller andet efter smag

Tilbehør:
Kogte ris, gerne basmatiris (1½ dl ris pr. person - 1½ dl ris til 2½ dl vand)
Godt brød, f.eks. hvidløgsflute

Hak løg og hvidløg. Brun det i en gryde sammen med kødet. Tilsæt cocktailpølserne og brun med lidt. Når kødet har fået farve, tilsættes salt, peber og de to slags paprika. Rør det godt rundt i kødet. Tilsæt derefter de hakkede tomater og lad retten småkoge i 1 time.

Efter en time smages retten til med fløde, til du har den smag, du ønsker. Jeg bruger nok omkring 1 dl, vil jeg tro. Tilsæt ekstra salt, peber og paprika, hvis du synes, retten mangler. Server med kogte ris til. Vi får oftest basmatiris, for de smager bedst, synes vi. Der bruger jeg 2½ dl vand og 1½ dl ris pr. person. Bring vandet i kog, tilsæt salt og derefter ris. Skru ned, så det småbobler, og læg låg på. Lad det koge i 10 minutter. Tag derefter gryden af varmen og lad risene trækker i yderligere 10 minutter i gryden, før de serveres.


Server gerne med hvidløgsflute.



Jeg syntes, det var på tide med en opskrift til bloggen, for det er for længe siden, der har været en. Men som sagt bliver der ikke lavet de helt store køkkenudfoldelser for tiden. Vi får dog hjemmelavet mad hver dag, eftersom min mave ikke tåler ret meget af den mad, man kan købe udefra. Jeg har også fået bagt et par gange, selvom det virkelig har tæret på mine kræfter. Men Christian har en hård tid på arbejdet for tiden, så jeg vil gerne forkæle ham lidt ekstra. I fredags bagte jeg chocolate chip cookies med mandler, en af hans absolutte favoritter, og i går rørte jeg lige en hurtig triple chocolate brownie sammen, bare en lille portion, så der var noget rart at komme hjem til.

Jeg er lidt bekymret for ham. Han er virkelig kørt hårdt på arbejdet for tiden og begynder at få symptomer på stress. Han arbejder over hver eneste dag (uden at få en krone for det i øvrigt), og i går var han virkelig dårlig, da han kørte derindefra, og også da han kom hjem. Så vi er begge ekstra glade for, at han har taget et par fridage de næste dage, for han trænger virkelig til det. Der er vist desværre ikke udsigt til, at det skal blive bedre med arbejdet den næste tid, så jeg håber, han passer på sig selv og ikke lader sig presse, så han ender med at gå helt ned med stress.

I dag skal være en stille og rolig dag. Jeg har sovet rigtigt elendigt i nat, og det kan mærkes over alt i kroppen. Jeg var ret stresset, da jeg gik i seng, for jeg har fundet ud af, at det måske kan være pga. mavesyretilbageløb (pga. den medicin, hun har været på), at Phoebe har sine problemer. Det ville give mening, også for hendes stemme, der kommer og går inden for samme døgn, og hun nogle gange ikke kan/vil spise op, men gerne spiser resten af en ske, jeg holder op til hende. Så det skal jeg snakke med dyrlægen om, når jeg snakker med hende igen. Ved dog ikke, om det bliver i den her uge. Men så ville jeg jo gerne lige læse lidt om det på nettet, og så endte det med at blive sent, og jeg havde slet ikke ro til at sove. Så jeg inviterede Phoebe op i sengen, hvilket hun var meget glad for. Hun kom endda helt op på maven af mig og lå. Med hovedet helt oppe ved mit. Sådan lå vi længe, og hun flyttede lidt senere lidt rundt i sengen. Men hun vil gerne have meget opmærksomhed, når hun er hos mig, så man kan ikke bare lægge sig til at sove. Så japper hun, den lille dame, og kræver :) Men det er dejligt at have hende oppe, så det har jeg nydt. Det trængte jeg til.

Men det betyder også, at i dag bare skal være en stille og rolig dag, hvor jeg ikke skal lave det store. Jeg håber, at min mund har det bedre i morgen, for stressen går lige i tungen (på grund af brændende mund-syndrom). Jeg skal lige have kigget på lidt vasketøj, men det er også det. Jeg vil være klar til at have fødselsdag i morgen, og vil også gå forholdsvis tidligt i seng i aften, så jeg forhåbentlig er mere frisk i morgen. Måske skulle jeg gå en tur i haven og få lidt frisk luft senere. Det kunne måske være rart for mit tunge hoved :)

2 kommentarer:

  1. Hej Miss Meowski :)

    Jeg er en ny læser (jeg trawlede din blog igennem sidste weekend, jeg skulle jo have det hele med) og vile egentlig bare lige lægge en hilsen.

    Der er flere af dine opskrifter der er kommet på min "to-do-liste" men hvornår de lige bliver lavet er et godt spørgsmål. Ligesom dig har jeg problemer der gør at jeg ikke altid har det store overskud, men NÅR det er der, så svinger jeg også gerne kødgryderne.

    Til sidst sender jeg Phoebe og Ozzy en glad hilsen fra mine ro katte-drenge Max og Miro

    Mvh

    Vicki

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Vicky.

      Dejligt, at du har lyst til at kigge med her på bloggen :) Håber, du får overskud til at afprøve lidt på et tidspunkt. Jeg tager det også i mit eget tempo, hvilket betyder, at der i perioder er lidt mindre opskrifter, fordi jeg ikke så har meget overskud til at stå i køkkenet. Bloggen afspejler mit liv, så mine indlæg handler meget om livet, som jeg oplever det på tidspunktet for indlægget. Selvom sygdom fylder en del, så er der også min glæde ved madlavning og fotografi, og ikke mindst kattene. Bloggen er ikke sådan overordnet en madblog men en "mig-blog". Men mad fylder en del, og jeg elsker at lave den, så her er efterhånden en god samling opskrifter på alt muligt :)

      Tak for hilsnerne fra Max og Miro :)

      Slet