torsdag den 3. oktober 2013

Sprøde 5-kornsflutes

Jeg er vild med brød med kerner, om det så er lyst brød eller rugbrød. Synes, det lige giver brødet lidt ekstra, og så er kerner jo også gode for fordøjelsen :) Da jeg var ude og handle sidst, faldt blikket tilfældigt på en kerneblanding, som jeg valgte at lægge i kurven. Det var en 5-kornsblanding bestående af knækkede rugkerner, knækkede hvedekerner, hørfrø, sesamfrø og solsikkekerner.

Nogle af kornene har jeg allerede på lager herhjemme, men da jeg ikke lige har kastet mig over kernebrød før, foretrak jeg, at det var lidt nemt med kornblandingen. I fremtiden kan jeg overveje, om jeg vil lave min egen blanding. Det kan du også gøre :) Du behøver ikke at bruge alle kornene, bare brug dine favoritter. Solsikkekernerne skal måske lige halveres, hvis de er store i det.

Jeg lavede en suppe i går, og ville i den anledning lave lidt lækkert brød med kerner i som tilbehør. At der er kerner i brødet, gør også, at det mætter bedre, og suppe i sig selv er ikke altid lige mættende, så jeg tænkte, at det var passende. Det blev nogle vildt lækre og sprøde flutes, nøj de var gode! Heldigvis er der også til fryseren, så vi kan spise dem en anden gang. De passede rigtigt godt til suppen, og jeg er sikker på, at det passer til mange andre retter også :)

Det er lidt forskelligt hvor meget væske, der ender med at være tilbage i kornblandingen, efter de er kogt, så melangivelsen er vejledende. Tilsæt melet lidt ad gangen og stop, når dejen lige er til at håndtere, uden den hænger alt for meget fast i fingrene, når du ælter den. Man koger kernerne, fordi de ellers er meget hårde. Under kogningen suger de ret meget af vandet, så hold øje med, at de ikke koger tør. Derfor skal der også bruges mere vand end kerner.





Sprøde 5-kornsflutes (2 stk.)

90 g 5-kornsblanding
Vand til iblødsætning
15 g gær
10 g havsalt
1½ dl vand
385 g hvedemel

Put 5-kornsblandingen i en gryde med ca. dobbelt så meget vand som kerner. Kog kernerne i ca. 10 minutter. Rør jævnligt, da de nemt brænder på. Spæd til med lidt vand undervejs, hvis du føler, at de er ved at koge tør. Lad dem afkøle, til de er lunkne i  skål. Rør lidt i dem med en ske, når de er kølet ned. Hvis de virker meget stive i det eller tørre, så rør lidt koldt vand i. De skal helst være en ret tyk og ikke alt for våd grød.

Rør gæren ud i lunkent vand og rør salt i. Rør kernerne i og derefter hvedemelet lidt ad gangen. Afhængig af hvor meget væske, der er tilbage i dine kerner, skal der måske lidt mere eller mindre mel i. Dejen skal være til at håndtere, men må gerne klistre en lille smule. Ælt den grundigt og sæt den til forhævning lunt og tildækket, til den har nået dobbelt størrelse, 1-1½ time alt efter, hvor lunt rummet er.

Slå luften ud af dejen og form den til to lange, tynde flutes. Lad flutene efterhæve tildækket, til de har nået dobbelt størrelse, ca. 1-1½ time.

Stil en bradepande ind nederst i ovnen og tænd den på 230 grader. Når ovnen er varmet op, ridses flutene og sættes ind midt i ovnen. Hæld en kop kold vand i bradepanden og luk hurtigt, så dampen ikke slipper ud. Bag flutene i ca. 20 minutter, til de er gyldne. Afkøl på en rist.

Flutene er yderst fryseegnede. De skal bare lige tøs op og så lunes, til de er sprøde i ovnen.

Den forhævede dej formes til to lange flutes.

De færdige 5-kornsflutes med masser af lækre kerner, uhm!



Jeg lavede også andre ting i køkkenet i går, som jeg vil vende tilbage til på et senere tidspunkt. Nye opskrifter, der lykkedes, hvilket var vildt dejligt. Alligevel var det en meget hård dag. Min energi er begrænset, så køkkenet lignede lidt af en sprængt bombe, da jeg var færdig med utrolig megen opvask. Det er lidt ulempen for mig ved at gå i gang med næsten ethvert projekt, for jeg har ikke altid energien til at færdiggøre det. Heldigvis for mig har jeg en superman-agtig kæreste, der kan tage over, når jeg er brændt sammen, så han tog hele den store opvask, da han kom hjem i går, selvom tiden var knap, fordi han skulle i fotoklubben. Jeg elsker virkelig den mand. Han får virkelig mit liv til at hænge sammen og er min bedste ven, så jeg kunne ikke ønske mig noget bedre.

Apropos den kærlighed er det Christians forældres bryllupsdag i dag. I hans familie er det normalt at give en lille anerkendelse i dagens anledning, så jeg regner med, at vi selvfølgelig også har en lille overraskelse til dem. Jeg har i hvert fald en lille ide om, hvad det kan være ;) Nu læser de med, så vil ikke afsløre noget her, men måske kommer der billeder i et senere indlæg :)

Arbejdet i køkkenet i går efterlod mig noget flad i går aftes, og jeg fik flere dårlige nyheder. Måske deler jeg dem med jer en dag, men i hvert fald påvirkede det humøret ret meget. Var nærmest apatisk i går aftes, da jeg sad i sofaen og ventede på, at Christian skulle komme hjem. Synes, der er så meget hele tiden, så jeg kan næsten ikke rumme at føle mere, ærlig talt. Håber, tingene snart bliver lysere.

Helbredet skranter stadig meget. Det senest tilkomne er en rigtig slem kvalme, som jeg har kæmpet med de sidste dage. I dag er det helt slemt, og jeg troede, jeg skulle op og kaste op i nat, men faldt heldigvis i søvn fra det. I dag er det stadig rigtig slemt, og jeg har ærlig talt ikke lyst til at spise noget. Har også ondt i maven og svien, så jeg mistænker, at det har noget med mavesyre at gøre, men er ikke sikker. Har indtil videre afblæst maden i dag, så Christian skal selv finde på noget. Så må vi se, hvad jeg kan få ned senere.

Pga. de smerter i nakken og ryggen fra dengang vi fik nye sofaer, er jeg nødt til at holde mig meget i gang for tiden, da jeg ikke kan tåle at være i samme stilling ret meget af tiden. Så prøver at holde mig fra at sidde i sofaen i mange timer ad gangen, og det er også noget hårdt at stå og skrælle kartofler f.eks. Det er hårdt, når energien er knap, men det har også betydet, at jeg har været lidt mere i gang i køkkenet den sidste tid, og det er jo godt nok. Så der kommer lidt nyt til bloggen.

Nu er det heldigvis snart weekend. En weekend, som jeg ved, ikke bliver så afslappet, som jeg ville ønske mig, fordi vi skal have Putte afsted til dyrlægen i næste uge til tandrensning og nok også udtrækning af et par dårlige tænder. Det er meget angstprovokerende for mig, fordi han tager narkose rigtig dårligt, og jeg har oplevet, at han nærmest ikke trækker vejret under og efterfølgende, så jeg er så bange for at miste ham :( Håber sådan, at det kommer til at gå godt.

Her til slut får I lige et billede af den fantastiske Putte, min lille dreng, der nød at ligge i en solstråle i stuen i går. Fik lige fanget ham med telefonens kamera. Han betyder virkelig alt for mig.

2 kommentarer:

  1. Sikke en lækkermis, ham Putte, han nyder ligesom vores katte enhver solstråle, der er at finde :)

    Vi har brugt hele september på at flytte - fra et rækkehus i byen til en ejendom på landet - og hold kæft, hvor er min krop også øm og smertende og utilfreds! Vi var kun os selv og en trailer, men fik flyttet lidt hver dag - for så at stå med få dage tilbage og galoperende stress over alt det, vi endnu ikke havde fået pakket - argh! Men med mine forældres og et par gode venners hjælp fik vi flyttet det sidste, gjort rent og ordnet have, så alt var i skønneste orden, da synsmanden kom. Det ser endda ud til, at vi får lidt af indskuddet tilbage! Så ville det være skønt, hvis mine lændesmerter ville forsvinde - de bliver "vedligeholdt" af en for lav bordhøjde i køkkenet - men man vænner sig vel til det...
    Håber ikke de dårlige nyheder, du har fået, er alt for slemme - mange gode tanker din vej om en god weekend herfra!
    *knus* Lisa

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja han er ret fantastisk, ham Putte. :)

      Det er vildt stressende og hårdt at flytte. Jeg har gjort det nogle gange i løbet af mit liv, og det er altid en hård omgang. Det er så rart, når det er overstået, og man håber, det aldrig skal ske igen. Kan godt forstå, at du er noget mørbanket over det. Et køkkenbord kan jo skiftes ud, selvom det selvfølgelig også er et arbejde og koster lidt, men man bruger jo lang tid der i løbet af en uge, så det er vigtigt, at man ikke bliver syg af at stå der. Håber, dine smerter aftager lidt snart, så det ikke er for slemt at skulle lave mad.

      De var ret dårlige, men der er et lille håb for, at det kan blive godt, så jeg krydser alt, hvad jeg kan for, at tingene ordner sig. Selvom jeg ikke tør tro på det. Tak for de gode tanker :) I må også have en god weekend. :)

      Slet