fredag den 13. september 2013

Hindbærtærte med marcipan

I sidste uge havde vi Christians forældre på besøg til lidt aftensmad og hygge. Det er sådan en lidt dum dag for dem, da det er en mindedag for Christians bror, som de mistede for 8 år siden, så vi plejer at være lidt sammen med dem den dag. Jeg tror også, at Christian synes, det er rart at se dem den dag. I år valgte vi at invitere op til noget mad. Jeg lavede en langtidsstegt flæskesteg med alt det traditionelle, gode tilbehør, og til dessert havde jeg bagt en hindbærtærte, som blev spist med vanilleis. Så der var rigtig gang i min nye tærteform i sidste uge, hvor jeg jo også bagte tærten med kylling, grønne asparges og champignon.

Inspirationen til tærtebunden er fundet i Gyldendals bagebog, som jeg for nylig ikke kunne stå for i Føtex. Jeg har dog lavet nogle tilpasninger til den og bagemetoden, så den passer til den slags tærte, jeg gerne ville bage. Fyldet er mere eller mindre improviseret. Det lyder måske lidt sært, at der skal maizena i fyldet, men det putter man i for at jævne det en smule under bagningen, da bærmassen ellers kan være lidt for flydende. Man kunne også bruge kartoffelmel, da det suger en del fugt.

Tærten her er en, der skal serveres med en rigtig god is, gerne vanilleis. Vi valgte en fra Hansen is, og det bliver absolut ikke sidste gang. Jeg tror, det er den bedste vanilleis, jeg nogensinde har smagt! Så lækker og softice-agtig i smagen. Og jeg elsker jo softice ;) Den er ikke helt billig, men bestemt pengene værd. Isens sødme passer helt perfekt til tærten, der selv er ret frisk i smagen. Vil man ikke servere is eller andet sødt til tærten, vil jeg anbefale, at man smager bærrene til med mere sukker, så man får den så sød, som man ønsker. Husk dog, at frosne hindbær skal skoldes, før du spiser af dem. Jeg brugte frosne bær til tærten, hvilket man sagtens kan, når de skal bages. Men skal du smage på bærrene før bagning, skal de altså skoldes, eller du skal bruge friske bær. EDIT: Jeg har siden lavet en kaffebordsversion af den her lækre hindbærtærte, så hvis du ønsker en sødere tærte, som kan spises, som den er til en kop kaffe eller lignende, kan du følge denne opskrift: Hindbærtærte med marcipan - kaffebordsversion

Jeg valgte at lave et fletlåg til den, hvilket gjorde den ekstra smuk. Det tager sig godt ud på sådan en bærkage. Jeg har ikke prøvet det før, så jeg synes ærlig talt, jeg slap ret godt fra det. Christians kommentar, da han kom hjem fra arbejde og så tærten, var da også, at det var den flotteste tærte, han nogensinde havde set. Jeg var nu også selv ret godt tilfreds med resultatet :)

Både Christian og hans forældre var vilde med kagen, og jeg fik også en lille smagsprøve (jeg kan ikke så godt tåle det jo, men må jo lige smage resultatet :)) og kunne give dem ret. Det var en virkelig lækker desserttærte!





Hindbærtærte med marcipan

Tærtebund:
225 g hvedemel
125 g margarine (eller smør)
1 nip salt
½ tsk bagepulver
3 spsk sukker
1 æg
2 spsk koldt vand
1 stang vanille

Fyld:
450 g hindbær (jeg brugte fra frost, som jeg tøede let op)
100 g sukker (se min kommentar ovenfor)
2 spsk maizena med top
120 g revet marcipan

Derudover:
1 æggeblomme til pensling

Smuldr margarinen ud i melet eller kør det på en køkkenmaskine med k-spaden. Tilsæt salt, bagepulver, sukker og vanillekorn, og vend det hele lidt sammen. Tilsæt herefter æg og vand og ælt dejen godt sammen. Lad dejen hvile i køleskabet i en frysepose eller lignende, til den er blevet mere fast, mindst ½ time.

Smør en tærteform med lidt margarine eller smør og drys den med lidt mel. Vend formen lidt rundt, så melet er godt fordelt, og bank derefter det overskydende mel ud af den ved at holde den på hovedet over håndvasken. Tag lidt mere end 1/3 af dejen fra. Rul resten ud til en cirkel, lidt større end formens diameter, og beklæd formen med dejen. Den skal nå helt op til toppen af din tærteform. Klem den lidt til i formen.

Prik bunden med en gaffel og forbag den ca. 15 minutter ved 200 grader i nederste halvdel af ovnen. Dette gøres, fordi fyldet er vådt. På den måde undgår man en gennemblødt og snasket bund.

Rør bærrene med sukker (se min kommentar om bærfyldet ovenfor) og maizena. Riv marcipanen groft. Fordel marcipanen i et jævnt lag over bunden, og fordel derefter bærfyldet ovenpå, så det dækker hele bunden.

Rul den resterende dej tyndt ud og skær strimler på ca. 1 cm i bredden. Læg dem over tærten i et fletmønster. Det ser pænest ud, hvis man fletter ud og ind, som når man fletter et julehjerte :) Slut af med at lægge en lidt bredere strimmel af dej rundt langs kanten. Klem den lidt sammen, hvor enderne mødes. Pensl gitter og kant med sammenpisket æggeblomme. Bag tærten midt i ovnen ca 25 minutter ved 200 grader, til gitteret er flot gyldent. Lad den køle lidt af, før du tager den ud af formen (såfremt du har en tærteform med løs bund som min, eller bruger en springform til at bage tærten i).

Server tærten lun (kan opvarmes lidt i ovnen før servering om nødvendigt) med en god vanilleis.



Fletlåget før bagning af tærten.

Den færdigbagte tærte med det fine fletlåg.

Et stykke af den færdige tærte. Meget smuk, synes jeg :)



Selvom det er i dag, det er fredag den 13., så var det i går, der var en rigtig Tycho Brahes-dag for mig. Sådan en, hvor tingene bare ikke går, som de skal. Jeg blev vækket af larm fra en motorsav omkring kl 7, hvor en nabo i nærheden åbenbart syntes, det var passende at starte med sådan en. Folk er virkelig dårlige til at tage hensyn her, hvor vi bor. Desværre.

I går eftermiddags ringede Christian for at få bekræftet, hvornår vores nye sofaer kom hjem og for at høre om leveringen. Sidst, han snakkede med dem, fik han at vide, at de skulle være hjemme 15. september, og det er jo snart, så vi ville høre, hvornår de blev leveret. Vi havde ikke specifikt blevet spurgt til leveringen, da vi købte dem, men vi skulle give adressen, så vi gik ud fra, at det var, fordi de skulle vide, hvor de skulle leveres. Det var det så ikke, fik vi at vide i går, og nu kunne vi slet ikke få dem leveret til den pris, andre giver, når de bestiller. Fordi nogle af møblerne var kommet hjem, skulle vi nu give dobbeltpris for at få dem leveret! >:-( Det gjorde mig ærlig talt virkelig vred, og jeg skrev en klage til firmaet på deres hjemmeside. Den har jeg dog ikke hørt noget til endnu. Det kan da ikke passe, at man skal betale dobbeltpris, fordi deres sælger ikke har snakket levering med os :(

Bagefter ville jeg i bad og skulle vaske mit hår. Jeg puttede shampoo i det, men kunne bare ikke få det til at skumme. Puttede ellers en stor mængde i, og kunne slet ikke forstå det. Da jeg havde skyllet det ud, kunne jeg så konstatere, at der var byttet om på shampoo og balsam i brusekabinen, så jeg havde altså forsøgt at vaske håret i balsam. Måtte så starte forfra med hårvasken, men endte da med rent hår til sidst.

I går aftes fik vi så nogle dårlige nyheder, da vi snakkede med Christians far. Det er ikke lige noget, jeg vil gå ind i, men det efterlod mig med angst og hjertebanken, så vi sad ret apatiske og gloede i sofaen i går aftes. Endte med at spille et brætspil, inden vi gik i seng, for ligesom at få tankerne på noget andet en stund. Det var dog en stakket frist, og jeg lå et par timer i sengen, efter lyset var slukket og Christian sov, og bare kiggede op i loftet med mit tankemylder. Endte med at invitere Phoebe op i sengen til lidt kattetrøst. Hun sover altid på gulvet foran fodenden af min seng, og vil gerne op til lidt nus og liggen i arm om natten, hvis jeg beder hende om det. Det var nu rart. Hun faldt i søvn ved siden af mig, og vi lå sådan der noget tid, før hun stod op og gik ud af sengen igen. Jeg elsker at have kat. De er de mest fantastiske dyr, og gode til trøst og hygge og smil, det meste af tiden i hvert fald. Fandt megen trøst hos kattene, da jeg var barn, når jeg var ked af det. Der er ikke meget, der beroliger så godt som en spinnende kat.

Natten har ikke været frygtelig god. Har haft dumme drømme, der fik mig til at vågne op med galopperende hjerte, så jeg ikke kunne sove længere. Så er lidt i underskud i dag. Og står op til fredag den 13.. Jeg håber, at dagen ikke lever op til sit uheldige ry, for gode nyheder ville virkelig være godt nu. Får ekstra ondt i maven over, at dagen er så uheldig på forhånd. Lidt overtroisk er man vel...

Slutter af med billeder af min lille trøstemis taget i sidste måned på deres klatretræ, hvor hun jagtede en "fugl" :D Lige nu ligger hun her ved mine ben foran sofaen klar til en nussetur

Klar til at give "fuglen" nogle dask!

Snif.

"Fuglen" ignoreres et øjeblik for at nyde udsigten fra øverste platform.

7 kommentarer:

  1. Jeg er ikke helt med på dit bærfyld, har du slet ikke sødet dit fyld så? :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jo det har jeg :) Jeg har vendt 100 g sukker i bærrene, som jeg har angivet i opskriften. Det giver en tærte med en frisk, let syrlig smag, som passer rigtig godt til en sød vanilleis. Jeg skriver bare, at man kan smage til med mere sukker, end opskriften foreskriver, hvis man ønsker en sød tærte, som skal spises, som den er uden sød vanilleis til. :)

      Slet
    2. Jeg har tilføjet et "mere" i min tekst nu, at man skal smage bærrene til med mere sukker, hvis man ikke skal spise is eller andet sødt til. Håber, det gør det lidt mindre forvirrende :)

      Slet
  2. Hej christina. glæder mig til at prøve din tærte , som jeg vil lave til nytår til dessert. Er blot lidt i tvivl om marizenaen skal blandes direkte op i hindbærene, eller om marizenaen skal blandes op med vand først og så ned i hindbærene? mvh Heidi

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi :)
      Maizenaen skal vendes direkte i hindbærrene. Den skal nemlig suge og jævne overskydende væske fra bærrene, når tærten bages, så fyldet ikke bliver for flydende.
      Husk, at tærten ikke er sød som f.eks. en æbletærte, men har en frisk, let syrlig smag. Derfor er det bedst at servere en god vanilleis til, da det giver en god balance mellem syre og sødme.

      Slet
  3. skal marizenaen røres op i vand inden den blandes i hindbærene, eller skal marizenapulveret bare blandes direkte ned i de optøet hindbær?

    SvarSlet
    Svar
    1. Maizenamelet skal vendes direkte ned i bærrene. :)

      Slet