fredag den 24. maj 2013

All by myseeeelf... (inkl. de sidste køkkendage i billeder)

Ja, jeg er alene hjemme i aften. I hvert fald i nogle timer, for Christian er ude og spise med sine forældre, da hans far har fødselsdag. Jeg var naturligvis også inviteret, og hans forældre vil stå på pinde for at få tingene til at passe sammen, men jeg har måttet melde fra i den her omgang, da min mave er stået af efter sidste fredags fødselsdag herhjemme. Vi skal selv afsted til noget i næste uge, og jeg er nødt til at komme lidt ovenpå inden da. Så jeg kan ikke tåle at komme med ud i dag. Desværre.

Men som på Christians mors fødselsdag, hvor jeg heller ikke var med ude at spise af samme årsag, havde jeg inviteret hans forældre herop til en kop kaffe og lidt hjemmebag om eftermiddagen. Jeg havde som sædvanligt bagt de gode lynboller, som blev spist med vores lokale ostehus' fantastisk gode, stærke ost (kendt som "spillemand" - skørt navn, men så kan man jo huske det) og min hjemmelavede æblemarmelade med kanel.

Jeg kender Christians far ret godt med hans søde tand, og han synger ret ofte for, hvornår jeg mon laver hindbærsnitter til ham igen, for dem er han helt vild med. Derfor lavede jeg i går en lille portion, så de kunne få i eftermiddag, og der var også, så Christian kunne smage. Der er levnet en, han kan få senere i aften, når han kommer hjem. Det var et stort hit. Christians far blev rigtig glad, så det er jo dejligt :) Han fik også en lille pakke fra mig, hvilket indeholdt et par Quick-skrab, noget han elsker, og så var der lidt at pakke ud. I aften har Christian den egentlige pakke med ned på restauranten, og den indeholder en pengegave som tilskud til en ny telefon, han ønsker sig, og en pose marshmallows (til slikmunden ;)) Jeg elsker dem også, de er supergode).

Her er lidt billeder af dagens lækkerier :)

Far-Kjeld gør klar til at spise en lun bolle.

Jeg måtte også lige spise en, selvom jeg ikke tåler det særlig godt. Det smager simpelthen for godt til, at jeg kunne lade være.
Åh, det var godt! Min bolle med den gode "spillemand" (osten) og den hjemmelavede æblemarmelade med kanel.

Hindbærsnitterne, som jeg bagte i går :)


Nu er de så nede på restauranten og spiser. Jeg skal for en gangs skyld ikke have en (lidt kedelig) portion lasagne fra fryseren, men har lavet mig lidt god mad. Det er igen blevet tid til, at Rema1000 sælger XL-koteletter, hvilket er en stor glæde hvert år, når de kommer frem. De er simpelthen så gode! Vi køber dem med tomat-oreganomarinaden og smider dem på grillen eller grillpanden. Sådan en fik jeg i aften med sprøde, ovnbagte kartoffelbåde, lidt salat og en klat bearnaise (fra K-salat) som dyppelse. Jeg er lige færdig med at spise, og det smagte rigtig godt. Nu, hvor jeg har så god tid, tog jeg lige et snapshot af min tallerken ;)



Det var dejligt med lidt almindelig mad, selvom jeg skulle være alene. I går stod den dog på den ovenfor nævnte lasagne til mig fra fryseren, da jeg lavede en omgang pulled pork, så fryseren kan blive fyldt op igen, og Christian kunne nyde det til aftensmad i går også. Så jeg måtte have noget andet, og det var fint nok med noget nemt fra fryseren. Det var rart at få den lavet, for det har været et projekt, der har ligget og ventet, og nu er der guf i fryseren til en del omgange aftensmad :) Den blev selvfølgelig supermør og lækker som sædvanlig :)

Så blev stegen færdig og er forsigtigt flyttet over på et spækbræt ("forsigtigt" fordi den er så mør, at den totalt falder fra hinanden ;)).

Kødet falder fra hinanden nærmest bare ved, at man kigger på det. Jeg hjælper det dog lidt på vej med et par gafler ;)


Jeg vågnede egentlig op med sådan en "øv-følelse" i morges, eller den indfandt sig hurtigt, fordi jeg ikke har mulighed for at komme med ud og fejre Christians far i dag. Især fordi det understreger, hvor svært mine maveproblemer gør livet for mig. At spise er noget af det mest basale i livet, om ikke det mest basale, og noget "man" bare gør. Sådan er det i hvert fald for de fleste, men ikke for mig. Mere. Det er efterhånden også svært at huske, hvornår livet har været sådan, at jeg bare har kunnet gøre, som jeg har lyst til. Der er altid et eller andet, der spænder ben. Hvis det ikke er maven, så er det psyken eller nogle af de andre fysiske lidelser, jeg kæmper med.

De fleste dage lever jeg med, at sådan er det bare. At der er de her ting, jeg ikke kan eller hensyn, der skal tages, men i dag skal de alle sammen afsted, mens jeg sidder herhjemme og er afskåret fra at deltage pga. maven. Så det er ekstra tydeligt, hvor meget mine maveproblemer påvirker mit liv. Og det gjorde, at jeg var ret ked af det. Men sådan måtte det bare være i dag, for jeg er nødt til få det bedre, før vi skal afsted til noget i næste uge.

Det var rigtig dejligt, at Christians forældre kom herop i eftermiddags. Så har jeg også hygget lidt med dem i dag, selvom jeg ikke kan være med i aften. Det var som sædvanligt hyggeligt og rart at have dem på besøg, og jeg tror også, de hyggede sig.

Der er flere, der har fødselsdag i dag, så vi var lige en tur på kirkegården, før Christian skulle videre til spisning. Christians mormor og onkel (hans fars tvillingebror) har fødselsdag samme dag som hans far, men er her desværre ikke mere. Vi kørte en tur ud og købte tre forskellige buketter blomster, (lilla krysantemum, lidt mørkere inkaliljer og brudeslør) som jeg satte sammen til to buketter til gravstederne. Det blev rigtig fint, og det var rart at se, at der var flere, som havde tænkt på de to i dag, da der var flere friske buketter på gravstederne.

Inden for de næste timer får jeg Christian hjem igen, og så kan vi nå at slappe af og hygge os sammen, før vi skal i seng. Måske se en film eller bare en serie alt efter energiniveau. Jeg tror, at vi begge er trætte i hvert fald. Heldigvis er det weekend, så der burde være mulighed for at slappe af, hvis vi ikke bliver for overambitiøse mht. det, vi gerne vil nå herhjemme og i haven. Nu må vi se. God weekend :)

2 kommentarer:

  1. Hvor er du god til at prioritere! :-) Men jeg kan virkelig godt se dilemmaet i det, og det er ekstra træls at man ikke kan komme med til/gøre alt det som man rigtig gerne vil! Du virker stærk og har en god indsigt, så er sikker på at du ved hvad der er bedst for dig.

    Dit bagværk ser i øvrigt utroligt indbydende ud! Får virkelig lyst til at bage dem nu :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Malene.
      Tak for din kommentar :) Ja, jeg har efterhånden levet med de her problemer noget tid, så man finder jo ud af at få en hverdag til at fungere på trods af problemerne.

      Jeg er generelt rigtig glad for mit liv og prøver at få det bedste ud af det, jeg nu har at gøre med, men nogle gange bliver jeg bare trist over de begrænsninger, der følger med, f.eks. i fredags, når jeg ikke kan deltage i sådan et arrangement, eller når vi så gerne vil ud og rejse, og det bare ikke kan lade sig gøre pga. samme problem.

      Tak skal du have :) Du må prøve noget af det så :) Jeg skal vist snart i gang med at bage lidt mere brød, for den sidste tid har jeg vist mest bagt kage (pga. alle de fødselsdage, der har været den sidste måned :)).

      Slet