mandag den 8. april 2013

Langtidsstegt svinekam med sprød svær

I ferien, som netop er slut, har jeg forsøgt at lave en madplan, så der var nogle ekstra lækre retter på. Især til de dage, vi var hjemme og skulle slappe af. De dage, vi har været ude til noget, har den stået på mere nem og hurtig mad. Men i går var sidste feriedag, og vi sluttede af med en langtidsstegt flæskesteg af svinekam. Den var helt fantastisk, og Christian sagde da også, at det var lang tid siden, han havde fået så lækker en flæskesteg.

Det var naturligvis med hele det traditionelle tilbehør; kogte og brune kartofler, opbagt sovs og franske kartofler. Og med tilbehør af surt (til Christian. Jeg tåler det desværre ikke). Nedenfor er opskriften på den langtidsstegte svinekam. Tilbehøret (de brune kartofler og den opbagte sovs) kan du finde opskriften på her).





Langtidsstegt svinekam med sprød svær

1 svinekam uden ben (min var et stykke på ca. 1250 g)
Fint salt
En kartoffel eller to
Lidt vand
Et stegetermometer

Rids stegen grundigt efter, så der er ridset gennem sværen helt ned til kødet og især godt i siden, hvor fedtet skal rende af. Drys salt mellem hver svær og ovenpå. Stik et stegetermometer ind midt i stegen, hvor den er tykkest.

Skræl en kartoffel eller to. Læg stegen i et fad, der er lidt større en stegen. Stegen skal ligge, så sværen ligger lige, og det sørger du for ved at lægge stykker af de rå, skrællede kartofler under den de steder, hvor den ikke ligger højt nok. Så den bliver klodset op.

Hæld vand i bunden af fadet, så der er en 2-3 cm. Det skal være basis for sovsen, du skal lave senere (se opskriften på sovsen ovenfor i linket).

Sæt stegen i en kold ovn og tænd på 90 grader. Steg den, til den er ca. 50 grader indeni (for mig tog det ca. 2½ time for mit 1250g's stykke). Skru derefter op på 250 grader, til stegens kernetemperatur er 65 grader (man kan give den et par ekstra grader, hvis man ikke er til let rosa steg, men jeg vil anbefale, at man ikke tager den ud senere end 67 grader, da den kan stige en del i temperatur, når den står og hviler, da ovnen har været meget varm under den sidste stegning). Hold øje med sværen undervejs. Hvis den er tæt på at være færdig med at boble op, før den er 65 grader, vil jeg anbefale, at man skruer ned for ovnen (til 200-225 grader), så man undgår sorte svær.

Alternativt, og det er den metode, jeg selv helst bruger, kan du stege stegen, til den er 65 grader ved ovnens 90 grader og så tage den ud af ovnen og lade den stå, mens ovnen varmer op til 225 grader og der er tændt for grillen. Jeg gør det faktisk oftest ved 250 grader og grill, men der skal man altså virkelig holde skarpt øje, da det går stærkt. Dæk evt. stegen over, imens ovnen varmer op. Det tager noget tid for stegen at stige i temperatur igen, når den kommer tilbage i ovnen, så det er en udmærket metode at bruge for at undgå en tør steg. Giv den lidt tid i en varme ovn under grillen, til sværene er sprøde. Hold under alle omstændigheder godt øje med sværene, for de kan hurtigt blive sorte! Er de færdige først i den ene side af stegen, kan denne side dækkes med sølvpapir, mens resten af stegen steger videre.

Denne fremgangsmåde giver også en god, mør steg. Lad stegen stå og hvile utildækket på et spækbræt, mens du laver sovsen. Er din steg 65 grader lang tid før, I skal spise stegen, kan du skrue temperaturen på ovnen ned til 70-75 grader og på den måde sørge for, at stegen forbliver omkring de 65 grader, til du er klar til at grille sværene. Det har jeg gjort flere gange, og det fungerer rigtig fint.

Resultatet: en supermør og lækker steg. Det er en fantastisk metode, at langtidsstege en svinekam. Det er et rigtigt godt stykke kød, der nemt bliver utrolig kedeligt, hvis man skamsteger det. Det skal ikke være gennemstegt, for så bliver det utrolig kedeligt. Har man travlt, kan man bruge den hurtige metode, der ikke benytter langtidsstegning. Det bliver stadig en god steg, hvis man følger opskriften og ikke gennemsteger. Men langtidsstegning giver det allerbedste resultat.

Mht. sovsen vil jeg lige tilføje, at svinekammen ikke er den steg, der afgiver mest smag til en sovs. Det gør en ribbenssteg derimod. Derfor skal man ikke hælde enorme mængder vand ved stegen. Eller hvis man gør, bør man koge skyen ind efterfølgende for at få den mest kraftige smag i sin sovs. Det kan godt være, at der så ikke er helt så meget sovs, men til gengæld smager den af så meget mere!

Aftenens tallerken. Årh, det var godt!


Der er et godt stykke steg tilbage fra i går. Vi spiste vist ca. halvdelen, tror jeg. Det skal blive til biksemad til Christian i en dag eller to. Han er helt vild med biksemad, så det er noget, han sætter pris på :)


Det har været nogle fantastiske dage i Christians ferie. Supermeget solskin. Man kan mærke, at foråret er ved at være landet, og det er skønt. I starten af hans ferie var vi ude og gå en tur i området, og jeg greb kameraet med. Det var stadig ret koldt dengang, men smukt vejr:

Siv, der bukker for vinden.

En gammel hegnspæl med mark og blå himmel i baggrunden. Kontrasten i farverne mellem mark og himmel er skøn, synes jeg.

En isskruning på en vandpyt.

Indefrosne blade.



Der er sket meget siden den tur. Solen har fået mere kraft, hvilket ses tydeligt i haven. Det pibler op med krokus, og det er blevet betydeligt varmere. Kattene nyder, at der er så meget sol. De er i haven det meste af dagen, kun afbrudt af den obligatoriske middagssøvn, der stadig afholdes indenfor.

Krokus lyst op af solen.

En glad Ozzy i haven i går.

Putte wrestler med en gren og bruger Christians hånd til at sætte af på, så han kan rulle rundt :D High five, hehe.

Ozzy slapper af indenfor med sit nye legetøj.


Men nu er ferien så slut. Jeg kunne ellers godt have brugt meget længere tid. For mig er det jo også ferie, selvom jeg går hjemme, for det er en pause fra den sædvanlige hverdag, og jeg har Christian hjemme hele dage i stedet for at skulle undvære ham, mens han er på arbejde. Men det har været en god ferie, som jeg har nydt. Der har været afslapning, besøg af hans forældre, et par ture ud og en masse lækker mad.

I dag skal jeg så i gang med det, jeg plejer at lave om mandagen: madplanen. De næste par dage ligger næsten fast, for Christian skal have biksemad. Jeg snupper nok bare lidt lasagne fra fryseren i dag, men jeg ved ikke endnu, hvad der står på programmet for mig i morgen. Det må tiden vise. Jeg forestiller mig, at der også skal marineret svinefilet på menuen, for vi har købt godt ind af Rema1000's tomat-oreganomarinerede svinefilet, da de havde den på tilbud i sidste uge til 25 kr (normalprisen er 40 kr). Den smager rigtig godt, og minder om vores elskede XL-koteletter, da det er samme marinade, så det minder da lidt om sommer. Vi glæder os, til de vender tilbage. Forhåbentlig inden så længe. De er en del af Remas sommergrillsortiment, så det kan ikke vare så længe :)

4 kommentarer:

  1. Mm, lækker flæskesteg! Det er en af mine favoritretter. Det er flæskesværen der gør det til noget særligt. :-) Vi har stadig to små flæskestege i fryseren, og da kæresten, som også er vild med flæskesteg, er kød-eksperten hjemme hos os, har jeg sendt opskriften videre til ham. Hvis vi husker det, vil vi forsøge os med en langtidsstegt steg næste gang. :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror, jeg synes, det især er det saftige kød og sovsen, der er det særlige. Det elsker jeg højest. Selvom flæskesvær heller ikke er at kimse af :) Ja det må I prøve. Det er i hvert fald lækkert, synes jeg :)

      Slet
  2. Hvad bruger du de to kødnåle til der sidder i hver sin side?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Dennis :)
      Man kan ikke se det, men der er faktisk også 2 på den anden side. Jeg sætter dem i der ude i siden og lidt skråt nedad for at den yderste svær undgår at vælte ned.

      Når man skærer sværen til, som man skal, så fedtet kan løbe af, er konsekvensen ofte, at den yderste svær ikke holder sig oprejst, men vælter, inden stegen er færdig. Med kødnålene holder de sig lidt bedre oprejst, synes jeg :) Min svigermor spurgte faktisk om det samme i går, da vi havde dem oppe til en langtidsstegt flæskesteg, og hun fortalte, at hun brugte at sætte tandstikker i undervejs, når sværen væltede.

      Slet